۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها ضروری بود| شناسایی دهک‌ها با دقت انجام شود
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها ضروری بود| شناسایی دهک‌ها با دقت انجام شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جراحی اقتصادی لازم بود، اما نباید مردم تنها رها شوند. دولت باید راه‌های جایگزین دائمی و آرامبخش و سیستمی مترقی درنظر بگیرد که بتواند به مردم خدمات ارائه دهد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، غلامرضا مرحبا؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی درباره مضرات ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ایده ارز۴۲۰۰ تومانی با توجه به افزایش تورم شکل گرفت که براساس آن واردات یکسری از کالاهای اساسی با ارز آزاد به کشور ممنوع و قیمت یارانه ای و ترجیحی برای این کار مورد توجه قرارگرفت. اشکالی تا به اینجا کار وجود نداشت و قرار بر آن شد تا سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار ازمنابع کشور به چند قلم کالای اساسی تخصیص داده شود. اما نتیجه تصمیم فوق در عمل این شد که ارز را عده ای سوداگر در اختیار گرفتند و کالا مورد نیاز را هم وارد نکردند یا کالای دیگری را جایگزین آن کردند یا حتی کالا را به عنوان کالا واسطه ای وارد کردند و دوباره با ارز آزاد صادر کردند.

وی در ادامه اضافه کرد: روند فوق سبب شد تا نیازمندان از کالاهایی که قرار بود با ارز ترجیحی وارد شود، محروم بمانند زیرا یا قاچاق می شد (به ویژه در حوزه دارو) یا با قیمت گزاف به فروش می رسید، بنابراین از سر اجبار هم که شده بود داستان ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به این شکل که تخصیص منابع فقط برای واردات مورد نظر قرار نگیرد و مصرف کننده هم از آن بی نصیب نماند تا با قیمت مناسب خرید انجام دهد، مدیریت می شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره زمان انجام این کار اظهار داشت: انجام این کار کمی با شتابزدگی همراه شد و بهتر آن بود تا ابتدا زیرساخت ها فراهم می شد، سپس در یک زمان منطقی دست به این کار می زدند، اما به هر حال دولت شروع کرده و انصافا مدیریت خوبی هم تا به اینجای کار داشته است. مجلس از دولت درخواست دارد هرچه سریعتر سامانه هایی که قرار است به مرم خدمت رسانی کنند وارز را به دست آنان برسانند، آماده کند و در یک بستر منطقی و با استفاده از تکنولوزی روز نه کالا برگ های دهه ۶۰ این کار را انجام دهد.

نماینده مردم آستارا ضمن تاکید براین نکته که دولت چاره ای جز بهینه سازی پرداخت یارانه ها نداشت، بیان کرد: کنار مسئله مورد اشاره باید این نکته را هم مورد توجه قرار دهیم که کشور در سالیان متمادی دچار تورم بوده بنابراین درآمد مردم با مخارج شان متناسب نیست، همین امر به سفره آنان فشار وارد می کند، مخصوصا در مورد دارو قیمت ها خیلی بالا رفته و باید جبران شود.

مرحبا درباره راه های جبرانی دولت برای مردم چنین توضیح داد: شناسایی دهک ها نیاز به دقت دارد و اکنون زمان حذف آن نیست، این کار باید در فرصتی مناسب با مطالعه و تحقیقی دقیق صورت گیرد، البته آقای رئیس جمهور در خصوص افرادی که یارانه شان قطع شده بود، دستور لازم را صادر کرد که کار درستی هم بود. علاوه براین سامانه کارت های اعتباری باید مورد آزمایش قرار گیرد تا از دریافت پاسخ مورد نیاز اطمینان حاصل شود. چنانچه پیش از شروع به این کارها توجه شود هم در جامعه آمادگی ذهنی به وجود می آید و هم اینکه با سرعت و دقت بیشتری پیش می رود.

وی در پایان یادآور شد: قرار بر آن نیست تا با هر جراحی اقتصادی مردم درد بکشند، این جراحی اقتصادی لازم بود و باید دیر یا زود رخ می داد، اما نباید مردم تنها رها شوند. دولت باید راه های جایگزین دائمی آرامبخش را مورد توجه قرار دهد تا بتوانیم در دنیا مطرح کنیم که دارای یک سیستم یارانه ای مترقی هستیم که می تواند به مردم خدمات ارائه دهد ضمن آنکه از قاچاق و رانت در داخل آن خبری نیست.

کد خبر: ۱۵۲٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha