۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
لزوم دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه برای مقابله با ریزگردها
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد

لزوم دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه برای مقابله با ریزگردها

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در دیدار با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، دیپلماسی فعال‌تر با کشورهای همسایه را برای حل مشکل آب و خاک و ریزگردها خواستار شد.

به گزارش بازار، مسعود منصور ضمن اشاره به همکاری و گفتگوی بیشتر با کشورهای همسایه برای حل مشکل آب و خاک و ریزگردها گفت: بروز خشکسالی و هجوم ریزگردها، خسارت جبران‌ناپذیر و جدی را به جنگل‌های ارزشمند زاگرس وارد کرده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این نشست به مهمترین چالش‌ها و ابرچالش‌های منابع طبیعی بویژه حفاظت، آفات و بیماری‌های جنگل‌های زاگرس، آب، خاک و آبخیزداری و مقابله با بیابانزایی و گرد و غبار و راهکارهای توسعه منابع طبیعی کشور پرداخت.

او به تدوین و ابلاغ سند مدیریت مشارکتی مناطق بیابانی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و یادآور شد که این اقدام، زمینه استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، نهادهای جامعه مدنی، مردم، خیرین و دستگاه‌های اجرایی را فراهم کرده است.

مساعدت در تأمین اعتبارات لازم برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخلزوم دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه برای مقابله با ریزگردهاوانداری از محل اعتبارات مرتبط با موضوع «رفع محرومیت از مناطق کم‌برخوردار»، تأمین اعتبار برای اطفای حریق و مبارزه با آفات از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور، مساعدت در تأمین اعتبارات استانی ادارات کل منابع‌طبیعی استان‌ها در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان و شهرستان و همچنین همراهی در خصوص تدوین طرح «احیا و توسعه جنگل‌های زاگرس» از درخواست‌های مهم رئیس سازمان منابع طبیعی از رئیس و اعضای کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بود.

در ادامه این نشست، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس هم ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته سازمان گفت: امروزه پدیده بیابانزایی و وجود ریزگردها، مشکلی اساسی برای کشور است که با احیا و توسعه جنگل‌ها می‌توانیم کانون‌های ریزگرد را مهار و کنترل کنیم.

محمدجواد عسکری، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع را چالشی بزرگ برای منابع طبیعی برشمرد و تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی اساسی ضمن پیشگیری، کنترل و کاهش حریق در عرصه‌های منابع‌طبیعی با استفاده از امکانات جدید و نوآورانه به ویژه استفاده از بالگرد در سرعت‌بخشی به اطفای حریق اقدام کرد.

او فرونشست زمین و پایین رفتن سفره‌های زیرزمینی را از معضلات جدی کشور برشمرد و آبخیزداری و آبخوانداری را از راهکارهای اساسی برای کاهش خسارت سیل و فرسایش خاک دانست.

در ادامه این نشست، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس هر یک درباره ضرورت فعالیت‌های آبخیزداری، بیابانزدایی، نقش و مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی، استفاده از ظرفیت خیرین در اجرای طرح‌های منابع‌طبیعی و همچنین مسایل و مشکلات منابع‌طبیعی سخنانی ارائه کردند.

در پایان از طرح «تداوم» (تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین و منابع‌طبیعی) که شامل اجرای ۱۴ پروژه دانش‌بنیان و ۱۴۰۱ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در سال ۱۴۰۱ است رونمایی شد.

کد خبر: ۱۴۸٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha