۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
مشکلات حوزه صادرات عارضه یابی شود| وضعیت قابل تامل فارس در حوزه حمل و نقل ریلی
نماینده مردم شیراز و زرقان در گفتگو با بازار:

مشکلات حوزه صادرات عارضه یابی شود| وضعیت قابل تامل فارس در حوزه حمل و نقل ریلی

شیراز- رئیس مجمع نمایندگان استان فارس بر ضرورت عارضه یابی حوزه صادرات و روشن شدن مشکلات آن تاکید کرد.

علیرضا پاک فطرت در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه باید حوزه صادرات و ساز و کار آن به بخش خصوصی واگذار شود، اظهار کرد: دولت سیزدهم باید برای ایجاد ثبات و رفع موانع موجود در این بخش بیش از پیش تلاش کرده و عرصه را برای فعالیت سودمند بخش خصوصی مهیا کند.

هر کجا دولت ورود کرده کار بخش خصوصی مختل شده است
وی با اشاره اینکه تجربه ثابت کرده که هر کجا دولت ورود کرده کار بخش خصوصی مختل شده است، عنوان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند فعالیت جدی اتاق های بازرگانی و تعاون برای تقویت حوزه صادرات هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس ادامه داد: در حال حاضر سهم ایران در صادرات به کشورهای همسایه فقط ۲ درصد است که این عدد با تدبیر و تخصص و به راحتی تا ۵ درصد قابل افزایش است.

پاک فطرت در مقایسه حجم و میزان تجارت ایران و سایر کشورهای جهان گفت: در ترکیه سالانه حدود ۲۲۵ میلیارد دلار و در آلمان این عدد حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار به کشورهای جهان محصول صادر می کنند اما در ایران متاسفانه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار آن هم بیشتر در حوزه نفت و پتروشیمی است.

بروکراسی اداری از مهمترین موانع تولید است و متاسفانه در بسیاری حوزه ها سیستم اداری بسیار فلج است، باید موانع کسب وکار را در استان رفع شود

وی با بیان اینکه سالهاست مقام معظم رهبری شعار سال را با محوریت تولید و رفع موانع تولید انتخاب کرده اند، افزود: بروکراسی اداری از مهمترین موانع تولید است و متاسفانه در بسیاری حوزه ها سیستم اداری بسیار فلج است، باید موانع کسب وکار را در استان رفع شود و بخش خصوصی هم باید در این حوزه مطالبه گری کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های استان فارس در حوزه صادرات عنوان کرد: متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات وضعیت فارس در حوزه صادرات مناسب نیست از این رو دستگاه های دولتی و مسئولان باید به کمک بخش خصوصی بیایند.

برای رونق تولید و صادرات در این حوزه باید از تولیدکنندگان و صادرکنندگان و از سرمایه گذاری در این زمینه حمایت شود در غیر این صورت همچنان شاهد فرصت سوزی و معطل ظرفیت های اقتصادی در این حوزه خواهیم بود

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس از روند کند پیشرفت فیزیکی پایانه محصولات کشاورزی استان فارس در شیراز، انتقاد کرد و گفت: برای رونق تولید و صادرات در این حوزه باید از تولیدکنندگان و صادرکنندگان و از سرمایه گذاری در این زمینه حمایت شود چرا که در غیر این صورت همچنان شاهد فرصت سوزی و معطل ظرفیت های اقتصادی در این حوزه خواهیم بود.

مشکلات حوزه صادرات عارضه یابی شود| وضعیت قابل تامل فارس در حوزه حمل و نقل ریلی

پاک فطرت بیان کرد: استان فارس دارای ظرفیت های فراوانی در زمینه صادرات انواع محصولات است در بسیاری از حوزه ها ایجاد صنایع تبدیلی و تقویت زیرساخت های صادرات می تواند به برداشتن گام های موثر و تحولات ملموس اقتصادی در این زمینه کمک کند.

اختیارات استان ها در حوزه صادرات افزایش یابد
رئیس مجمع نمایندگان استان فارس همچنین بر ضرورت افزایش اختیارات استان ها در حوزه صادرات تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود در این حوزه تمرکز فعالیتها در دولت و در مرکز است؛ همه مسائل را در مرکز و تهران جا داده اند و ادارات استانها هیچ اختیاری ندارند، دولت مرکزی باید پای خود را از گلوی استانها بردارد و استانها را آزاد بگذارد تا بتوانند با هم در زمینه صادرات رقابت کنند.

پاک فطرت یکی از بزرگترین مشکلات حوزه صادرات در ساله ای متمادی را تغییر مداوم شیوه نامه های صادراتی و وارداتی دانست و افزود: این تغییرات سلیقه ای و بی ثباتی در این حوزه خسارات زیادی به صادرکنندگان و تولیدکنندگان وارد کرده است.

با تثبیت قوانین و تسهیل آن می توان به رشد اقتصادی مطلوب دست یافت
وی با اشاره به اینکه با تثبیت قوانین و تسهیل آن می توان به رشد اقتصادی مطلوب دست یافت، اظهار کرد: بی ثباتی بخشنامه ها و قوانین این حوزه فرصت برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت را از فعالان اقتصادی و بازرگانان سلب می کند.

فارس در حوزه حمل و نقل ریلی هیچ حرفی برای گفتن ندارد و متاسفانه وعده تمام مسئولین در این خصوص و استفاده از ظرفیت های قابل توجه آن در حوزه صادرات تا به امروز بی نتیجه بوده است

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به اینکه حمل و نقل استان بسیار مشکل دارد، افزود: استان فارس در حوزه حمل و نقل ریلی هیچ حرفی برای گفتن ندارد و متاسفانه وعده تمام مسئولان در این خصوص و استفاده از ظرفیت های قابل توجه آن در حوزه صادرات تا به امروز بی نتیجه بوده است.

به گفته وی سیستم حمل و نقل جادهای استان فارس نیز مشکل دارد و از سوی دیگر این استان به دریا وصل نیست که سیستم حمل ونقل دریایی در آن ایجاد و از آن بهره برداری شود.

کد خبر: ۱۵۳٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha