۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
پیشنهادهایی برای دمیدن جان دوباره به صندوق‌های دارا و پالایش یکم
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد

پیشنهادهایی برای دمیدن جان دوباره به صندوق‌های دارا و پالایش یکم

عشقی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: با تصویب شورای عالی بورس صندوق‌های قابل معامله دارا و پالایش یکم جان دوباره خواهد گرفت.

به گزارش بازار، مجید عشقی افزود: با هدف نزدیک‌تر شدن ارزش ذاتی صندوق‌های قابل معامله دارا و پالایش یکم سه راهکار به شورای عالی بورس پیشنهاد دادیم که در صورت تصویب و اجرا، این صندوق‌ها ۹۵ درصد به ارزش ذاتی خود نزدیک خواهند شد.

وی ادامه داد: براساس این پیشنهاد، اشخاص غیردولتی سهام‌دار این صندوق‌ها باید بتوانند در صندوق‌ها اعمال رأی کنند. پیش از این تنها دولت امکان تاثیرگذاری مستقیم در مجمع صندوق ها را داشت و سایر سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی امکان مشارکت در تصمیم گیری این صندوق‌ها را نداشتند.

عشقی تصریح کرد: سازمان بورس در پیشنهادی دیگر مطرح کرد که صندوق‌های قابل معامله دارا و پالایش یکم به صندوق‌های فعال و بخشی تبدیل شوند به این معنی که صندوق‌ها می‌توانند ترکیب سبد سهام را تغییر داده و بازارگردان نیز داشته باشند این در حالی است که پیش از این در سبد سهام صندوق پالایش یکم تنها ۴ نماد شتران، شپنا، شبندر و شبریز و در سبد سهام صندوق دارایکم نمادهای وبملت، وبصادر، وتجارت، اتکام و البرز وجود داشت و با مدیریت غیرفعال (عدم امکان تغییر در تعداد سهام موجود و خرید و فروش نماد جدید) اداره می‌شد، اما با اجرای پیشنهاد حاضر امکان تغییر ترکیب سبد سهام و استفاده از ظرفیت بازارگردان نیز برای آنها فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود: امکان فروش واحدهای ممتاز این صندوق‌ها در مزایده و واگذاری آن به بخش خصوصی برای جذب نقدینگی بیشتر، یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح شده در این خصوص است.

این پیشنهاد نیز در راستای پیشنهاد اول است و این برای ایجاد امکان فروش واحدهای ممتاز به منظور جذب منابع جدید و به کارگیری در اداره صندوق به منظور افزایش قدرت مانور سرمایه‌گذاری مطرح شده است.

مجید عشقی گفت: در حال حاضر این راهکارها برای اجرایی شدن در انتظار تصویب شورای عالی بورس است. پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن این پیشنهادها، صندوق‌های دارایکم و پالایش یکم به ۹۵ درصد از ارزش ذاتی خود برسند.

عملکرد صندوق‌ها ارتباط مستقیم به عملکرد دارایی‌ها و نحوه مدیریت آنها دارد.

کد خبر: ۱۴۶٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha