۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
ثمرات مثبت اعتماد به پیمانکاران بومی| عواید مالی صرف آبادانی استان می شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ثمرات مثبت اعتماد به پیمانکاران بومی| عواید مالی صرف آبادانی استان می شود

گرگان- سیفی، رئیس انجمن پیمانکاران عمرانی گلستان با اشاره به ثمرات مثبت اعتماد به پیمانکار بومی گفت: بکارگیری پیمانکار بومی ارزش افزوده را در استان نگه می دارد و به رونق شهرها و روستاها کمک می کند.

بهرام سیفی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: حمایت از پیمانکاران بومی و بکارگیری آنها در پروژه‌های استانی مورد تاکید ما بوده و در دوره های مختلف با نشست هایی با مسئولان و استاندار، آن را بیان کردیم.

رئیس انجمن پیمانکاران عمرانی گلستان افزود: براساس مصوبه خوبی که از شورای فنی استان گرفتیم دستگاه های اجرایی باید از پیمانکار بومی حمایت کنند که ابتدا در سازمان بازرسی و دیوان محاسبات با آن مخالفت کردند و استدلال آنها این بود که استفاده صرف از پیمانکار بومی خلاف قانون بوده و رقابت سالم را هم از بین می برد.

وی بیان کرد: ما این مسئله را قبول داریم اما در بسیاری از مناقصات به پیمانکاران بومی امتیاز نمی دادند و در مناقصاتی که در داخل استان برگزار می شد، تنها چهار پیمانکار غیربومی شرکت می‌کردند.

سیفی ادامه داد: با توجه به اینکه استان گلستان عمر کوتاهی دارد در نتیجه پیمانکاران در شروع راه بوده و رتبه های بالایی ندارند، به عنوان مثال در راهسازی شرکت رتبه یک و دو نداریم و رتبه سه هم به تعداد انگشتان دست هستند و باید از آن ها حمایت کرده تا پروژه های زیادی انجام دهند و درجه آن ها بالا برود.

رئیس انجمن پیمانکاران عمرانی گلستان توضیح داد: دلیل اینکه شرکت های درجه بالا نداریم این است که مسئولان از پیمانکاران بومی آنچنان که باید حمایت نکرده اند که البته در چند سال گذشته این مسائل را مطرح کردیم و اتفاقات خوبی افتاده است.

وی ادامه داد: شواهد هم نشان داده هرگاه به پیمانکار بومی اعتماد کردیم جواب مثبت دریافت کردیم؛ از جمله پروژه های که توسط پیمانکاران بومی انجام شده روگذر افسران، زیرگذر معلم در گرگان، جاده خوش ییلاق، جاده گالیکش و غیره بوده است.

سیفی اضافه کرد: در چند سال اخیر مصوبه گرفته شد تا از پیمانکار بومی حمایت شود زیرا درست است که ما نمی توانیم مانع ورود پیمانکار غیربومی شویم اما می توانیم امتیاز بومی را بالا ببرده و در فرایند ارزیابی ۲۰ درصد امتیاز برای بومی بودن در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن پیمانکاران عمرانی گلستان گفت: در فرایند مناقصه هر شرکت باید ۶۵ درصد حد نصاب را آورده تا وارد رقابت شود و این ۲۰ درصد امتیاز بومی سبب می‌شود که شرکت‌های داخلی حدنصاب را راحت‌تر اخذ کرده و وارد چرخه رقابت شوند.

وی عنوان کرد: فرق پیمانکار بومی و غیربومی این است که ارزش افزوده طرح ها که ۹ درصد است در داخل استان باقی مانده و صرف خدمت رسانی به مردم استان می شود اما با انتخاب پیمانکار غیربومی ارزش افزوده از استان خارج خواهد شد.

سیفی اضافه کرد: همچنین پیمانکار بومی تمام نیروهای خود را از داخل استان انتخاب کرده اما پیمانکار غیربومی عوامل فنی را از جای دیگر آورده و برای عوامل کارگری از نیروهای داخلی استفاده می کند.

وی بیان کرد: پیمانکار بومی به هیچ وجه از حق پرسنل خود نمیزند ولی در خصوص پیمانکار غیربومی بارها شاهد بودیم که کارفرما پول کارگران را نداده و آنها را وادار به ورود به صحن شورا و شهرداری می کند که این امر سبب تشنج خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۱٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha