۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵
 خطر بیکاری هزاران کارگر صنایع غذایی در نبود روغن
گفتگو با دبیر کل سندیکای صنایع کنسروی کشور

خطر بیکاری هزاران کارگر صنایع غذایی در نبود روغن

میر رضوی دبیر کل سندیکای صنایع کنسروی کشور با بیان اینکه از اسفندماه گذشته سهمیه روغن تحویل نگرفته ایم، گفت: برای پیشگیری از تعطیلی خطوط تولید باید سریعا تکلیف سهمیه روغن این واحدهای تولیدی مشخص شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: کمبود روغن خوراکی در بازار نه تنها خانوارها را دچار مشکل کرده است بلکه صنایع غذایی که روغن یکی از مواد اولیه محصولات تولیدی نهایی همچون کنسروهای تن ماهی، کنسروهای خورشتی و کنسروهای غیرگوشتی، محسوب می شود را نیز با چالش مواجه ساخته است. این در حالی است که به گفته فعالان این بخش ماه ها است به این واحدهای تولیدی سهمیه روغن داده نشده است و از آن طرف نیز تولیدکنندگانی که روغن تولیدی دارند محصولات خود را به بازار تزریق نمی کنند و منتظر تصمیمات دولت هستند تا محصول خود را با قیمت های جدید در بازار توزیع کنند.

در راستای بررسی آخرین وضعیت تولید کنندگان صنایع غذایی مختلف از جمله صنایع کنسرو خبرنگار بازار گفتگویی با «محمد میر رضوی دبیر کل سندیکای صنایع کنسروی کشور» انجام داده است.

واحدهای تولیدی صنایع کنسروی ماهانه به ۱۰ هزار تن روغن نیاز دارند و تولیدکنندگان کنسروهای تن ماهی و کنسروهای غیر گوشتی بیشترین مصرف را دارند

*با توجه آخرین تحولاتی که در مورد تخصیص ارز دولتی صورت گرفته است الان واحدهای تولیدی شما در چه وضعیتی قرار دارند.
با توجه به اینکه قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفی شود و این یعنی اینکه به کالاهای اساسی ارزی تعلق نمی گیرد قطعا از نظر قیمتی شاهد تحولاتی در محصولات خواهیم بود. با این وجود الان مشکل اصلی بحث کمبود روغن در کارخانجات صنایع غذایی از جمله کارخانجات تولید سس، مواد غذایی کنسروی، تولیدکننده های غذاهای نیمه آماده و غیره است. بد نیست بدانید ما در این حوزه حدود ۱۶۰ واحد غذایی داریم که کنسرو تولید می کنند که همه دچار کمبود روغن شده اند، به خصوص اینکه سهمیه روغن را از اسفندماه به ما تحویل نداده اند.

*میزان مصرفی واحدهای تولیدی صنایع کنسروی ماهانه چقدر است؟
ماهیانه حداقل ۱۰ هزار تن مصرف روغن داریم. در واقع واحدهای تولید کنسروهای تن ماهی و همچنین کنسروهای غیر گوشتی مصرف بالایی دارند. در واقع اگر ۱۰ هزار تن ماهانه سهمیه بدهند نیاز این کلیه واحدها تامین می شود با این وجود سهمیه تحویلی اولین بار ۷ هزار تن بود و بعد به نصف کاهش یافت و ماهانه ۳هزار و ۵۰۰ تن روغن به کارخانجات این بخش دادند. به این ترتیب واحدهای تولیدی مابقی نیاز خود را از بازار آزاد که قیمت های غیرمتعارفی نیز دارد تامین می کنند.

در حوزه صنایع کنسروی حدود ۱۶۰ واحد تولیدی داریم که همه دچار کمبود روغن شده اند و این خطر تعطیلی خطوط و بیکاری هزاران کارگر را به همراه دارد

*تحویل ندادن سهمیه روغن چه پیامدهایی در پی خواهد داشت؟
این قضیه بسیار مهم است و هر چقدر هم از مسئولین می خواهیم که کمبود روغن موجب تعطیلی خطوط تولید می شود و بعد از آن هم بحث بیکاری کارگران است و این یک مشکل عمده است. درست است که مسئولین معتقدند اشتغال کارگران از بین نرود اما به این امر مهم که می تواند موجب بیکاری کارگران شود، توجه نمی شود.

البته الان بحث این است که ارز ترجیحی را به مرور و به صورت پلکانی حذف کنند اما در حال حاضر برای اینکه خطوط تولید صنعت غذا از کار نیفتد چرا زودتر دست به کار نمی شوند؟ نظر ما بر این است که به هر قیمتی می خواهند روغن را به واحدهای تولیدی بدهند دولت سریعا وضعیت سهمیه روغن این صنایع را مشخص سازد.

نکته قابل تامل اینکه الان حتی در مصاحبه های مسئولین از جمله وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده است که روغن تحویل کارخانجات شده و هیچ مشکلی نیست! اما این روغن چه زمانی تحویل واحدهای تولیدی می شود خدا می داند. بنابراین درخواست ما این است که به صورت فوری قیمت روغن این صنایع را مشخص کنند چون وضعیت اضطراری است و واحدهای تولیدی ۳ ماه است روغن دریافت نکرده اند و وقتی خط تولید تعطیل شود کارگران باید بیکار شوند.

*اگر کارخانجات خط تولید خود را تعطیل کنند چند نفر کارگر ممکن است در این بخش بیکار شوند؟
در این بخش شرکتهای بزرگی که در واقع برندهای ملی هم محسوب می شوند حداقل هر کدام ۵ هزار نفر کارگر دارند بنابراین بدون اغراق می توان گفت هزاران نفر بیکار می شوند. بنابراین باید تا دیر نشده روغن های مصرفی ما که عمدتا شامل روغن آفتابگردان، روغن سویا و روغن پالم است به این صنعت تزریق شود.

سعی داریم حداقل افزایش قیمتها را بر محصولات خود اعمال کنیم تا سهم فروش خود را در بازار از دست ندهیم

*از نظر قیمتی الان تولیدات شما در چه وضعیتی قرار دارد؟
با توجه به اینکه بخش عمده مواد اولیه واحدهای تولیدی بخش به روغن بستگی دارد و از آن طرف نیز با توجه به افزایش قیمت دستمزد، حمل و نقل بخصوص، افزایش قیمت تابع های انرژی و غیره موجب می شود که افزایش قیمت داشته باشیم. با این وجود تلاش داریم حداقل افزایش قیمت اعمال شود برای اینکه مصرف کننده توان خرید داشته باشد و به نوعی با افزایش حداقلی قیمت ها سعی داریم حمایت از مصرف کننده نیز داشته باشیم. چون اگر قیمت ها افزایش یابد با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم سهم فروش کارخانجات هم کاهش پیدا می کند و هیچ واحد تولیدی نیز علاقمند نیست که قیمت کالای خود را بالا ببرد و سهم فروش اش در بازار را از دست بدهد.

*آخرین بار چه زمانی افزایش قیمت ها بر محصولات بخش اعمال شده است؟
آخرین افزایش قیمت مربوط به سال قبل است و در سال جدید افزایش قیمت نداشته ایم. به عبارت بهتر حول و حوش ۴ ماه قبل از سال جدید افزایش ها اعمال شده که متناسب با محصولات افزایش ها متفاوت بوده است.

گفتنی است بر اساس آخرین اطلاعات جهانی منتشر شده در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ تولید روغن نباتی به بیش از ۲۱۳ میلیون تن در سراسر جهان رسیده است. در حالی که میزان تولید آن در سال زراعی قبل تر کمی بیش از ۲۰۰ میلیون تن بوده است.

کد خبر: ۱۵۰٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha