۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
شرکت های دانش بنیان از ایده تا بازارسازی| کوچ نخبگان فناور از مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

شرکت های دانش بنیان از ایده تا بازارسازی| کوچ نخبگان فناور از مازندران

ساری- بازاریابی و بازارسازی در کنار داشتن ایده نوآورانه و خلاق مهمترین شرط و خواسته شرکت های دانش بنیان مازندران برای حضور در اقتصاد دانش بنیان و توسعه اشتغال است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در مازندران فعالیت دارند، محدودیت فضا، نبود حمایت‌های لازم و نداشتن بازار از مهمترین دغدغه‌های فعالان کسب و کارهای نوآورانه به شمار می‌رود.

در حال حاضر نبود فضای مناسب و بازارهای فروش سبب شده تا برخی از شرکت‌های دانش بنیان به صورت پراکنده در قسمت‌های مختلف شهر فعالیت داشته باشند و همچنین نبود بازارهای مناسب سبب مهاجرت نخبگان استان شده است.

محمد فرامرزی از فعالان حوزه دانش بنیان در مازندران که در مراکز رشد آمل فعالیت دارد، افزود: به دلیل محدودیت‌های محیطی اکثر شرکت‌ها در مرکز رشد دارای چالش هستند و باید فضای مجموعه توسعه یابد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شرکت‌ها برای اینکه بتوانند طرح‌های بزرگی اجرا کنند با محدودیت فضا روبرو هستند و پیگیر آن هستیم که فضای فیزیکی مرکز رشد و مجموعه‌ها رشد کند.

وی با اظهار اینکه ۱۷ نفر به عنوان نفرات وابسته در این شرکت مشغول فعالیت هستند، افزود: به دلیل کمبود و محدودیت مکان مجبور شدیم چند واحد به صورت پراکنده در سطح شهر داشته باشیم که این سبب شده دفتر الکترونیکی، فروش، کارگاه و غیره در مناطق مختلف فعال شوند و هزینه‌ها افزایش یافته است.

شرکت های دانش بنیان از ایده تا بازارسازی| کوچ نخبگان فناور از مازندران

فرامرزی یادآور شد: متأسفانه بازار بدون حمایتی داریم و هر روز برای روز دیگری نمی‌توان برنامه ریزی کرد و انتظار از متولیان امر این است که به شرکت‌های دانش بنیان روبه توسعه بهایی بیشتری داده شود زیرا تمام هدف این است که جوانان زیادی را مشغول به کار کنیم.

مشکلات بیمه‌ای و نبود امکانات لازم در مراکز رشد و پارک علم و فناوری در استان مازندران سبب شده تا شرکت‌های دانش بنیان وفناوری با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبرو باشند. اسماعیلی از دیگر فعالان شرکت دانش بنیان در مازندران با بیان اینکه هزینه‌های تأمین اجتماعی و بیمه کارگران افزایش یافته است، از متولیان امر خواست تا از شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه حمایت‌هایی داشته باشند.

وی افزایش هزینه‌های فراروی را از دغدغه‌ها بیان کرد و ارائه تسهیلات و حمایت‌های مالی از شرکت‌های فناور را مهمترین خواسته ذکر کرد.

در عین حال علی معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران نیز با بیان اینکه پارک با شهرک صنعتی متفاوت است، افزود: برخی از شرکت‌های دانش بنیان دارای ۳۰۰ یا هزار و ۷۰۰ نفر عضو هستند و این نشان از توانمندی بالای کسب و کارهای فناورانه است از این رو پلتفرم حمایتی مازندران باید متناسب با این شرکت‌ها باشد..

برخی از شرکت‌های دانش بنیان دارای ۳۰۰ یا هزار و ۷۰۰ نفر عضو هستند و این نشان از توانمندی بالای کسب و کارهای فناورانه است از این رو پلتفرم حمایتی مازندران باید متناسب با این شرکت‌ها باشد

وی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: باید آن قدر جلوتر از شرکت‌ها حرکت کنیم که برش‌های چندسال آینده را ببینیم زیرا اقتصاد از شهرک‌های صنعتی به سطح شهر آمده است و باید جهت گیری جدیدی داشته باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران با اظهار اینکه تمام تلاش این است که اکوسیستم فناوری را در استان اجرا کنیم، افزود: در آمل تفاهمنامه ای با دانشگاه شمال و فناوری نوین آمل داریم که هزار مترمربع فضا به مرکز رشد شهرستان افزوده می‌شود.

معتمدزادگان تصریح کرد: باید کمک کنیم اکوسیستم استان رشد کند و به جای تصدی گری فضای فیزیکی باید برای حضور دانش بنیان‌ها تسهیل گری کنیم.

نقشه راه فناوری داشته باشیم
وی گفت: باید نقشه راه را برای توسعه و تقویت شرکت‌های دانش بنیان فراهم کنیم و بزرگترین حمایت از آنها بازار سازی و تسهیل فرایندهای اقتصادی است تا بخش سرمایه گذاری خارجی برای حضور دانش بنیان‌ها جذاب شود.

وی با اظهار اینکه صاحبان ایده‌های کارآفرینی می‌توانند از طریق مراکز رشد دانشگاه‌ها و سامانه پارک علم و فناوری، استارت کارآفرینی داشته باشند، افزود: صندوق توسعه پژوهش از طرح‌ها و شرکت‌های دانش بنیان حمایت مالی و خدمات متنوعی ارائه می‌دهند.

شرکت های دانش بنیان از ایده تا بازارسازی| کوچ نخبگان فناور از مازندران

تأکیدات مقام معظم رهبری به حوزه اقتصاد نشان می‌دهد که مشکل اصلی ما اقتصاد است زیرا هر کشوری حوزه اقتصادی پویایی داشته باشد، مشکلات کمتری خواهد داشت. عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه پس از شعار هر سال تکلیف دولت، مقننه و بخش خصوصی در حوزه اقتصاد و تولید مشخص می‌شود، افزود: اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه هر سال برنامه‌های اقتصادی را تدوین و تنظیم می‌کند.

اداره سنتی واحدهای تولیدی
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه در سال جاری نگاه ویژه ای به حوزه تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین شده است، گفت: دولت، بخش خصوصی و قوای مختلف برای تحقق این هدف باید جدی تر وارد میدان شوند.

مهاجر با اظهار اینکه بیشتر واحدهای تولیدی به شیوه سنتی اداره می‌شود، گفت: شیوه سنتی سبب می‌شود تا نتیجه مطلوب را دست نیابیم و هرکجا از فناوری دانش بنیان بهره گرفتیم به نتیجه مطلوبی رسیدیم.

وی بهره گیری از فناوری دانش بنیان را برای توسعه اقتصادی استان لازم دانست و گفت: در حال حاضر ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در استان فعال است درحالی که ظرفیت‌های موجود در این بخش بالا است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران تصریح کرد: بهره گیری از دانش و فناوری در حوزه تولید لازم است زیرا زیرساخت‌های فرسوده تولید نیازمند نوسازی و نوآوری است.

نامگذاری شعار سال جاری ضرورت تدوین برنامه‌های جامع برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را طلب می‌کند تا با پیوند دانش با تولید و اقتصاد، شرایط برای توسعه اشتغال و تحقق رشد اقتصادی در استان فراهم شود.

کد خبر: ۱۴۶٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha