۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
روند ثبت سفارش کالاهای وارداتی باید تسهیل و تسریع شود
مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آ. ت.آ:

روند ثبت سفارش کالاهای وارداتی باید تسهیل و تسریع شود

تسهیل روند ثبت سفارش محموله‌هایی که قرار است وارد کشور شوند، موضوعی است که از سوی مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آ. ت.آ برای پایان دادن به خواب کامیون‌ها پشت مرزها مطرح شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، طبق مصوبه هیات دولت از سال ۱۳۹۷ ورود هرگونه کالا به ایران بدون ثبت سفارش ممنوع است. بنابراین باید همه محموله‌هایی که وارد کشور می‌شوند، ثبت سفارش داشته باشند تا بتوانند به گمرکات اجرایی مقصد در داخل کشور منتقل شوند.

بر این اساس چنان‌چه محموله‌ای به هنگام ورود به کشور ثبت سفارش نشده باشد، قبل از مرز متوقف شده و باید صاحب بار، تعهدات خود را در سیستم انجام دهد و در نهایت مجوز ورود و حرکت به سمت مقصد را دریافت کند. متاسفانه طی کردن این روند، طولانی بوده و گاهی تا یک ماه نیز ادامه پیدا می‌کند و موجب رسوب کالا در مرزها می‌شود.

چالش‌های ناشی از این روند طولانی، انتقادهایی را در پی داشته است. به اعتقاد فعالان اقتصادی ضرورت دارد برای کاهش مشکلات مرزی تا حد ممکن روند ثبت سفارش تسهیل و تسریع شود.

بهنام فرامرزیان، مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آ. ت.آ به تشریح مشکلات ناشی از طولانی شدن روند ثبت سفارش محموله‌ها در مرزها پرداخت و گفت: موضوع ثبت سفارش کالای وارداتی، اصلی است که باید رعایت شود؛ اما درباره شیوه اجرای آن باید اندیشید و فرآیندی را تعریف کرد که قابل اجرا باشد و به کار سرعت ببخشد.

او با بیان این مطلب که درباره ثبت سفارش محموله‌های وارداتی دو گفتمان وجود دارد، گفت: برخی معتقدند که پیش از ورود کالا در صورتی که ثبت سفارش صورت نگرفته است، باید این روند طی شود. چون ممکن است در نهایت ایراداتی به وجود آید و کالا اجازه ورود پیدا نکند و مرجوع شود، بنابراین اگر اجازه دهیم که وارد شود و پس از رسیدن به مقصد روند ثبت سفارش صورت گیرد، مرجوع کردن آن سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

فرامرزیان ادامه داد: از سوی دیگر اگر این روند را قبل ورود محموله به کشور انجام دهیم، شاهد تشکیل صف‌های طولانی کامیون‌ها در پشت مرز، رسوب کالا و چالش‌های جدی مرزی هستیم. بنابراین دوگانگی خاصی در این بخش وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آ. ت.آ با توجه به اینکه روند ثبت سفارش به دلیل فرآیندهای مالی به سیستم بانکی نیز متصل بوده و متاسفانه در ایران این فعالیت‌ها زمان‌بر هستند، تاکید کرد: آنچه به عنوان راه‌حل مطرح است و باید از سوی دولت مدنظر باشد، تسهیل فرآیندهاست. باید روند ثبت سفارش را به حدی آسان کنند که مدت خواب محموله‌ها پشت مرز کاهش پیدا کند و کامیون‌ها هرچه زودتر به مقصد رسیده و پس از تخلیه بار، آزاد شوند و اینگونه روند تجارت تسریع شود.

کد خبر: ۱۴۸٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha