۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
تاثیر جام جهانی ۲۰۲۲ بر اقتصاد قطر
یادداشت؛

تاثیر جام جهانی ۲۰۲۲ بر اقتصاد قطر

گرگان- «قطر سعی دارد با برگزاری مسابقات جام جهانی، از یک منطقه کوچک غواصی مروارید به کلان شهر خلیج فارس تبدیل شود» این بخشی از یادداشت امین فرطوسی عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر است.

امین فرطوسی؛ بازار: هرکسی که در جام‌های جهانی گذشته حضور داشته باشد، نمی‌تواند به عامل احساس خوب در سراسر کشور میزبان توجه نکند. جام جهانی فوتبال از نظر اقتصادی و اجتماعی، یکی از بزرگترین و مهمترین رویدادهای جهان است.

تعداد زیادی از کشورها به طور منظم برای میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ درخواست می‌دهند. اما اینکه قطر با جمعیت دو میلیون نفری که ۹۰ درصد آن را غیربومی‌ها تشکیل می‌دهد بتواند میزبان دومین گردهمائی بزرگ جهان باشد، بسیار دور از تصور و باور بود.

ایجاد تنوع
دولت قطر به طور مستمر به دنبال تنوع بخشیدن به رشد اقتصادی بوده و یکی از راه‌های آن میزبانی رویدادها و کنفرانس‌های بین‌المللی است. جام جهانی یکی از رویدادهای مهم جهانی است که بر اقتصاد کشور میزبان تأثیرگذار است.

اگرچه از سوی برخی تردیدهای زیادی وجود داشت که قطر نمی‌تواند میزبان این رویداد جهانی به ویژه پس از محاصره اقتصادی اعمال شده توسط عربستان سعودی، امارات، بحرین و نظارت اکثر پروژه‌های منطقه توسط این کشورها باشد اما دولت قطر وضعیت را اصلاح کرد و با سایر تامین کنندگان و پیمانکاران برای ادامه اجرای پروژه‌ها قرارداد بست.

دولت قطر به طور مستمر به دنبال تنوع بخشیدن به رشد اقتصادی بوده و یکی از راه‌های آن میزبانی رویدادها و کنفرانس‌های بین‌المللی است

انتظار می‌رود قطر از میزبانی این رویداد دستاوردهای اقتصادی قابل توجهی به دست آورد. حسن الثوادی، دبیرکل کمیته تحویل و نگهداری زیرساخت‌های جام جهانی ۲۰۲۲، گفت: «ما پیش بینی می‌کنیم که سهم جام جهانی در اقتصاد این کشور اساساً حدود ۲۰ میلیارد دلار باشد. این مجموع معادل حدود ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۱۹ است». او گفت که این تحلیل نتیجه یک «مطالعه بسیار سطح بالا» است و افزود که پیش بینی‌های دقیق‌تر تا زمانی که این رویداد در نوامبر و دسامبر سال ۲۰۲۲ برگزار شود مشخص نخواهد شد.

با این حال، رونق صنعت ساخت و ساز و گردشگری کاملاً قابل تصور است. قطر سعی دارد از این مسابقات برای نشان دادن گسترش سریع خود از یک منطقه کوچک غواصی مروارید به کلان شهر خلیج فارس و مرکز حمل و نقل استفاده کند. ساخت و ساز استادیوم بخش کوچکی از هزینه‌های زیرساختی را که پیش از این رویداد انجام می‌دهد، تشکیل می‌دهد.پروژه‌های دیگر شامل سیستم مترو، توسعه فرودگاه و ساخت یک شهر جدید است.

تخمین مخارج
ارزش کل تمام این طرح‌های ساختمانی ۳۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. المپیک ۲۰۲۰ توکیو ممکن است یک شکست مالی به شمار آید اما قطر، میزبان یکی از رویدادهای ورزشی بزرگ بعدی جهانی از زمان شروع همه گیریاست، که انتظار می‌رود مسابقاتش در اواخر سال آینده باعث رونق اقتصادی شود.

با ممنوعیت توکیو، برای حضور خارجی‌ها جهت مشاهده بازی‌های المپیک تابستانی در ماه ژوئیه و عدم اطمینان در مورد سیاست‌های سفر برای المپیک زمستانی چین، جام جهانی قطر تنها رویداد جهانی است که پیش از شروع همه‌گیری کرونا، می‌تواند تا ۵.۱ میلیون نفر را به خود جذب کند، این اولین تورنمنت بزرگی است که همه کسانی که می‌خواهند در آن شرکت کنند می‌توانند حضور داشته باشند و این جذابیت رویداد را چند برابر خواهد کرد.

قطر سعی دارد از این مسابقات برای نشان دادن گسترش سریع خود از یک منطقه کوچک غواصی مروارید به کلان شهر خلیج فارس و مرکز حمل و نقل استفاده کند

«آنچنان که گفته شد تمام انتظارات به سوی آن پیش می‌رود که قطر، سود اقتصادی مناسبی را در دراز مدت از این رویداد کسب کند، عامل اصلی این دیدگاه است که تولید ناخالص داخلی قطر افزایش محسوسی را نشان خواهد داد همچنین افزایش تولید ناخالص داخلی قطر به معنای افزایش تولید، درآمد و هزینه است. بر اساس گزارش‌های بانک جهانی: انتظار می‌رود اقتصاد قطر در میان مدت سه درصد رشد کند که این امر به کمک سرمایه گذاری‌های مستمر مربوط به میزبانی جام جهانی فوتبال انجام می‌شود.

کشور میزبان قادر به تولید بیشتر و افزایش تولید ناخالص داخلی خواهد بود که به معنای افزایش مصرف، سرمایه گذاری، خریدهای دولتی و صادرات خالص خواهد بود. میانگین مصرف افزایش خواهد یافت زیرا گردشگران زیادی در این رویداد حضور خواهند داشت. با افزایش تعداد گردشگران، میزان هزینه‌های خرید کالا و خدمات نیز افزایش می‌یابد.

میزبانی و محاسن آن
قطر با میزبانی سال ۲۰۲۲ بسیاری از شرکت‌های داخلی و بین‌المللی را برای سرمایه گذاری در پروژه‌های جدید جذب خواهد کرد. بسیاری از شرکت‌های محلی برای تامین تجهیزات مورد نیاز بازار محلی که برای نهایی کردن پروژه‌ها استفاده می‌شود، باز خواهند شد.

این شرکت‌ها فرصتی برای افزایش تولید خود خواهند داشت. تعداد تولیدات در سال ۲۰۲۲ تغییر خواهد کرد. همچنین خریدهای دولتی نیز افزایش خواهد یافت. تمام این عوامل می‌تواند در دوره بعد از جام جهانی نیز بواسطه معرفی قطر در رویدادی مهم چون جام جهانی فوتبال به جهانیان و گردشگران مختلف تداوم داشته باشد.

انتظار می‌رود با افزایش تولید ناخالص داخلی در قطر، نرخ بیکاری کاهش یابد .این شرکت‌ها افراد بیشتری را برای اجرای پروژه‌های جدید استخدام خواهند کرد. از آنجایی که فرصت‌های شغلی زیادی برای افراد به ویژه برای مشارکت کارآفرینان در ایجاد استارت PS-وجود خواهد داشت.شرکت‌ها دستمزد بالاتری نسبت به دستمزدهای بازار ارائه خواهند کرد.

از آنجایی که دولت قطر پول زیادی را برای توسعه جام جهانی ۲۰۲۲ هزینه می‌کند. افزایش خریدهای دولتی منحنی تقاضای کل را افزایش خواهد داد. این تغییر تقاضا باعث افزایش تولید ناخالص داخلی واقعی خواهد شد. اقتصاد از نظر مقدار تقاضا و تامین کنندگان افزایش یافته است. هنگامی که تعداد افزایش یابد، به کاهش تعداد بیکاری کمک می‌کند، زیرا پروژه‌های جدیدی وجود خواهد داشت که فرصت‌هایی برای استخدام افراد بیشتری ایجاد می‌کند.

کد خبر: ۱۵۲٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha