۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
 حذف ارز ترجیحی تصمیم درستی است که باید در زمان مناسب اجرا می‌شد
رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران:

حذف ارز ترجیحی تصمیم درستی است که باید در زمان مناسب اجرا می‌شد

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران معتقد است حذف ارز ترجیحی اگرچه تصمیم درستی است اما در زمان نامناسبی اجرا می‌شود که ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری به جا بگذارد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: اتاق ایران و ما فعالان اقتصادی از زمان مطرح شدن ارز ترجیحی به طور مرتب نسبت به تبعات منفی آن از جمله رانت زیاد و هدررفت منابع ملی هشدار دادیم و تأکید کردیم که اختصاص این ارز حتی آن‌چنان هم به کاهش قیمت‌ها منجر نخواهد شد. هدف ما این بود که تخصیص این ارز انجام نشود. متأسفانه این اتفاق افتاد و کشور به ارز ترجیحی وابسته شد. اما حالا و در شرایط فعلی معتقدم حذف آن اقدام درستی نیست.

خسرو فروغان بیان کرد: امروز ما مشکلات بسیار زیادی در تأمین کالا داریم و حذف این ارز مشکلات را دوچندان کرده و بسیار آسیب‌زاست.

او افزود: ما مشکلات زیرساختی جدی در تولید، توزیع، صادرات و نظارت داریم. تداوم این مشکلات در طول سال‌ها موجب شده تا امروز در تأمین بازار با چالش مواجه شویم. از طرف دیگر وقوع چند اتفاق هم این چالش را بغرنج‌تر کرده است. علاوه بر تحریم‌ها جنگ اوکراین و روسیه اتفاق افتاد. تأمین بخش بزرگی از کالاهای اساسی ایران از جمله گندم، دانه‌های روغنی و ذرت و ... وابسته به اوکراین و روسیه است. مثلاً ۶۰ درصد ذرت ما از اوکراین تأمین می‌شد.

فروغان ادامه داد: به علاوه کشور ما هر سال بیشتر از قبل با کمبود آب مواجه است. هر سال کشت محصولات کشاورزی مثل گندم و جو به دلیل کمبود آب کاهش یافته است. در این دو سه سال اخیر کاهش قابل توجه بارندگی‌ها سطح کشت دیم را نیز کوچک‌تر کرد. امسال سرمازدگی ابتدای سال هم به این‌ها اضافه شد که در نتیجه حدود ۳۸ درصد گندم و جو و محصولات کشاورزی ما دچار سرمازدگی شدند.

او بر این اساس گفت: حالا در چنین شرایطی با حذف ارز ترجیحی به مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم. اینکه ارز دولتی را فقط به بازرگانی دولتی اختصاص دهند اشتباه است. بازرگانی دولتی به اندازه بخش خصوصی تخصص واردات ندارد. سبقه تاریخی نشان داده واردکنندگان بخش خصوصی ارتباطات خوبی با تجار دیگر دارند و آسان‌تر و مناسب‌تر از بخش دولتی می‌توانند کالا وارد کنند.

فروغان با اشاره به برخی اظهارات از سوی دست‌اندرکاران حذف ارز ترجیحی بیان کرد: اظهارنظرهای متناقض مسئولین روند عمومی جامعه را بر هم میزند و بدبینی‌ها را بیشتر می‌کند.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران تأکید کرد: معتقدم در هر دولتی اجرای تصمیمات بزرگ و مهم در شرایط بحرانی نتوانسته به درستی اجرا شود و شرایط را بدتر کرده است. معتقدم نحوه اجرای این طرح در این شرایط موجب می‌شود پاسخ خوبی از اجرای آن نگیریم. بهتر بود دولت با کارشناسان خبره و سالم بخش خصوصی برای اجرای چنین طرحی مشورت کرده و بهترین روش اجرا را در پیش می‌گرفت. به اعتقاد من اجرای این طرح در این زمان به ضرر مردم خواهد بود.

فروغان با انتقاد از پرداخت یارانه نقدی مستقیم به مردم گفت: چند سال پیش گفتند هم قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم و هم یارانه آن را مستقیم به مردم می‌دهیم. اما اثرات تورمی این تصمیم آن‌چنان بود که پرداخت آن مبالغ هیچ دردی از مردم درمان نکرد. افزایش قیمت یک کالا بر زنجیره‌ای از کالاهای مرتبط و در نهایت در کل بازار اثر خواهد گذاشت.

او تأکید کرد: اگرچه تخصیص ارز ترجیحی فساد زیادی دارد اما حذف آن در شرایط فعلی تورم بسیار بالا به جامعه تحمیل خواهد کرد.

کد خبر: ۱۴۹٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha