۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۲
افزایش سود صنایع در گروی ارتقای کیفیت با الگوی رقابت
یک اقتصاددان درباره راهکار افزایش سود صنایع مطرح کرد

افزایش سود صنایع در گروی ارتقای کیفیت با الگوی رقابت

از بُعد اقتصاد کلان، مهمترین بخش در اقتصاد ایران اقتصاد طرف عرضه است و موانع بر سر راه عرضه باید برداشته شود. البته در عمل هم مشکل در طرف عرضه یعنی بخش تولید دچار مشکل است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، یک اقتصاددان درباره کیفیت محصولات بازار داخلی گفت: از بُعد اقتصاد کلان، مهمترین بخش در اقتصاد ایران اقتصاد طرف عرضه است و موانع بر سر راه عرضه باید برداشته شود. البته در عمل هم مشکل در طرف عرضه یعنی بخش تولید دچار مشکل است.

علی سعدوندی افزود: اگر سال‌های مختلف با اسامی تولید، اقتصاد و حمایت از تولید ملی نام‌گذاری شده باید بتوانیم گام‌های مهمی در جهت رونق تولید برداریم و انتظار این است از بازارهای اصلی کشور مثل بازار سلامت یا بازار خدمات حقوقی و یا موانعی که بر سر راه عرضه است، مانع زدایی شود.

وی عنوان کرد: مجوزهایی که برای کسب و کار در کشور صادر می‌شود نباید مخل تولید در کشور باشند و تنها به افراد متقاضی واقعی داده شود.

سعدوندی ادامه داد: بخش عمده بازارهای ما انحصاری است و شامل بخش‌های انحصاری دولتی، انحصاری تعاونی انحصاری خصوصی است اما بازارهایی که شرایط رقابتی دارند اندک هستند. به طور مثال، در بازار خودرو قیمت‌گذاری‌ها توسط نظام حاکمیتی تعیین می‌شود اما اگر این بازار رقابتی شود شرکت‌ها می‌توانند در قیمت‌گذاری آزاد باشند.

این اقتصاددان اظهار کرد: می‌توانیم شرایطی ایجاد کنیم تا رقابت شکل گرفته و بازار کاملاً آزاد باشد تا تولیدکنندگان بتوانند با یکدیگر رقابت کنند و باید توجه داشته باشیم تا رقابتی شکل نگیرد وضعیت تولید تغییر کیفی نخواهد داشت و صنایعی مثل خودرو و لوازم خانگی به همین شکل به راه خود ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: امیدواریم به زودی اقتصاد کشور حرکت کند و به جای اقتصاد انحصاری به سمت اقتصاد رقابتی و کیفی پیش برود تا تولیدکنندگان اجناس خود را در بازارهای رقابتی به فروش برسانند.

سعدوندی در مورد مفهوم حاشیه سود گفت: منظور ما از حاشیه سود این نیست که شرکت‌ها سودآوری نداشته باشند بلکه به این معنی است که شرکت‌ها سود بازار انحصاری نداشته ولی سود حسابداری داشته باشند. در کشورهای پیشرفته صنعتی صنایع حاشیه سودی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد دارند ولی اگر شرکتی در زمینه ایجاد محصول جدید یا برند خاصی فعالیت کند حاشیه سود بالایی خواهد داشت ولی این شرکت ها حاشیه سود انحصاری ندارند.

این اقتصاددان گفت: مهمترین مشکل اقتصاد کشور تورم و تولید است. اگر شرکت‌های خدماتی صنعتی و بازرگانی به سمت رشد در این زمینه‌ها سوق پیدا کنند، هم تولید افزایش یافته و هم افزایش تولید مانع از تورم طرف عرضه شده و در این صورت اشتغال به شدت رشد خواهد کرد.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha