۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
فواید کاهش زمان صدور پروانه ساختمان| مدت انتظار ۴۰ روزه برای تایید نقشه به ۲۴ ساعت رسید
«بازار» گزارش می دهد

فواید کاهش زمان صدور پروانه ساختمان| مدت انتظار ۴۰ روزه برای تایید نقشه به ۲۴ ساعت رسید

در حالیکه اکثر سازنده ها از طولانی شدن مدت زمان صدور پروانه ساختمان گلایه دارند و آنرا دلیلی بر بالا رفتن هزینه های ساخت می دانند خبرها حکایت از حذف انتظار ۴۰ روزه برای تایید نقشه در تهران می دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: زمان بر بودن صدور پروانه ساختمان موجب کمرنگ شدن فعالیت انبوه سازان و حتی سازندگان خُرد و کوچک شده است. هر چند زاکانی شهردار تهران اعلام کرده است که از خرداد ماه برای کاهش زمان صدور پروانه های ساختمانی اقدام خواهد شد اما ظاهرا تا رسیدن به زمان دو ماهه برای صدور پروانه ساختمان اقدامات و گام های بیشتری باید برداشته شود.

در روزهای اخیر تحرکات شهرداری تهران نشان می دهد تلاش ها در همین جهت است و اگر همتی در این خصوص باشد بدون شک رسیدن به زمان دو ماه انتظار برای دریافت پروانه ساختمان دور از دسترس نخواهد بود.

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران در خصوص کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی در اسفند ماه سال گذشته در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که چرا زمان صدور پروانه ساختمانی تا این حد بالا و حتی به بیش از شش ماه تا یک سال می رسد گفته بود که مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران به طور متوسط ۷ تا ۱۰ ماه است که شهرداری تهران تلاش می کند آنرا به زیر دو ماه کاهش دهد.

فواید کاهش زمان صدور پروانه ساختمان| مدت انتظار ۴۰ روزه برای تایید نقشه به ۲۴ ساعت رسید

مسعود زریبافان نماینده وزیر راه و شهرسازی در نظام مهندسی ساختمان در پاسخ به این پرسش که چرا فرایند صدور پروانه ساختمان تا این حد طولانی و سخت و دشوار است گفت: شهرداری باید فرایندهای صدور پروانه ساخت را اصلاح کند. هر ایرادی را زمانی می گیرد که نباید بگیرد. و ایرادها را تک تک می گیرد و همین باعث می شود فرایند صدور پروانه ساخت افزایش یابد.

وی می افزاید: همین باعث طولانی شدن زمان ساخت و بالا رفتن هزینه ساخت می شود. ساختمانی که به تدریج و طولانی ساخته می شود کیفیت آن هم کاهش می یابد.

هنوز در برخی مناطق زمان صدور پروانه ساختمان به ۲۴ ماه هم می رسد. این طولانی شدن به گفته کارشناسان چیزی جزء افزایش هزینه ها و کاهش کیفیت ساخت و ساز در پی نخواهد داشت

حال با توجه به اینکه شهردار تهران اعلام کرده مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در سال جاری به دو ماه خواهد رسید اما هنوز در برخی مناطق زمان صدور پروانه ساختمان به ۲۴ ماه هم می رسد. این طولانی شدن به گفته کارشناسان چیزی جزء افزایش هزینه ها و کاهش کیفیت ساخت و ساز در پی نخواهد داشت.

اکثر سازندگان خُرد با اشاره به اینکه این روزها سازندگان به نام و معتبر در مناطق مختلف تهران وارد عرصه ساخت و ساز نمی شوند و منتظر هستند تا وضعیت برخی ابلاغیه ها مشخص شود می گویند: در برخی از مناطق جنوب تهران برخی از سازندگانی که زمین های بالاتر از ۱۵۰۰ متر را برای ساخت خریداری و برای دریافت پروانه ساخت و تهیه نقشه اقدام می کنند ماه ها در انتظار صدور پروانه ساختمان باقی می مانند.

در برخی از مناطق جنوب تهران برخی از سازندگانی که زمین های بالاتر از ۱۵۰۰ متر را برای ساخت خریداری و برای دریافت پروانه ساخت و تهیه نقشه اقدام می کنند ماه ها در انتظار صدور پروانه ساختمان باقی می مانند

این سازندگان عنوان می کنند که داستان زمان بر بودن صدور پروانه ساختمانی همچنان ادامه دارد و سنگ اندازی جلوی پای سازندگان تمامی ندارد.

فواید کاهش زمان صدور پروانه ساختمان| مدت انتظار ۴۰ روزه برای تایید نقشه به ۲۴ ساعت رسید

اما یکی از دستورالعمل هایی که اخیرا و با حضور زاکانی شهردار تهران و برخی معاونت های شهرداری تهران به امضاء رسیده و ابلاغ شده است کاهش زمان انتظار برای تایید نقشه ها توسط سازمان نظام مهندسی تهران است. به عبارتی در این دستورالعمل تاکید شده است که مدت زمان تایید نقشه از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از ۴۰ روز به ۲۴ ساعت امکان پذیر خواهد بود.

در این دستورالعمل تاکید شده است که مدت زمان تایید نقشه از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از ۴۰ روز به ۲۴ ساعت امکان پذیر خواهد بود

اما آنطور که مشخص است این است که این اقدام یکی از مراحل کاهش صدور زمان پروانه ساختمان است. چرا که برای صدور پروانه ساختمان در حال حاضر باید از ۱۲۰ مرحله عبور کرد. یعنی به عبارتی برای پروانه ساختمان این مراحل نقش دارند و اگر مسئولان ارشد شهرداری و به خصوص شهردار تهران در خصوص کاهش نقاط تاثیرگذار تصمیم گیری نکند کاهش زمان صدور پروانه ساختمان در همان وعده های داده شده باقی مانده و طبق گفته های سازندگان شوافی بیش نخواهد بود.

فواید کاهش زمان صدور پروانه ساختمان| مدت انتظار ۴۰ روزه برای تایید نقشه به ۲۴ ساعت رسید

حسن محتشم نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرگزاری بازار در خصوص کاهش مدت زمان تایید نقشه از 40 روز به 24 ساعت گفت: قطعا این یک اقدام خوب و یک گام رو به جلو است. بدون شک این مسیر می تواند با ادامه یافتن روند صدور پروانه ساختمان را به شکل مناسبی آسان و زمان آنرا کاهش دهد.

وی پیشتر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که چرا زمان صدور پروانه ساختمانی تا این حد طولانی و از آن حد استاندارد خود به لحاظ زمانی فاصله دارد؟ گفت: هر چقدر که زمان صدور پروانه ساختمانی طولانی باشد همان قدر هم قیمت تمام شده ساخت و در نهایت قیمت مسکن برای مصرف کننده نهایی و متقاضی واقعی گران خواهد شد. اما اگر بخواهیم مفصل به موضوع دلایل این طولانی شدن بپردازیم شاید در یک جمله هم بتوان آنرا خلاصه کرد.

وی افزود: یکی از مراحل طولانی شدن صدور پروانه‏ های ساختمانی مربوط به کمیته تعیین نمای ساختمان است که البته شهرداری تهران در اقدامی فرآیند کمیته نما را از چهار ماه به دو ماه کاهش داده است. اما باید اذعان کرد وقتی بیش از ۱۲۰ مرحله و نقاط اثرگذار در صدور پروانه ساختمان وجود دارد مطمنا بازار مسکن از این همه مراحل و بروکراسی اداری رنج خواهد برد. هر چقدر زمان صدور پروانه ساختمانی طولانی تر شود از آن طرف قیمت تمام شده مسکن نیز بالاتر خواهد رفت.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان با بیان اینکه طولانی شدن فرآیند صدور پروانه ساختمانی، ساخت و ساز را با محدودیت مواجه می‏ کند ادامه داد: ما معتقد هستیم که باید برای بالا بردن کیفیت ساخت و ساز نظارت ها بهتر و دقیق تر باشد و آسیبی به ایمنی ساختمان ها وارد نکند اما معتقد هم هستیم که می توان برخی بروکراسی های اداری و برخی مراحل دخیل در صدور پروانه ساختمانی را حذف کنند تا در نهایت به وعده های داده شده برای تسهیل صدور پروانه ساختمان و کاهش زمان کمک کند.

کاهش صدور پروانه ساختمانی در حقیقت بر میزان متراژ تولید مسکن نیز اثر منفی داشته است. اگر مقایسه اجمالی بر این وضعیت داشته باشیم متوجه خواهیم شد که طبق آمارهای شهرداری تهران در پنج ماه اول سال گذشته مجوز ساخت سه میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع صادر شده است که در مقایسه با سال ۹۹ در همین مدت میزان ساخت و ساز از لحاط متراژ بالغ بر ۲۱ درصد کاهش یافته است. طبق آمارهای شهرداری تهران سال گذشته در پنج ماه سال گذشته حدود چهار میلیون و ۹۵۰ هزار متر مربع صدور پروانه صورت گرفته است.

طولانی شدن مسیر صدور پروانه ساختمان بدون شک موجب سوء استفاده برخی از این فرایند طولانی خواهند شد. پس اگر به ۳۰ سال گذشته نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که طولانی شدن فرآیند صدور پروانه ساختمانی به نفع عده ای تمام می شود.

کد خبر: ۱۵۳٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha