۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
ساز و کار واردات ماشین‌آلات معدنی، در ستاد تسهیل نهایی می‌شود
در نشست کمیسیون معدن اتاق ایران مطرح شد

ساز و کار واردات ماشین‌آلات معدنی، در ستاد تسهیل نهایی می‌شود

اعضای کمیسیون معدن اتاق ایران تصمیم گرفتند سازوکار واردات ماشین‌آلات معدنی در کنار استفاده از تولیدات داخلی مشروط بر رعایت استانداردها را در ستاد تسهیل مطرح و نهایی کنند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در تازه‌ترین نشست کمیسیون معدن اتاق ایران درباره چگونگی ورود ماشین‌آلات معدنی، حمایت از ساخت داخل و راه‌های مشارکت در آن، بحث و مقرر شد سازوکار واردات ماشین‌آلات نو و مستعمل معدنی در کنار تامین بخشی از نیاز موجود از طریق تولیدات داخلی مشروط بر رعایت استانداردها و کیفیت لازم در نشست ستاد تسهیل مطرح و مشخص شود.

مطالبه معدن‌کاران درباره تعریف سازوکاری دقیق برای واردات ماشین‌آلات نو و مستعمل معدنی در کنار استفاده از تولیدات داخلی و حمایت لازم از آنها حدود دو سال است که در دستورکار تشکل‌های این حوزه قرار گرفته است.

در این رابطه وقفه چندساله برای تامین ماشین‌آلات و دستگاه‌های معدنی موجب شده معادن متعددی دچار معضل جدی شوند، چراکه سازوکار مشخصی برای این بخش تعریف نشده است. در این بین معدن‌کاران معتقدند باید معادن بزرگ و کوچک را از هم جدا ببینیم و واردات را برای معادن بزرگ، آزاد و درباره معادن کوچک و متوسط آن را به صورت هوشمند مدیریت کنیم.

از طرفی بحث قیمت و کیفیت تولیدات داخلی باید مورد توجه باشد و زمینه رقابت سالم را در این بخش مهیا کنیم.

در هر صورت امروز به دلیل طولانی شدن روند تصمیم‌گیری، معادن، آسیب‌های جدی را متحمل شده‌اند.

در حالی که معدن‌کاران خواستار برداشته شدن انحصارها هستند و بر لزوم آزادسازی واردات با توجه به نوع معدن، تاکید دارند، سازندگان ماشین‌آلات معدنی، بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی برای تولید را مورد انتقاد قرار داده و خواستار طراحی سازوکاری برای حمایت از واحدهای تولیدکننده که توان و دانش فنی لازم را دارند، هستند.

با این اوصاف، کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در تازه‌ترین نشست خود با هدف سامان دادن به این مسئله، نشستی را برگزار کرد.

در این جلسه ابراهیم جمیلی، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران، اتخاذ یک تصمیم درباره موضوع و ارجای آن به ستاد تسهیل و دفاع از توافق‌های صورت گرفته توسط اعضای کمیسیون و فعالان معدنی کشور را برای جلوگیری از ورود آسیب جدی به این بخش، ضروری خواند و تصریح کرد: رسیدن به سازوکاری یکپارچه که مورد تایید همه معدن‌کاران و متولیان امر باشد به نفع کل بخش معدن است.

این فعال اقتصادی پیشنهاد تشکیل ۵ کنسرسیوم شامل پیمان‌کاران بزرگ، معادن بزرگ، معادن شن و ماسه، معادن کوچک و متوسط و سازندگان و تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی را مطرح کرد و گفت: هر کدام از این ۵ کنسرسیوم، شرایط خاص خود را دارند و می‌توان با این تقسیم‌بندی، همکاری خوبی بین فعالان معدنی کشور تعریف کرد. ویژگی کنسرسیوم، تبدیل تک‌روی‌ها به همکاری است که اعضای کمیسیون معادن اتاق ایران آن را قبول دارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران حمایت از تولید داخل را رسالت کمیسیون معادن اتاق ایران دانست و تصریح کرد: برقراری شرایط برای واردات ماشین‌آلات معدنی به هیچ عنوان به معنای مقابله با تولید داخل نیست، بلکه هدف، تامین نیازهای داخلی است که توسط تولیدات داخلی تامین نمی‌شود. ایجاد رقابت سازنده در این فضا به نفع بخش معدن خواهد بود.

در ادامه اعضای کمیسیون شناسایی دقیق نیازهای داخلی به صورت سالانه و بررسی توان داخلی برای تامین این نیازها و برقراری امکان تامین آنچه در داخل قابل پاسخگویی نیست از طریق واردات و موضوع واردات ماشین‌آلات دست دوم با توجه به نبود توان مالی برای خرید ماشین‌آلات نو به ویژه توسط معادن کوچک و متوسط به عنوان یک راهکار مطرح شد.

در این جلسه معدن‌کاران تامین نیاز معادن به ماشین‌آلات، ارائه خدمات پس از فروش، سرویس و نگه‌داری ماشین‌آلات را انتظار خود از نظام تولیدی عنوان کردند و تاکید دارند اگر چنین امکانی به طور کامل فراهم نیست، نباید مانع واردات شد. در این بین عرضه ماشین‌آلات بر اساس قیمت رقابتی و با کیفیت قابل قبول خواسته‌ای بود که موردتاکید قرار گرفت.

هرچند سازندگان ماشین‌آلات معدنی ضمن مخالفت با واردات ماشین‌آلات دست دوم از امکان واردات آنچه در داخل تولید نمی‌شود، سخن گفتند؛ اما از دولت خواستند تا سازوکار مشخصی را برای این مسئله تعریف کنند تا حمایت لازم از آنها صورت گیرد.

در نهایت با توجه به گفت‌وگوهایی که بین دو طرف صورت گرفت، اعضا تصمیم گرفتند سازوکار امکان واردات ماشین‌آلات نو و مستعمل معدنی در کنار خرید تولیدات داخلی مشروط بر رعایت استانداردها و کیفیت لازم از سوی تولیدکنندگان را در جلسه ستاد تسهیل مطرح و نهایی کنند.

کد خبر: ۱۴۶٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha