۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
بی‌مهری مسئولان نسبت به فرش دستباف تبریز
احد عظیم زاده عنوان کرد؛

بی‌مهری مسئولان نسبت به فرش دستباف تبریز

تبریز- بزرگترین صادرکننده فرش و رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز گفت: فرش دستباف تبریز که در سال‌های نه چندان دور جایگاه ویژه‌ای در صادرات غیرنفتی داشت، با بی مهری مسئولان روبه رو شده است.

به گزارش بازار، احد عظیم‌زاده در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه فرش دستباف جزو صنعت ملی و شناسنامه کشور محسوب می‌شود، افزود: ایران را در دنیا با صنعت فرش می شناسند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز تصریح کرد: ایران، یکی از بهترین تولیدکنندگان فرش در جهان است و فرش دستباف آن عمری به درازای تاریخ فرهنگ و هنر ایرانی دارد و به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی، تاریخ سرزمین ایران را نشان می‌دهد و گره‌خوردن فرش ایرانی با اقتصاد نقش آن را حائز ‌اهمیت‌تر می‌کند.

عظیم‌زاده گفت: صنعت و هنر فرش دستباف در ایران جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر را دربر می‌گیرد و به همین دلیل است که فرش را در دنیا بانام ایران می‌شناسند.

وی با تاکید بر اینکه بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر در استان در بخش‌های مختلف تولید و فروش و... فرش دستباف مشغول هستند، افزود: فرش را با عدم شناخت کافی از بازارهای جهانی و نیز عدم سلیقه‌یابی مورد بی‌مهری قرار داده‌ایم برای مثال بعضی از طرح‌ها هستند که بیش از ۴۰ سال است که بدون تغییر بافته شده و ارائه می‌گردد، بدون توجه به بازار و سلیقه تولید می‌شود.

وی ادامه داد: فرش‌های مناطق مختلف جهان متفاوت بوده برای مثال سلیقه کشور ژاپن با سلیقه کشورهای عربی و یکی نبوده و هر کدام جنس و طرح خاصی را می‌طلبد کشورهای آمریکا و اروپا و... سلایق متفاوتی دارند، بنابراین شناخت بازار هدف و تولید بر حسب نیاز مشتری رکن اصلی رونق صادرات است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز با اشاره به مقوله نیازسنجی در بازار فرش اضافه کرد: با توجه به اینکه آوازه فرش تبریز جهانی بوده و این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری و توریستی بالقوه باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرش تبریز به عنوان نماد فرهنگی خطه آذربایجان باید جایگاه اصلی خود را باز یابد، از این رو تمام تلاش ما در اتحادیه در جهت رونق و نوآوری در تولید و صادرات خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز با توجه به لزوم بازنگری در طرح‌ها و عدم کپی کردن طرح‌ها متذکر شد: طرح‌ها و نقشه‌هایی که در تبریز بافته می‌شوند، باید مورد بازنگری قرار گیرند بر همین اساس در نظر داریم جلسات مستمری با اساتید طراحان فرش تبریز داشته باشیم و با تبیین سلایق بازار به طراحان بتوانیم با طرح‌های جدید محصولی جدید و نوآورانه روانه بازارهای جهانی کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز با انتقاد از بی مهری به صنعت فرش به عنوان برند ایران در جهان افزود: به دلایل مختلف امروزه فرش ایران در تجارت جهانی این هنر-صنعت از رده اول به رده چهارم جهان سقوط کرده است.

وی افزود: امروز کشورهایی چون هند، چین، پاکستان و حتی خود ترکیه که از ما جلو زده و بازارهای ایران در جهان را از آن خود کرده اند.

عظیم‌زاده به مشکلات بیمه قالیبافی اشاره کرد و گفت: چرا نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس در مورد بیمه قالی‌بافان قدمی بر نمی‌دارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز همچنین از موانع ایجاد شده توسط شهرداری تبریز برای سرمایه‌گذاران انتقاد کرد و گفت: شهرداری تبریز سرمایه گذاران را از شهر فراری می دهد.

وی همچنین از بی‌برنامگی مسئولان برای حضور در بازار حاشیه بازی‌های جام جهانی فوتبال در کشور قطر انتقاد کرد و گفت: از دولت انتظار داریم برای حضور در بازار بازی‌های جام جهانی در قطر با برنامه پیش رود.

کد خبر: ۱۴۶٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha