۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
بانک مرکزی صادرکنندگان را معطل گذاشته است| صادرات خشکبار ۳۰درصد کاهش یافته است
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در گفتگو با بازار

بانک مرکزی صادرکنندگان را معطل گذاشته است| صادرات خشکبار ۳۰درصد کاهش یافته است

شمس فرد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران ضمن اشاره به مشکلاتی که بانک مرکزی برای صادرکنندگان پیش آورده، گفت: از ابتدای سال جاری تا الان صادرات خشکبار ۳۰ درصد کاهش داشته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: صادرکنندگان محصولات کشاورزی نیز همچون تولید کنندگان بخش با مشکلات و چالش هایی مواجه هستند که از اصلی ترین آنها می توان به درگیری های این فعالان با بانک مرکزی اشاره کرد. به طوری که به گفته محمد حسن شمس فرد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران مسائلی که بانک مرکزی ایجاد کرده به نوعی همه صادر کنندگان را معطل کرده است.

حدود ۱۰ ماه پیش به بانک مرکزی پیشنهاد دادیم یا قیمت دلار صادراتی ما را خودش بالا ببرد و بخرد و یا تعرفه های ۲۲ تا ۲۷ را در اختیار خشکباری ها بگذارد اما هنوز خبری از بانک مرکزی نشده است

دو پیشنهاد صادرکنندگان خشکبار به بانک مرکزی
شمس فرد به خبرنگار بازار می گوید: ما بارها به بانک مرکزی اعلام کردیم که کالای صادراتی را بر اساس دلار آزاد از باغداران خریداری می کنیم. به عبارت دیگر به دلیل شرایط فعلی و دسترسی باغداران به آخرین قیمتهای جهانی، اصولا بر اساس دلار آزاد به صادر کنندگان جنس می فروشند.

وی ادامه می دهد: بنابراین وقتی بر این اساس محصول خریداری می کنیم و ۴ -۵ ماه طول می کشد تا پول وصول شود و برگردد، لذا نمی توانیم با دلاری ۵ تا ۶ هزار تومان کمتر به کانال نیما بدهیم چون صرف نمی کند. بنابراین شاهد هستیم که صادرکنندگان تعهدات خود را با خارجی صاف می کنند و دیگر صادراتی انجام نمی دهند.

این مقام مسئول اظهار داشت: حدود ۱۰ ماه پیش به بانک مرکزی پیشنهاد دادیم یا قیمت دلار صادراتی ما را خودش بالا ببرد و بخرد و یا تعرفه های ۲۲ تا ۲۷ را در اختیار خشکباری ها بگذارد؛ به این معنا که هرکس می خواهد این کالاها را وارد کند ارز مورد نیاز آن را از خشکباری ها خریداری کند.

روند صادرات خشکبار امسال کاهشی خواهد بود کما اینکه از ابتدای سال نیز ۳۰ درصد کاهش داشته است

صادرات خشکبار از ابتدای سال جاری ۳۰ درصد کاهش یافته است
شمس فرد می گوید: البته همانطور که می دانید سال گذشته به اصطلاح ما را با صنف موبایلی ها پیوند دادند؛ یعنی اعلام کردند دلار آزاد به نرخ توافق که نتیجه خوبی هم داشت.

وی ادامه می دهد: امسال نیز این پیشنهاد را دادیم اما چون فعالان بخش موبایل ارز نیمایی با دلار ۵ تا ۶ هزار تومان ارزانتر می گرفتند لذا حاضر به انجام این کار نبودند و با پیگیری هایی که کردند از دست ما شکایت کردند مبنی بر اینکه خشکباری ها به ما اجحاف می کنند. اگرچه الان به یکباره واردات موبایل را ممنوع کرده اند و حال آنها پیگیر هستند این اقدام انجام شود اما همه چیز دست بانک مرکزی و نامعلوم است.

شمس فرد در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر آیا می توان گفت صادرات خشکبار امسال کاهش می یابد یا خیر، می گوید: بله کاهشی خواهد بود و اگر شرایط به این نحو باشد بعید می دانیم صادر کنندگان دیگر رغبتی برای صادرات داشته باشند. کما اینکه از ابتدای سال جای تا الان بیش از ۳۰ درصد صادرات خشکبار کاهش داشته است.

وی ادامه می دهد: این در شرایطی است که محصول چندانی نداریم و اگر محصول زیاد باشد که قطعا آمار بدتر از این خواهد بود و محصول زیادی روی دست مان می ماند. البته شنیده ها حاکی است امسال نیز محصولات باغی کم است.

کد خبر: ۱۵۴٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha