۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۸
 تصمیم‌های خلق‌الساعه آفت اصلی بازار سرمایه است
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

تصمیم‌های خلق‌الساعه آفت اصلی بازار سرمایه است

آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: تزریق پول از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه بخشی از دخالت‌هایی است که اگرچه در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث رونق بازار شود، اما در در بلندمدت آسیب‌رسان است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره وضعیت بازار سرمایه می‌گوید: دخالت‌های دولت و سیاست‌های خلق‌الساعه بزرگترین آفت بازار سرمایه است.

عباس آرگون، می‌افزاید: بازار سرمایه را باید در بازه زمانی بلندمدت و کوتاه‌مدت تحلیل کرد. در هر دو این تحلیل‌ها باید نقش دولت، سیاست‌گذاری و نظارتی باشد نه دخالت. البته ممکن است در برخی حوزه‌ها، نیاز به حمایت دولت باشد ولی آنچه بیشتر از همه مهم است، نقش نظارتی است نه حمایت. مثلا دعوت دولت از عامه مردم برای حضور در بازار سرمایه و بعد از آن رها کردن بازار خطایی بود که در دوره قبلی انجام شد.

او ادامه می‌دهد: اما آنچه مهم است اینکه بازار سرمایه در ایران ظرفیت بسیار بالایی دارد؛ اگر اعتماد عمومی به بازار برگردد و نظارت درستی بر این بازار انجام شود، حتماً فرصت رشد خوبی خواهد داشت.

آرگون معتقد است: در کنار کاهش دخالت دولت در بازار، باید وضعیت بورس در ایران با بورس دنیا همخوانی و مطابقت داشته باشد، در آن صورت می‌توان انتظار داشت که این بازار سرپای خود خواهد ایستاد.

به‌گفته آرگون دخالت‌های گاه‌وبیگاه دولت باعث کاهش اعتماد عمومی شده است. درحالی‌که بازار سرمایه در ایران ظرفیت خوبی برای جذب و هدایت منابع به سمت تولید و بخش مولد اقتصاد را دارد. بازار ایران ۶۰ میلیون سهامدار دارد و اگر مدیریت مناسبی در این بازار صورت بگیرد، حتماً بازار سرمایه در ایران آینده خوبی خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: دخالت مثبت و منفی دولت در بازار سرمایه، پیش‌بینی پذیری بازار را از بین می‌برد. تزریق پول از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه بخشی از همین دخالت‌هاست که اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت باعث رونق بازار شود، ولی حتماً در بلندمدت آسیب‌رسان خواهد بود. بازار باید برای بازه زمانی طولانی پیش‌بینی پذیر باشد. از قیمت‌گذاری دستوری، تا وضع عوارض صادراتی همه و همه می‌تواند این قدرت را از بازار بگیرد.

آرگون تأکید می‌کند: اگر این روندها اصلاح شود، بازار بدون تزریق نقدینگی هم رشد خواهد داشت وگرنه با ادامه دخالت‌ها، دستورالعمل‌های آنی و مقررات ضد بازار، هیچ حمایتی در بلندمدت باعث رونق و ادامه روند مثبت در بازار سرمایه نخواهد شد.

به گفته آرگون اگرچه تزریق پول به بازار سرمایه به‌قصد حمایت انجام می‌شود ولی واقعاً همه سیاست‌ها باید در یک مسیر انجام شود. سیاست‌های متناقض همدیگر را خنثی می‌کند. حمایت از بازار و قیمت‌گذاری دستوری سیاست متناقضی است که درنهایت به اعتماد سهامدار لطمه می‌زند. تصمیم خلق‌الساعه آفت اصلی و هر روزه بازار سرمایه است.

کد خبر: ۱۴۹٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha