۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
جنگ اوکراین ناامنی غذایی در جهان را تشدید می کند
دبیرکل سازمان ملل متحد:

جنگ اوکراین ناامنی غذایی در جهان را تشدید می کند

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: جنگ اوکراین به ناامنی غذایی ناشی از افزایش دمای کره زمین و همه گیری بیماری کرونا ویروس دامن زده است.

به گزارش بازار، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در جریان سخنرانی خود در نشست سران سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: جنگ اوکراین به ناامنی غذایی ناشی از افزایش دمای کره زمین و همه گیری بیماری کرونا ویروس دامن زده است.

گوترش در نشست «بحران غذایی فزاینده» تصریح کرد: تنها در مدت دو سال شمار گرفتاران به ناامنی غذایی دو برابر شده و از رقم ۱۳۵ میلیون نفر پیش از آغاز همه گیری، به ۲۷۶ میلیون نفر افزایش یافته است.

گوترش گفت: بیش از نیم میلیون تن در شرایط قحطی زندگی می‌کنند که نشان دهنده افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی از سال ۲۰۱۶ است.

وی گفت: «جنگ اوکراین این عوامل را تشدید و تسریع می‌کند: تغییرات آب و هوایی، کووید ۱۹ و نابرابری.»

گوترش همچنین افزود: «جنگ اوکراین ده‌ها میلیون تن را گرفتار ناامنی غذایی خواهد کرد و در پی آن سوء تغذیه، گرسنگی و قحطی جمعی رخ خواهد داد و این بحران ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد.»

دبیر کل سازمان ملل همچنین خاطر نشان کرد: پیش از جنگ اوکراین این کشور با صادرات ماهانه ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی از طریق بنادر خود – یعنی ۱۲ درصد گندم، ۱۵ درصد ذرت و نیمی از روغن آفتابگردان جهان - به عنوان سبد نان جهان به شمار می‌رفت. اما با قطع ارتباط بنادر اوکراین از جمله بندر «اودسا» و «چورنومورسک» با جهان به دست کشتی‌های جنگی روسیه این منابع تنها از مسیرهای زمینی شلوغ که بسیار ناکارآمد هستند منتقل می‌شوند.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: «به صراحت می‌گویم: بدون محصولات غذایی اوکراین راه حل موثری برای بحران غذایی وجود ندارد.

گوترش در ادامه گفت مسیرهای جایگزین را می‌توان بررسی کرد، حتی با وجود آنکه ما می‌دانیم این کار برای حل مشکل کافی نیست.

دبیر کل سازمان ملل متحد از غربی‌ها خواست مسیر دسترسی کودهای روسیه را به بازارهای جهانی هموار کنند تا بتوان به طور موثر با بحران غذایی در جهان مبارزه کرد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» از مقر سازمان ملل متحد، «آنتونیو گوترش» که در نشست وزیران در نیویورک حضور داشت، گفت: مواد غذایی و کودهای روسیه باید بدون محدودیت در بازارهای جهانی در دسترس قرار بگیرند.

بنا بر اعلام دیپلمات ها، کودهای متعلق به روسیه مشمول تحریم‌هایی نمی‌شوند که تصمیم گرفته شده است علیه روسیه اعمال شوند؛ اما روسیه تصمیم گرفته است صادرات این کودها را متوقف کند. این در حالی است که ممکن است خرید این کودها به علت اقداماتی که علیه نظام بانکی روسیه به اجرا درآمده است، مسدود شوند.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین گفت: روسیه باید اجازه دهد تا غلاتی که در بنادر اوکراین ذخیره شده اند به صورت مطمئن و امن از این کشور صادر شوند.

وی خاطرنشان کرد: مسیرهای حمل و نقل جایگزین برای صدور این غلات می‌توانند بررسی شوند، حتی اگر بدانیم این مسئله برای حل مشکل کافی نخواهد بود.

کد خبر: ۱۵۱٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha