۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سهم «ناچیز» شرکت‌های گلستانی در مناقصات | حل مشکلات نیازمند همگرایی است
بازار گزارش می دهد؛

سهم «ناچیز» شرکت‌های گلستانی در مناقصات | حل مشکلات نیازمند همگرایی است

گرگان- محدودیت‌های متعدد در نقش آفرینی پیمانکاران گلستانی برای اجرای پروژه‌های عمرانی دغدغه جدی شرکت‌های بومی بوده که همگرایی مدیران برای حل این دغدغه می‌تواند سبب توسعه و بهبود وضعیت اشتغال شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: پروژه های عمرانی و مهندسی یکی از نشانه‌های پویایی هر منطقه و حرکت به سوی توسعه است که معمولاً در هر منطقه و استانی به فراخور اعتبارات ملی و استانی انجام می شود. در کنار این که بهره برداری از این پروژه ها می تواند زمینه بهبود خدمات رسانی و رفاه اهالی منطقه را به همراه داشته باشد چگونگی اجرا و ساخت آن هم می‌تواند زمینه اشتغال و شکوفایی اقتصادی یک منطقه را فراهم کند.

اجرای پروژه های عمرانی به طور معمول از طریق برگزاری مناقصه انجام شده و پیمانکار و شرکت برنده وظیفه ساخت و اتمام آن را برعهده می‌گیرد اما در این بین استفاده از توان و قدرت نیروها، شرکت ها و پیمانکاران بومی حائز اهمیت است برای حضور در یک مناقصه، شرکت ها و پیمانکاران باید حداقل امتیازات و پیش شرط های لازم را داشته تا بتوانند برای یک پروژه وارد عرصه رقابت شود داشتن گرید و رتبه بالا و صلاحیت فنی از جمله مواردی است که پیمانکاران باید آن را احراز کنند تا در مناقصات حاضر شوند اما شرکت‌های پیمانکار باید رتبه های فنی بالایی را داشته باشند تا بتوانند در این مزایده ها حضور یابند.

گلستان استانی نوپا بوده و شرکت های پیمانکاری آن عمر چندانی ندارند و احراز این شرایط برای آنها سخت است. در همین راستا طی سالیان گذشته امتیازات خوبی در استان برای شرکت های بومی پیش بینی شده اما این امتیازات باید افزایش یابد تا امکان رقابت برابر با پیمانکاران ملی و فرااستانی مهیا شود لذا انتظار است مدیران ارشد استان با اصلاح بخش های مربوطه و اختصاص امتیازات تاثیرگذار امکان حضور پیمانکاران گلستانی را در این معاملات فراهم کنند.

ایجاد اشتغال موثر با حمایت از پیمانکاران بومی
رئیس انجمن انبوه سازان گلستان در این خصوص به خبرنگار بازاربا بیان اینکه در گذشته ضعف هایی در میزان اعتبار، توانایی و ظرفیت های پیمانکاران بومی برای اخذ پروژه های بزرگ عمرانی وجود داشت و ما در استان پیمانکار رتبه یک، دو و سه نداشتیم و یا تعداد آن ها محدود بود، گفت: از سال های گذشته متناسب با بودجه های عمرانی، از ظرفیت پیمانکاران بومی استفاده شد که این موضوع باعث بزرگ شدن ساختار و بیشتر شدن ظرفیت این شرکت ها شد و باید از این ظرفیت‌ها به درستی بهره بگیریم زیرا اگر از این توانایی استفاده نشود خطر خروج سرمایه، استان را تهدید می‌کند.

اگر از توان شرکت های بومی استفاده نشود خطر خروج سرمایه، استان گلستان را تهدید می‌کند

سید محمد مرتضوی با بیان اینکه با اجرای این پروژه ها بستر خوبی برای گردش های مالی در استان فراهم شده و حیف است که این منابع به راحتی خارج شود، افزود: واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ عمرانی و توسعه گری به پیمانکاران بومی، اشتغال موثر در استان ایجاد خواهد شد و باید بپذیریم که پیمانکار غیربومی بخش قابل توجهی از نیروهای خود را از خارج از استان تامین می کند.

وی افزود: پیمانکار غیربومی در زمینه خرید مصالح، استفاده از ظرفیت های مشاوره ای و فضاهای طراحی از استان های دیگر استفاده کرده و بخش قابل توجهی از نیروهای مفید و با تجربه و با تخصص ما از چرخه فعالیت خارج خواهند شد.

سهم «ناچیز» شرکت‌های گلستانی در مناقصات | حل مشکلات نیازمند همگرایی است

ماندن ارزش افزوده در استان گلستان
رئیس انجمن انبوه‌سازان گلستان اضافه کرد: استفاده از پیمانکاران استانی امنیت و تضمینی برای اتمام پروژه فراهم می کند زیرا پیمانکاران، توسعه گران و انبوه‌سازان بومی به دلیل حفظ شهرت و اعتبار تلاش می‌کنند پروژه ها را به نحو احسن انجام داده تا به شهرت کاری آنها آسیب وارد نشود اما پیمانکار غیربومی ممکن است آن را رعایت نکند لیکن حمایت از پیمانکاران بومی و بکارگیری آنها در پروژه‌های استانی مورد تاکید ما بوده و در دوره های مختلف با نشست هایی با مسئولان و استاندار، آن را بیان کردیم.

بهرام سیفی با بیان اینکه با توجه به اینکه استان گلستان عمر کوتاهی دارد در نتیجه پیمانکاران در شروع راه بوده و رتبه های بالایی ندارند، به عنوان مثال در راهسازی شرکت رتبه یک و دو نداریم و رتبه سه هم به تعداد انگشتان دست هستند و باید از آن ها حمایت کرده تا پروژه های زیادی انجام دهند و درجه آن ها بالا برود، توضیح داد: دلیل اینکه شرکت های درجه بالا نداریم این است که مسئولان از پیمانکاران بومی آنچنان که باید حمایت نکرده اند.

با توجه به اینکه استان گلستان عمر کوتاهی دارد در نتیجه پیمانکاران در شروع راه بوده و رتبه های بالایی ندارند

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر مصوبه ای گرفته شد تا از پیمانکار بومی حمایت شود زیرا درست است که ما نمی توانیم مانع ورود پیمانکار غیربومی شویم اما می توانیم امتیاز بومی را بالا ببرده و در فرایند ارزیابی ۲۰ درصد امتیاز برای بومی بودن در نظر گرفته شود گفت: در فرایند مناقصه هر شرکت باید ۶۵ درصد حد نصاب را آورده تا وارد رقابت شود و این ۲۰ درصد امتیاز بومی سبب می‌شود که شرکت‌های داخلی حدنصاب را راحت‌تر اخذ کرده و وارد چرخه رقابت شوند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان گلستان با بیان اینکه فرق پیمانکار بومی و غیربومی این است که ارزش افزوده طرح ها که ۹ درصد است در داخل استان باقی مانده و صرف خدمت رسانی به مردم استان می شود اما با انتخاب پیمانکار غیربومی ارزش افزوده از استان خارج خواهد شد. پیمانکار بومی تمام نیروهای خود را از داخل استان انتخاب کرده اما پیمانکار غیربومی عوامل فنی را از جای دیگر آورده و برای عوامل کارگری از نیروهای داخلی استفاده می کند.

سهم «ناچیز» شرکت‌های گلستانی در مناقصات | حل مشکلات نیازمند همگرایی است

پیمانکاران بومی از پروژه های ملی بهره مند شوند
دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی گلستان هم به خبرنگار بازار گفت: در چند سال اخیر حمایت‌های مسئولان و مدیران ارشد استان مخصوصاً در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در زمینه حمایت از پیمانکاران بومی افزایش یافته و در شورای فنی استان هم برای شرکت های پیمانکاری بومی ۲۰ امتیاز در ارزیابی کیفی مناقصات اختصاص داده اند.

علی بهرامعلی نژاد بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع اعتباری در استان لازم است، پیمانکاران استان از سهم اعتبارات پروژه هایی ملی که مناقصات آن در وزارتخانه ها برگزار می شود هم برخوردار شوند زیرا این شرکت ها در چند سال اخیر توانمند شده و می توانند از عهده اجرای پروژه های مهم و بزرگ استان برآیند.

ا توجه به محدودیت منابع اعتباری در استان لازم است، پیمانکاران استان از سهم اعتبارات پروژه هایی ملی که مناقصات آن در وزارتخانه ها برگزار می شود هم برخوردار شوند

وی ادامه داد: استاندار گلستان هم بر استفاده از ظرفیت‌های بومی تاکید داشته و اخیراً تاکیدات و مکاتبه ای با وزرای نیرو، ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و بهداشت در خصوص استفاده از ظرفیت شرکت های پیمانکاری بومی استان در پروژه‌هایی که مناقصه آن در سطح وزارتخانه برگزار می‌شود، داشته اند و ما هم از طریق نمایندگان آن را پیگیری می‌کنیم.

حمایت از پیمانکاران بومی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان هم به خبرنگار بازار گفت: حمایت از تولیدکنندگان و پیمانکاران بومی مورد تاکید استانداری بوده و در این زمینه ابلاغیه هایی به دستگاه های اجرایی هم داشته ایم البته برخی از پروژه ها از قبل دست پیمانکاران غیربومی بود که باید آن را مدیریت کرد و در پروژه های جدید یا پروژه های نیمه تمام که می‌خواهند آن را به بخش خصوصی واگذار کنند باید از ظرفیت پیمانکاران بومی استفاده شود.

سید محمد دهنوی البته در ادامه می افزاید: حتی ابلاغیه‌های بالاتری هم داشته ایم مبنی بر اینکه دستگاه اجرایی برای مواد مصرفی خود باید از کالاها و تولیدات داخلی استان استفاده کنند.

با توجه به سخنان و تأکیدات مسئولان استان گلستان مبنی بر حمایت از پیمانکاران بومی، مدیران دستگاه های اجرایی باید استفاده از این ظرفیت را مد نظر قرار داده زیرا این امر سبب ایجاد فرصت های شغلی بیشتر و ماندن ارزش افزوده در گلستان خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۲٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      0 0
      رذالت و شرارت و پستی و وحشیگری اغلب ایرانیها در قدرت و محدودیتها مشخص میشود. اکنون متوجه میشوم چرا خداوند از قوم ایرانی پیامبری انتخاب نکرد. رنج زندگی در میان مردم بتمام معنی بی تمدن و موذی که در پوچی و هرزگی و دگرازاری و تضییع حقوق دیگران گذران عمر میکنند را هرزاندیشان هرگز درک نمیکنند. انقلاب پر ادعا و پرهیاهوی اسلامی ایران هیچ نقشی در اصلاح این موجودات انسان نما نداشته اما نفاق را در اوج مهارت و قدرت حاکم کرده بطوریکه بر خلاف ابتدای انقلاب که هنوز باورها قوی بود، هیچکس برای خدا ایثارگری و خدمت بی مزد نمیکند و جانبازانی که در جمع دوستانه و بطور تفریحی و خندان به جبهه رفتند اکنون بزرگترین طلبکاران انقلاب اند بدون انکه از اسلام و اخلاق چیزی بدانند بخصوص که چراغ سبز بزرگنمایی و اعطای امتیازات مختلف از زمان احمدی نژاد این باور مخرب را تقویت کرد که بدون حضور عمدتا کم اثر انها که بواسطه بی نظمی و بی احتیاطی خود را بخطر انداختند، کشور سقوط میکرد. ایرانی لیاقت هیچ خدمتی ندارد اما نباید با تنگ نظری و سختگیری مورد ظلم واقع شوند.