۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
لوازم‌خانگی خارجی در بازار از کجا می‌آید؟| تضمین‌های جعلی بلای جان مردم
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

لوازم‌خانگی خارجی در بازار از کجا می‌آید؟| تضمین‌های جعلی بلای جان مردم

مشهد- اگرچه واردات لوازم‌خانگی خارجی متوقف‌شده است اما هنوز در بازار لوازم‌خانگی اسامی معروف خارجی به فروش می‌رسند که حتی فروشندگان بابت آن ضمانت‌نامه نیز صادر می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: با خروج برندهایی نظیر سامسونگ و ال جی از کشور قیمت لوازم خانگی خارجی در بازار داخلی نیزسیر تصاعدی برداشت و هزینه خرید برخی مدل‌های یخچال ساید با ساید را تا ۹۰ میلیون تومان افزایش داد.

باوجوداینکه گفته می‌شود واردات لوازم‌خانگی خارجی ممنوع است اما هنوز برند های معروف با قیمت های گزاف در بازار یافت می شود که گرانی آن ها نیز از همین توقف واردات نشات می گیرد.

بسیاری از کارشناسان در این راستا عنوان می‌کنند که این لوازم سنگین خارجی از طریق تعاونی مرزنشینان در حال ورود به کشور است و متأسفانه این اقدام، جنبه قانونی پیداکرده است.

بنا بر گفته آگاهان مرزنشینان با توجه به شرایط جغرافیایی و اقتصادی محل زندگی خود قادر به فروش لوازم‌خانگی واردشده نیستند؛ به همین دلیل، درواقع این واردکنندگان هستند که با سوءاستفاده از سهمیه مرزنشینان اقدام به واردات لوازم‌خانگی کرده و آن‌ها را در بازارهای سرتاسر کشور توزیع می‌کنند.

در همین راستا با رضا رزقیان مقدم رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی مشهد پیرامون وضعیت بازار؛ گرانی و هم‌چنین جولان کالاهای خارجی در مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

* در حال حاضر وضعیت خریدوفروش در بازار لوازم‌خانگی چگونه است؟
بازار لوازم‌خانگی نسبتاً آرام است هیچ‌گونه کمبودی در مورد فروش لوازم‌خانگی نداریم و مصرف‌کنندگان هستند که می‌خواهند ببینند چه اتفاقی می افتد لذا خرید چندانی اتفاق نمی افتد.

لوازم‌خانگی خارجی در بازار از کجا می‌آید؟| تضمین‌های جعلی بلای جان مردم

* لوازم‌خانگی در بازار بیشتر ایرانی است یا خارجی؟
ما مجوز ورود لوازم خانگی خارجی نداشتیم و اجناس خارجی که در بازار می‌بینید ته‌مانده‌ انبارها یا مسافرتی است مثل لباسشویی و جارو و یخچال‌ها هرچه الآن است بیشتر دوو گروه انتخاب در ایران تولید می کند به عنوان برند معروف خارجی فقط «دوو» است و کالاهایی که در بازار است اگر گارانتی و کد شناسایی کالا نداشته باشد به ظن قاچاق کالا است.

* جلوگیری از واردات لوازم خارجی تا چه میزان به نفع مصرف کننده و فروشنده داخلی بوده است؟
با توجه به حرف مقام معظم رهبری باید بگویم که ما امروزه توان رقابت با تمام محصولات برندهای خارجی دنیا را داریم طی این دوسال که شرکت های کره ای ما رو تنها گذاشتند ما از نظر تولیدات رشدی کردیم و محصولات با کیفیتی به بازار ارائه می‌کنیم که با خارجی برابری و رقابت می‌کند و همه‌ی کالاهای ما مستلزم ثبات نرخ ارز و مواد اولیه هستند اگر ثبات داشته باشند کالاهای ما گران نمی‌شود فقط مسئله قدرت توان خرید مصرف‌کننده است

* در حال حاضر خریدوفروش در بازار اتفاق میافتد؟
خریدوفروش کم است.امروزه بیشتر زوج‌های جوان و مصرف‌کنندگان کالا و لوازم احتیاج دارند و منتظر هستند ببینند اوضاع‌واحوال برنامه های سیاسی و اقتصادی چگونه می شود بعد به بازار ورود پیدا کنند.

* با توجه به اینکه واردات کالاهای خارجی ممنوع است پس این‌همه کالای خارجی با مارک های مشهور از کجا وارد بازار می شود؟
بخشی از این کالاهای خارجی که در بازار مشاهده می شود از منازل مردم وارد بازار می‌شود، به طوری که ممکن است در سال‌های اخیر و با افزایش نرخ ارز عده‌ای جهیزیه خریده و در خانه نگه داشته باشند، اما با افزایش قیمت فاحش این کالاها، آن‌ها را به روز در بازار می‌فروشند و با پول آن کل جهیزیه را تهیه می‌کنند.

در این راستا نمی‌توان گفت حجم این نوع کالا خارجی در بازار کم یا زیاد است، چراکه با افزایش نرخ ارز افراد زیادی کالا تهیه و در منزل نگهداری می‌کند.

از طرفی برخی مارک های معروف که مردم آن را در دسته اجناس خارجی می دانند مانند «دوو» باید اذعان کرد که این محصولات را گروه انتخاب در اصفهان تولید می کند.

لوازم‌خانگی خارجی در بازار از کجا می‌آید؟| تضمین‌های جعلی بلای جان مردم

باید اذعان کرد کارخانه «دوو» «اسنوا» و «بوش» همگی در قالب گروه انتخاب است و در اصفهان تولید می شود زیرا این برند را از شرکت دوو خریداری کردند و تمام سایت ها و لوازم ها با خارجی مطابقت و برابری می کند.

* آیا کارخانه های داخلی توان تامین نیاز کشور را دارند؟
در اقلامی که کمبود داریم باید به ماکروفر و ظرفشویی اشاره کرد که البته شرکت اسنوا و پاکشوما روی خط تولید هستند و بقیه کالاها اعم از سرمایی و گرمایشی به وفور داریم و همکاران ما کالاهاشون رو با سود خیلی کم به مصرف کننده ارائه می کنند.این در حالی است که امرزوه لباسشویی های دوو و پاکشوما بالغ بر ۴۸ درصد نیاز کشور را تامین می کنند.

* چه پشنهادی برای کاهش قیمت ها دارید؟
راه حل جلوگیری از افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی بها دادن به تولید کننده و تامین مواد اولیه است تا کالا به قدر کافی در کشور تولید شود و در بازار کمبود نباشد. چراکه در حال حاضر کالاهای خارجی وارد نمی‌شود و کمبود آن باید با کالای داخلی تامین شود.

واقعیت ایسنت که فروشندگان مرجع قیمت گذاری نیستند و تولیدکنندگان باید مراحل تولید و هزینه‌های خود را به سازمان حمایت ارائه دهند تا این سازمان با لحاظ سود قانونی قیمت را مصوب کند. اما در حال حاضر تولیدکنندگان می‌گویند چون مواد اولیه را به قیمت روز میخرند قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین باید درد تولیدکنندگان چاره شود تا افزایش قیمت صورت نگیرد.

راه حل جلوگیری از افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی بها دادن به تولید کننده و تامین مواد اولیه است تا کالا به قدر کافی در کشور تولید شود و در بازار کمبود نباشد. چراکه در حال حاضر کالاهای خارجی وارد نمی‌شود و کمبود آن باید با کالای داخلی تامین شود

من افزایش قیمت لوازم خانگی ایران را رد نمی‌کنم و نه می‌گویم درست است. به طور کلی اگر خریداری از شرکت یا یک فروشگاه شکایتی مبنی بر گرانفروشی داشته باشد، اتحادیه لیست قیمت در سامانه ۱۲۴ را بررسی می‌کند و اگر قیمت درست نباشد، تخلف ثبت و برای آن جریمه صادر می شود.

* از پارسال تا امسال چقدر افزایش قیمت داشتیم؟
پارسال با توجه به تمام افزایش دستمزد ها و نرخ حمل و نقل مواد اولیه پتروشیمی آهن الات و فولاد همگی افزایش قیمت داشتند کار لوازم خانگی هم وابستگی شدید به ارز دارد و مواد اولیه ی خارجی است.

* برخی از این کالاهای خارجی جالب است که دارای گارانتی هم هستند؟آیا این گارانتی ها اعتبار دارند؟
خیر معتبر نیستند کالاهایی خارجی که وارد نمی شود و قطعه هم ندارند. ممکن است فروشنده یا بعضی از فروشگاه ها اعلام کنند که کالای ما خارجی است ولی ضمانتنامه ی معتبر ندارد و بیشتر کالاهای خارجی در سایت های مجازی به فروش می رسد که مورد تایید اتحادیه و سازمان صمت نیست چون نمادی برای تایید کارها ندارند

* نظارت بر روی قیمت کالاهای خارجی به چه شکل است و با چه مشکلاتی در این زمینه روبه رو هستید؟
آن دسته از اقلام لوازم خانگی که خارجی هستند با مجوزهایی که گرفتند برگ سبز داشته باشند یا سایت دارایی نشسته باشد یا در سایت گمرک نشسته باشد این ها قانونی هستند اما آن تعداد از اجناسی که توسط مرزنشین ها وارد کردند اگر تمام کارهای قانونی را انجام داده باشند این ها با توجه به نرخ ارز آزاد وارد شده و سود نماینده فروش براساس عمده فروشی سه درصد و خرده فروشی هفت درصد باید محاسبه شود با توجه به پرداخت نرخ اولیه ای که خریداری شده است.

کد خبر: ۱۵۳٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha