۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
رکود سنگین بازار خودرو در فارس| بحث آزادسازی واردات ترمز افزایش قیمت را کشید
گزارش بازار؛

رکود سنگین بازار خودرو در فارس| بحث آزادسازی واردات ترمز افزایش قیمت را کشید

شیراز- بازار خرید و فروش خودرو در فارس فعلا در رکود قرار دارد که این امر حاصل انتظار فعالان این بخش برای مشخص شدن بحث واردات خوردو است.

بازار؛ گروه استان ها: درست از تابستان ۱۳۹۷ که واردات خودرو به کشور ممنوع شد، افزایش و نوسان قیمت خودروها اوج گرفت. از همان زمان بود که نه تنها قیمت خودروهای صفر و کارکرده خارجی، بلکه قیمت روز خودرو داخلی هم سر به فلک کشید و بازار را برهم ریخت.

در همان روزها هم بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بر این باور بودند که اگر زمستان همان سال واردات از سر گرفته می شد، تا حد زیادی از افزایش قیمتها جلوگیری می شد، اما واردات ماشین باز نشد که نشد و قیمتها هم روز به روز صعودی شد.

حالا اما به نظر می رسد با گذشت بیش از چهار سال از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، شمارش معکوس برای باز شدن درهای ورود خودرو به کشور باز شده اما علاوه بر افزایش چند برابری قیمت خودروهای خارجی و داخلی، نرخ ارز، به نتیجه نرسیدن برجام و تورم نیز در این میان اثر گذار است.

آزادسازی واردات خودرو از آن دسته مسائلی است که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بین مجلس، دولت و بازار خودرو در حال رفت و آمد بوده و حالا تصمیماتی در این خصوص گرفته شده است. آذرماه ۱۴۰۰ بود که بودجه سال آینده تقدیم مجلس شد؛ بودجه ای که در آن خبری از آزادسازی واردات خودرو نبود، اما هنوز هم امید به آزادسازی همچنان برای بازار خودرو باقی است تا شاید دولت سیزدهم نظری بر بازار خودروهای خارجی بیاندازد و قیمتها نیز به واسطه ورود خودروهای خارجی تعدیل شوند. دولت سیزدهم در دومین ماه سال جاری خبر از آزادسازی واردات خودرو با چند شرط و شروط را اعلام کرده است.

مصوبه واردات خودرو در مجمع تشخیص نهایی شده است
جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس در خصوص برداشته شدن گام اول برای واردات خودرو اعلام کرد: در تنظیم آئین نامه واردات خودرو با تکیه بر کلمه خودروی اقتصادی دو شرط سقف قیمت ۷۰۰۰ دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص اعلام این شرایط عنوان کرد: اگر وزیر صمت این توهین آشکار به مردم ایران را اصلاح نکند قطعا منتظر استیضاح باشد.

نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی طی چند روز گذشته از نهایی شدن قانون واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: به زودی فرایند ابلاغ این مصوبه انجام می شود.

رکود سنگین بازار خودرو در فارس| بحث آزادسازی واردات ترمز افزایش قیمت را کشید

وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز پیش اظهار داشت: از سال ۹۷ با توجه به اینکه تراز ارزی کشور به هم ریخته بود واردات خودرو ممنوع اعلام شد آن مصوبه تا اردیبهشت ماه سال جاری مهلت داشت اما با پایان یافتن این مصوبه در دولت مساله واردات خودرو مطرح و کلیات آن تصویب شده است.

بر این اساس از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور بسته شده است و در حال حاضر فقط چند شرکت خودروساز، تعدادی خودرو چینی را به کشور وارد می کنند.

در این میان، آن طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات خودرو اعلام است؛ کلیات آیین نامه واردات خودرو تصویب شده و هیچ انحصاری در واردات آن وجود ندارد. به گفته وی، دولت به دنبال وارد کردن خودرو اقتصادی است که عموم مردم از آن بهره مند شوند.

بر همین اساس، گمانه زنی های متعددی درباره خودروهایی که احتمالا وارد بازار ایران خواهد شد، مطرح می شود. با این حال، پیش بینی ها در این راستاست که خودروها در بازه قیمتی ۷ تا ۲۰ هزار دلار، یعنی در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۱
بر اساس اعلام رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تعرفه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۱ همانند تعرفه سال گذشته آن از ۴۰ تا ۷۵ درصد تعیین شده است.

واردات خودرو همانند تعیین تعرفه گمرکی نیاز به اعلام شرایط از سوی گمرک جمهوری اسلامی دارد که برخی از شرایط آن ثابت و برخی از آنها هر ساله متغیر است.

بحث آزادسازی واردات خودرو طی یکی دو هفته اخیر ترمز افزایش قیمت در بازار خودرو را کشید

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودرو شیراز در خصوص شرایط فعلی واردات خودرو به خبرنگار بازار گفت: این موضوع در حال حاضر همچنان در هاله ای از ابهام است و جزییات آن به روشنی تعریف نشده است.

وجود اختلاف نظر میان واردکنندگان و خودروسازان، احتمال انحصار قیمت گذاری خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان، آماده نبودن زیرساختهای گمرکی برای آزادسازی واردات خودرو را از چالش های پیش رو برای آزادسازی واردات خودرو است

هدایت اله باقری وجود اختلاف نظر میان واردکنندگان و خودروسازان، احتمال انحصار قیمت گذاری خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان، آماده نبودن زیرساختهای گمرکی برای آزادسازی واردات خودرو را از چالش های پیش رو برای آزادسازی واردات خودرو اعلام کرد.

وی بیان کرد: آرام شدن التهابات بازار خودرو، قدرت انتخاب بالا برای گروههای مصرف، در دسترس قرار گرفتن خودروهای با کیفیت بالاتر ، کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی و ایجاد فضای رقابتی به دنبال تعادل در عرضه و تقاضا از مزایای آزاد سازی واردات خورد است که در صورت اجرای اصولی و واقعی آن مردم از این مزایا بهره مند خواهند شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو شیراز در خصوص تاثیر آزاد شدن واردات بر قیمت خودروهای چینی گفت: واردات روز افزون خودروهای چینی طی دهه اخیر، رقابت خرید و فروش این خودروها را بیش از سایر برندها افزایش داده است.

به گفته باقری طی سالهای اخیر که واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شد، خودروهای چینی به صوت مونتاژ توسط خودروسازان داخلی همچنان مهمان بازار خودرو ایران بودند و در حال حاضر نیز فراوانی این خودرو ها در خیابان های شهر به روشنی از سهم قابل توجه آنان در خودرو های مصرفی مردم حکایت دارد.

این فعال صنفی بازار خودرو شیراز گفت: با واردات خودرو به بازار خودرو، تغییر چندانی بر تعدیل قیمت خودروهای چینی ایجاد نخواهد شد. چرا که در حال حاضر این خودروها رقیب اصلی خودروهای داخلی محسوب میشوند و همچنان بازارشان چه در بخش خرید و فروش خودرو دست دوم و چه خرید و فروش خودروهای صفر داغ است.

طرح واردات خودرو طی یکی دو هفته اخیر ترمز افزایش قیمت در بازار خودرو را کشید
باقری با عنوان اینکه بحث آزادسازی واردات خودرو طی یکی دو هفته اخیر ترمز افزایش قیمت در بازار خودرو را کشیده و بخشی از التهابات قیمت موجود در این بازار را کاهش داده است، بیان کرد: در حال حاضر بازار منتظر نتیجه بحث واردات خودرو به کشور است. به همین دلیل، بازار در رکود سنگینی قرار دارد و خرید و فروشی صورت نمیگیرد. به گفته وی تا زمانی که جزئیات طرح واردات مشخص نشود، این رکود ادامه دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو شیراز اظهار کرد: با توجه به کیفیت پایین خودروهای تولید داخل، امید است به زودی واردات خودرو در چارچوب سیاستهای ارزی و سقفهای تعیین شده از سر گرفته شود.

با تمام این شرایط باید دید که آزادسازی واردات خودرو کی به نتیجه نهایی می رسد و این طرح چگونه می تواند ضمن رفع نیاز بازار، به تعدیل قیمت خودرو نیز در بازار سطح کشور کمک کند.

کد خبر: ۱۵۳٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha