۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
بهره‌مندی حداکثری از «فناوری‌های نوین» اولویت قوه قضائیه است
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه:

بهره‌مندی حداکثری از «فناوری‌های نوین» اولویت قوه قضائیه است

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: در سال جاری با بهره مندی از فناوری‌های نوین و دانش بنیان، خدمات الکترونیک قضایی و تسهیل دسترسی مردم به عدالت سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

به گزارش بازار، همایش معاونین فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری‌های سراسری کشور امروز در مشهد مقدس آغاز به کار کرد. این همایش با حضور محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری خراسان رضوی و معاونین فناوری دادگستری‌های سراسر کشور با هدف اجرای سریع‌تر طرح تحول و تعالی و استفاده از فناوری‌های نوین برگزار می‌شود.

کاظمی فرد در ابتدای این همایش با بیان اینکه در سال گذشته ابر پروژه ارتباط الکترونیکی با کلانتری‌ها مورد بهره برداری قرار گرفت، گفت: با اجرای این ابرپروژه شاهد کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها، افزایش دقت رسیدگی‌ها و در نهایت افزایش رضایتمندی عمومی مراجعه کنندگان بودیم.

وی با بیان اینکه در این پروژه ارتباط کلانتری‌های سراسر کشور با مراجع قضایی به صورت الکترونیکی و برخط (آنلاین) و در راستای اجرای ماده ۳۷ آیین دادرسی کیفری فراهم شده است، تاکید کرد: اگر کسی به کلانتری مراجعه کند در همان زمان شکواییه تنظیم و به صورت برخط برای مراجع قضایی ارسال می‌شود و نیاز به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیست و با یک بار مراجعه به کلانتری‌های سراسر کشور ثبت شکواییه صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به فراهم آوردن امکاناتی برای ملاقات تصویری زندانی با خانواده اش پرداخت و گفت: در راستای پیگیری سیاست‌های کلان قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی به خانوده زندانیان و تکریم آنان، این طرح در ۱۵ استان کشور اجرایی شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تاکید کرد: برای حفظ حریم خصوصی خانواده ها، در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اتاقک مخصوص ملاقات تدارک دیده شده است تا افراد در فضای امن و آرام با مددجو دیدار و گفتگو کنند.

کاظمی فرد در ادامه با بیان اینکه در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در بهره مندی از فناوری‌های نوین و دانش بنیان و دستیابی آسان مردم به خدمات قضایی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات اقداماتی در سال گذشته انجام داده است، گفت: یکی از این اقدامات احراز هویت غیر حضوری جهت دریافت ثنا است. این خدمت با همکاری ۸ شرکت دانش بنیان فراهم شده و در صورتی که افراد قصد استفاده از خدمات قضایی را داشته باشند می‌توانند بدون حضور در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مراجع قضایی به صورت برخط و غیر حضوری اقدام به دریافت شناسه قضایی ثنا کنند.

وی ادامه داد: تا قبل از این احراز هویت به صورت حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صورت می‌پذیرفت، اما با اقدامات صورت گرفته تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار نفراحراز هویت خود را به صورت برخط انجام داده اند از این مسیر ثنای خود را دریافت کرده اند.

کاظمی فرد در ادامه با بیان اینکه استعلام سوابق محکومیت‌های مالی برای عموم مردم یکی دیگر از اقداماتی است که توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اجرایی شده است، گفت: با فراهم سازی این خدمت ریسک مربوط به عدم شناخت سابقه مالی و اقتصادی طرف مقابل کاهش می‌یابد و در نتیجه شاهد کاهش میزان اختلافات مالی خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه سوابق محکومیت‌های مالی برای عموم مردم در راستای خدمات ارزان و آسان و در پنجره واحد خدمات قضایی قوه قضائیه صورت می‌گیرد، گفت: این خدمت زمینه امکان استعلام محکومیت‌های مالی اشخاص حقیقی و حقوقی در صورت رضایت ثبت استعلام شونده را فراهم می‌سازد.

وی در ادامه از الکترونیکی کردن فرایند رسیدگی ماده ۴۷۷ در معاونت قضایی خبر داد و گفت: در راستای اجرای موثر تکالیف مندرج در دستورالعمل اجرایی ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و به منظور ایجاد رویه واحد جهت اخذ درخواست اعمال ماده مذکور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نسبت به پیاده سازی سامانه مرتبط در بستر سامانه مدیریت پرونده قضایی اقدام کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این فرایند در ۲۰ استان کشور اجرایی شده است، گفت: با این اقدام تمام فرایند رسیدگی ماده ۴۷۷ در سمپ (سامانه مدیریت پرونده قضایی) انجام می‌شود و امکان سابق یابی و جلوگیری از درخواست‌های تکراری فراهم شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه دادرسی ۷۵ درصد زندانیان کشور به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود گفت با راه اندازی سیستم دادرسی الکترونیک دیگر نیازی به انتقال مددجو به خارج از زندان نیست و در راستای اجرای طرح تحول و هوشمند سازی قوه قضائیه و استفاده از فناوری، دادرسی ۷۵ درصد زندانیان کشور به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه با تاکید بر اینکه این اقدام در راستای حقوق شهروندی زندانیان صورت می‌گیرد، گفت: رفع اطاله دادرسی، رفع محدودیت‌های زمانی و مکانی و سرعت در رسیدگی از مزیت‌های دادرسی‌های الکترونیک است.

وی در ادامه سامانه شهود حرفه‌ای و مطلعین اشاره کرد و گفت:این سامانه به دستگاه قضایی این امکان را می‌دهد که به طور خودکار و هوشمند نسبت به شناسایی مجرمین و شهود حرفه‌ای اقدام کند و در مراحل رسیدگی این اطلاعات را در اختیار قاضی برای اتقان بیشتر آرا قرار دهد.

کاظمی فرد با بیان اینکه این سامانه در راستای اجرای سند تحول اجرایی شده است، گفت: جلوگیری از انحراف روند تحقیقات و دادرسی ها، جلوگیری از تبانی، رسیدگی دقیق تر، دسترسی خودکار هوشمند به افرادی که اقدام به شهادت حرفه‌ای می‌کنند و افزایش کیفیت اخذ شهود و اظهارات مطلعین از مزایای این سامانه است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تاکید کرد: «بهره‌مندی حداکثری از فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان»، «گسترش خدمات الکترونیک قضایی» و «تسهیل دسترسی مردم به عدالت»، «اجرای سند تحول قضایی»، «شکل‌دهی به زیست بوم قوه قضائیه در بستر فناوری به همراه تعامل حداکثری با سایر نهادها»، مهمترین اولویت‌های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: از سال گذشته حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را آغاز کرده ایم و در ادامه این مسیر تا انتهای سال ۱۴۰۱ از شرکت‌های بیشتری در قوه قضائیه استفاده خواهیم کرد.

کاظمی فرد با بیان اینکه هدفمان این است که خدمات قوه قضائیه آسان و رایگان در اختیار مردم عزیزمان قرار گیرد، تاکید کرد: در سال جاری با بهره مندی از فناوری‌های نوین و دانش بنیان، خدمات الکترونیک قضایی و تسهیل دسترسی مردم به عدالت سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه با تاکید بر اینکه شکل دهی به اکوسیستم قوه قضائیه در بستر فناوری و تعامل حداکثری با سایر نهادها و سازمان‌ها شتاب می‌گیرد، گفت: با همین هدف در سال جاری ایجاد مرکز تعاملات سازمانی قوه قضائیه را در دستور کار داریم.

کد خبر: ۱۵۳٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha