۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
سطح زیر کشت سویا به شدت کاهش یافت/ لزوم حمایت دولت از سویاکاران
دبیر خانه کشاورز گلستان:

سطح زیر کشت سویا به شدت کاهش یافت/ لزوم حمایت دولت از سویاکاران

گرگان- دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان این که سطح کشت دانه روغنی سویا به شدت در گلستان کاهش یافته و نزدیک است به سرنوشت پنبه دچار شود گفت: اگر قرار است اشتغال این بخش حفظ شود، دولت باید ورود کند.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سطح کشت دانه روغنی سویا در گلستان از ۵۵ تا ۶۰ هزار هکتار در سال‌های نه چندان دور به شدت کاهش یافته و به ۱۰ هزار هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سطح کشت ۱۰ هزار هکتاری هم فقط مطابق با آمار است و با واقعیت‌های موجود فاصله دارد، افزود: در گذشته گلستان به سرزمین طلای سفید مشهور بود و به دلیل بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌های کشت پنبه استان به شدت کاهش یافت و کشت این محصول از دستور کار کشاورز گلستانی خارج شد.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان ادامه داد: دولت اعلام می‌کند توسعه کشت دانه‌های روغنی در دستور کار جهادکشاورزی قرار دارد اما با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود و دولت باید برنامه حمایتی برای توسعه کشت داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه سرنوشت پنبه در انتظار سویای گلستان است، متذکر شد: اگر قرار است اشتغال این بخش حفظ شود و شاهد افزایش ضریب امنیت غذایی بود و استقلال کشور تأمین شود؛ دولت باید ورود جدی در حمایت از سویاکاران داشته باشد.

ایمانی خاطرنشان کرد: مسائل متعددی پشت قضیه کاهش تولید دانه‌های روغنی وجود دارد؛ روی ارقام جدید کشت در استان کمتر کار تحقیقاتی انجام شده و چند سالی است ارقام جدید سویا معرفی نشده است و اقدامات در حوزه نوآوری تجهیزات و ماشین‌آلات و آموزش بهره‌برداران در شرایط حداقلی قرار دارد و اختصاص ارز ارزان قیمت برای واردات به تولید داخل ضربه زده است.

کد خبر: ۱۵٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha