۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
افتخار ملی با خودرو چینی؟ | وزیر صمت از «آفتاب» گریزان است؟
بازار گزارش می دهد

افتخار ملی با خودرو چینی؟ | وزیر صمت از «آفتاب» گریزان است؟

وزیر محترم صمت وعده داده بود که خودروسازی را تبدیل به افتخار ملی خواهد کرد، حال به بهانه عدم حضور وزیر صمت باید این سوال را از ایشان پرسید، آیا خودروسازی با محصولات چینی افتخار ملی محسوب می شود؟

بازار؛ گروه خودرو: چهارمین نمایشگاه خودرویی تهران روز گذشته به کار خود پایان داد، نمایشگاهی با دستاوردهای چینی که وعده های وزیر محترم صمت را زیر سوال برده بود. چهارمین نمایشگاه صنعت خودرو میزبان بازدیدکنندگان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر ورزش و جوانان و فعالان این صنعت بود. با چشم پوشی از عدم حضور گروه خودروسازی سایپا، کرمان خودرو و مدیران خودرو، شرکت های که در نمایشگاه حاضر بودند، محصولات چینی جدید را به کشور آورده بودند، در ادامه به بررسی نمایشگاه و حواشی آن خواهیم پرداخت:

شرکت های مانند: ایران خودرو، مکث موتور، خودروسازی فردا و غیره، محصولات چینی خود را که یک بار در نمایشگاه چین رونمایی شده بودند، مجدد در شهرآفتاب رونمایی کردند

رونمایی یا دستاورد؟
در روز نخست چهارمین نمایشگاه خودرویی تهران، همانگونه که پیشتر «بازار» اخبار مربوط به رونمایی منتشر کرده بود، گروه بهمن نخستین شرکتی بود که از محصولات جدید خود رونمایی کرد. این شرکت برخلاف عادت اشتباه خودروسازان دیگر، محصولات خود را در معرض بازدید و دید قرار داده بود. اما شرکت های مانند: ایران خودرو، مکث موتور، خودروسازی فردا و غیره، محصولات چینی خود را که یک بار در نمایشگاه چین رونمایی شده بودند، مجدد در شهرآفتاب رونمایی کردند. اگر هدف از معرفی و عرضه محصول به بازار داخل کشور است، خودروسازان دیگر باید شیوه گروه بهمن را در نمایش محصولات جدید در پیش بگیرند. زیرا رونمایی برای محصولاتی انجام می شود که شرکت مربوطه آن را طراحی و تولید کرده باشد.

همانطور که صنعت خودروسازی کشور نیاز به تغییر و تحول در بخش سیاستگذاری و البته تولید دارد، خودروسازان نیز نیازمند تغییر در مراسم تشریفات و رونمایی محصولات مونتاژی خود هستند. اگر برخی از شرکت های خودروساز می خواهند با «مصادره به مطلوب» کردن محصولات چینی و رونمایی مجدد، این خودروها را دستاورد خطاب کنند، موفقیت چندانی کسب نخواهند کرد.

افتخار ملی با خودرو چینی؟ | وزیر صمت از «آفتاب» گریزان است؟

وزیر محترم صمت وعده داده بود که خودروسازی را تبدیل به افتخار ملی خواهد کرد، حال به بهانه عدم حضور وزیر صمت باید این سوال را از ایشان پرسید، آیا خودروسازی با محصولات چینی افتخار ملی محسوب می شود؟

وزیر صمت پاسخگو باشد
سیدرضا فاطمی امین وزیر محترم صمت با عدم حضور در چهارمین نمایشگاه خودرویی تهران نشان داد که این صنعت با سیاستگذاری های اشتباه انجام شده، برای آن ها چندان اهمیت ندارد. در دولت های پیشین وزرای صمت را به لقب وزیر خودرویی خطاب می کردند، زیرا بیشترین توجه وزرای صمت پیشین به خودروسازی ها به عنوان دومین صنعت مهم کشور بود.

وزیر محترم صمت وعده داده بود که خودروسازی را تبدیل به افتخار ملی خواهد کرد، حال به بهانه عدم حضور وزیر صمت باید این سوال را از ایشان پرسید، آیا خودروسازی با محصولات چینی افتخار ملی محسوب می شود؟ سید رضا فاطمی امین در زمان اخذ رای اعتماد در خانه ملت، وعده داده بود که افزایش تیراژ خودروسازان را در اولویت دارد. آمار تولید سال گذشته و ابتدای امسال نشان می دهد که این وعده وزیر صرفا روی کاغذ عملیاتی شده است. هرچند وزیر محترم صمت نباید نسبت به این موضوع نگرانی داشته باشد، زیرا از ۱۴ محصول رونمایی شده حدود ۱۲ محصول مربوط به خودروهای سدان، کراس اوور و پیکاپ است. با در نظر گرفتن این تعداد از خودرو و فرض بر تولید سالانه ۵۰ هزار دستگاه خودرو، امسال باید از محصولات چینی حدود ۶۰۰ هزار دستگاه راهی بازار شود. این مقدار از خودرو در کنار تولید جاری محصولات می تواند شعار وزیر صمت را شاید به حقیقت نزدیک تر کند.

حاضرین نمایشگاه خودرویی تهران و فعالین این صنعت نسبت به عدم حضور وزیر صمت گله مند بودند. زیرا شخص اول سیاستگذار صنعتی کشور در نمایشگاه خودرویی تهران می توانست نسبت به دغدغه خودروسازان، واردکنندگان و خبرنگاران پاسخ و اگر برنامه تحولی در سال جاری دارند را اعلام کند.

افتخار ملی با خودرو چینی؟ | وزیر صمت از «آفتاب» گریزان است؟

بسیاری از شرکت های خودرویی به خبرنگار «بازار» در نمایشگاه اعلام می کردند که اگر وزیر صمت حضور یابد، از ایشان سوال خواهیم کرد که؛ «بدون قرعه کشی یا کمبود عرضه، محصولات خود را به بازار عرضه می کردیم، اما اکنون شرایط فروش را سخت و اجبار برای حضور در قرعه کشی داشتند.»

خودروسازان به دنبال پاسخ
بسیاری از شرکت های خودرویی به خبرنگار «بازار» در نمایشگاه اعلام می کردند که اگر وزیر صمت در حضور یابد، از ایشان سوال خواهیم کرد که؛ «بدون قرعه کشی یا کمبود عرضه، محصولات خود را به بازار عرضه می کردیم، اما اکنون شرایط فروش را سخت و اجبار برای حضور در قرعه کشی داشتند.» در همین جا می توان نتیجه گرفت که دلیل اصلی عدم فاطمی امین در چهارمین نمایشگاه خودرویی تهران، ایجاد سامانه فروش یکپارچه است.

از روز آغاز به کار این سامانه تاکنون برخی از متقاضیان با چالش ثبت نام همراه شدند، دخالت مستقیم وزارت صمت در فروش خودروسازان خصوصی، این شرکت ها با چالش نقدینگی و مالی ایجاد کرده است. هیچ یک از دولت های پیشین به این صراحت در نظام فروش بخش خصوصی دخالت نداشتند. چهارمین نمایشگاه خودرویی تهران می توانست محلی برای تبادل نظر خودروسازان با وزیر صمت و بررسی چالش ها و البته ارتقا کیفیت ها باشد. ولی متاسفانه با کوتاهی وزیر صمت این مهم در شهرآفتاب رخ نداد.

کد خبر: ۱۵۱٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha