۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
خام‌فروشی تیر خلاصی بر پیکره صنعت سنگ اصفهان
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح کرد؛

خام‌فروشی تیر خلاصی بر پیکره صنعت سنگ اصفهان

اصفهان- سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خام فروشی را در تضاد با حمایت از تولید ملی دانست و گفت: این مشکل، سنگی بزرگ پیش پای این صنعت در اصفهان است.

عبدالوهاب سهل آبادی، در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه معادن و منابع عظیمی از سنگ تزیینی در اصفهان وجود دارد اما باز هم اصفهان نتوانسته آنطور که شایسته است از این صنعت استفاده کند، اظهار کرد: متاسفانه ما هنوز در صنعت سنگ به جایی نرسیده ایم که بتوانیم همه مواد استخراج شده از معادن سنگ را در داخل فراوری کنیم و طبیعی است که با خام فروشی نمی توانیم به جایی برسیم.

صادرات ۳۰ درصدی سنگ معادن اصفهان
وی با اشاره به اینکه اکنون در استان اصفهان ۴۰۰ معدن فعال از سنگ های تزیینی وجود دارد، افزود: متاسفانه ۳۰ درصد از سنگ‌هایی که از معادن استخراج می شود به شکل خام صادر می شود.

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران تاکید کرد: یکی از دلایل این خام فروشی را ماشین آلات فرسوده و به روز نبودن امکانات ماشین آلاتی هستند که با صنعت سنگ در ارتباط هستند.

صنعت سنگ، پتانسیلی بالقوه برای جایگزینی نفت
سهل آبادی در پاسخ به این سوال که آیا می توان صنعت سنگ را همتراز با صادرات نفت نفت دانست و آن را جایگزین نفت کرد، گفت: همواره این موضوع مطرح شده که معادن سنگ می تواند پتانسیل بزرگی برای اقتصاد باشد و به صراحت می توانیم اعلام کنیم که اگر از این صنعت حمایت های لازم بشود می تواند پتانسیلی بالقوه برای جایگزین شدن با نفت باشد.

وی با اظهار تاسف از اینکه اکنون از پتانسیل های مربوط به صنعت سنگ استفاده نمی شود، تصریح کرد: ماشین آلات قدیمی و بازدهی کم و عدم تسهیلات مناسب و همچنین عدم همکاری بانک ها در ارایه تسهیلات با سود کم باعث شده که صنعت سنگ ما فرسوده شود.

به روز نبودن کارخانه جات سنگبری
سهل آبادی همچنین از دیگر مشکلات مربوط به تولید کنندگان و فعالان صنعت سنگ را به روز نبودن کارخانه‌جات سنگبری دانست و گفت : استان اصفهان با حدود ۵میلیارد و ۷۰۰میلیون تن ذخیره، رتبه دوم ذخیره معدن کشور را دارد، اما تا وقتی که صنعت فرآوری سنگ استان، کهنه و فرسوده است و بیشتر کارخانه های این صنعت نیاز به بازسازی ساختار خود دارند گویی نمی توان به شکوفایی صنعت سنگ اصفهان امیدوار بود.

واردات سنگ به مهد معادن جهان!
رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران در پاسخ به سوال بازار مبنی بر اینکه آیا سنگ‌هایی که از برزیل یا چین وارد کشور می شود کیفیت بالاتری نسبت به سنگ های اصفهان دارد، گفت: این طور نیست، به این خاطر که ما با کیفیت ترین معادن سنگ را داریم اما واردات باعث می شود که اشتغال ما در این صنعت رو به نابودی برود و قطعا با تهدیدات مختلف در این صنعت روبرو خواهیم شد.

کد خبر: ۱۴۹٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha