۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱
ضرورت توجه به گردشگری ورزشی در گلستان | جذابیت اسب ترکمن مغفول مانده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ضرورت توجه به گردشگری ورزشی در گلستان | جذابیت اسب ترکمن مغفول مانده است

گرگان- گلستان پتانسیل خوبی در سوارکاری داشته ولی تاکنون نتوانسته در گردشگری ورزشی موفق باشد، برگزاری جشنواره زیبایی اسب به همراه برنامه ریزی در این حوزه و همت مسئولان می تواند گروه این صنعت را بازکند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در سال های اخیر شیوع ویروس کرونا در دنیا معضلات زیادی به وجود آورد. این اتفاق در تمامی حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و همینطور گردشگری تاثیرات منفی خود را بر جای گذاشت. مشاغل زیادی در دنیا به دلیل شیوع این بیماری با چالش های متفاوتی روبرو شدند که آژانس های مسافرتی یکی از این مشاغل بودند.

در استان گلستان هم آژانس های مسافرتی طی دو سال اخیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم و با وجود موانع زیاد از این مسیر عبور کردند. علاوه بر شیوع ویروس کرونا، الکترونیکی شدن خدمات را می توان از دیگر موانع موجود بر سر راه آژانس های مسافرتی بیان کرد. پیشرفت تکنولوژی تنها یک راه برای صاحبان این آژانس ها باقی گذاشته که آن همسو شدن با تکنولوژی است.

آژانس های مسافرتی طی دو سال اخیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم و با وجود موانع زیاد از این مسیر عبور کردند

برای اطلاع از مشکلات آژانس داران و فعالان این صنف با «سید مجتبی سادات» مدیر آژانس مسافرتی خاطره گشت گلستان گفتگو کردیم. وی حدود ۹ سال است که به این حرفه مشغول بوده و در این مسیر از چالش ها و موانع زیادی عبور کرده است. سادات همچنین «رئیس هیئت سوارکاری شهرستان گرگان» بوده و این رشته ورزشی را یکی از برندهای استان می داند. گفتگوی خبرگزاری بازار با این فعال گردشگری گلستان در ادامه خواهد آمد.

ضرورت توجه به گردشگری ورزشی در گلستان | جذابیت اسب ترکمن مغفول مانده است

* از چه زمانی و با چه سرمایه‌ای شروع به کار کردید؟
با توجه به علاقه ای که به مشاغل حوزه گردشگری داشتم در سال ۹۲ و با سرمایه ای ۶۰ میلیون تومانی اقدام به تاسیس آژانس مسافرتی خاطره گشت کرده و از آن سال تاکنون در این مجموعه مشغول به کار هستم بیشترین خدمات ما صدور بلیط های داخلی و خارجی است. برگزاری تورهای داخلی و خارجی، رزرو هتل، اخذ و پیکاپ گذرنامه، صدور گواهینامه های رانندگی بین المللی برای کسانی که دارای گواهینامه های خارجی هستند و به دلیل مهاجرت یا مسافرت قصد تبدیل مدارک خود را دارند از دیگر خدمات این آژانس است همچنین ۱۶ نفر به طور مستقیم و ۱۱ نفر به صورت روزمره در این مجموعه فعالیت می کنند.

* چه چالش هایی بر سر راه شما در این حرفه وجود داشته است؟
چالش های فراوانی در حوزه گردشگری موجود است که به عقیده من ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی در این حوزه ها، فرسودگی ناوگان هوایی و عدم ثبات قیمت ها از بزرگترین دغدغه های موجود در حرفه ما است شیوع کرونا هم از دیگر چالش ها بود و با توجه به اینکه کشورهای مقصد گردشگری مرزهای خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا بر روی مسافران بستند، با کاهش چشمگیر اعزام مسافر به کشورهای خارجی روبرو شدیم. این مورد موجب ضرر زیادی به تمامی آژانس های مسافرتی شد که مجموعه ما هم از این قاعده مستثنی نبود.

* صنعت گردشگری استان گلستان را چطور ارزیابی می کنید؟
با توجه به ظرفیت های فراوان استان گلستان در حوزه گردشگری، توسعه این صنعت در گلستان نیازمند معرفی آن از سوی مسئولان استانی در عرصه های کشوری است. با توجه به چالش های فراوان موجود در این صنعت اداره کل میراث فرهنگی گلستان اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده است. در سال های اخیر گلستان پیشرفت زیادی در این صنعت داشته و این امر موجب ارتقا جایگاه ما در سطح کشور شده است.

* با توجه به این که شما رئیس هیئت سوارکاری گرگان نیز هستید، وضعیت فعلی این ورزش را چطور ارزیابی می کنید؟
با توجه به وضعیت کرونا، دو سال است که فعالیت این ورزش در شهرستان محدود شده بود اما در ماه های اخیر شرایط بهتر شده و باشگاه های سوارکاری مجدداً اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی کرده اند. من آینده روشنی را برای سوارکاری گلستان پیش بینی می کنم.

چالش های فراوانی در حوزه گردشگری موجود است که به عقیده من ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی در این حوزه ها، فرسودگی ناوگان هوایی و عدم ثبات قیمت ها از بزرگترین دغدغه های موجود در حرفه ما است

ضرورت توجه به گردشگری ورزشی در گلستان | جذابیت اسب ترکمن مغفول مانده است

* با توجه به ظرفیت‌های اسب ترکمن، به عقیده شما این ورزش چقدر می تواند در جذب گردشگر موثر باشد؟
در حال حاضر گردشگری ورزشی، خصوصاً سوارکاری هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد. برگزاری جشنواره های زیبایی اسب ترکمن در شهرستان های استان یک فرصت خوب برای ارتقا گردشگری ورزشی است.

* چالش‌های موجود در سوارکاری را چه می دانید؟
بیشتر چالش های ما در این حوزه بالابودن قیمت خوراک و عدم حضور متخصصان تحصیل کرده در این حوزه است. این امر موجب پایین آمدن تراز این رشته ورزشی در جامعه ورزش استان شده است. هیئت سوارکاری استان گلستان با تشکیل کمیته های تخصصی برای آموزش و رونق سوارکاری استان همواره تلاش های فراوانی می کند. برگزاری کلاس های آموزشی برای مربیان تجربی سوارکاری استان و ارائه آموزش در این حوزه از اقدامات ویژه هیئت سوارکاری استان است.

یکی از راهکارهای توسعه در حوزه گردشگری همدلی و یکپارچگی بین افراد و مجموعه های حاضر در این صنعت است. همچنین ایجاد تعاونی می تواند یکی از راهکارهای برون رفت از رکود اقتصادی در این صنعت باشد.

کد خبر: ۱۵۲٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha