۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
ممنوعیت صادرات چهار محصول کشاورزی در پی تحولات منطقه| جایگاه ایران در تولید این چهار محصول کجاست؟
بازار گزارش می دهد؛

ممنوعیت صادرات چهار محصول کشاورزی در پی تحولات منطقه| جایگاه ایران در تولید این چهار محصول کجاست؟

در حالیکه در پی تحولات منطقه، وزارت جهاد کشاورزی صادرات سیب زمینی، بادمجان، پیاز وگوجه را ممنوع کرده، به گفته فائو ایران در تولید این محصولات به ترتیب در جایگاه نوزدهم، ششم و هفتم دنیا قرار دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که حدود دو ماه از جنگ روسیه و اوکراین می گذرد، تحولات به وجود آمده در منطقه باعث شده که کشورهای مختلف تغییراتی در سیاست های غذایی خود اعمال کنند. ایران نیز جزو کشورهایی است که در پی این تحولات صادرات چند محصول خود را اخیرا ممنوع کرده است. به طوری که بر اساس نامه وزارت جهاد کشاورزی به سازمان گمرک به تاریخ ۲۸ فروردین جاری، صادرات چهار محصول «گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و پیاز» تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است.

وزارت جهاد کشاورزی صادرات چهار محصول کشاورزی سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و بادمجان را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد

با افزایش تقاضای جهانی برای برخی محصولات کشاورزی صادرات چهار محصول ممنوع اعلام شد| تولید حدود ۶ میلیون تن گوجه فرنگی در ایران در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱
گفتنی است در بخشی از نامه معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به گمرک جمهوری اسلامی آمده است: با توجه به تحولات بازارهای جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی کالاهای کشاورزی، کاهش تعرفه وارداتی در کشورهای همسایه و ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور صادرات سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و بادمجان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام می‌گردد .

بر اساس این گزارش ممنوعیت صادراتی این چهار محصول کشاورزی ایران در شرایطی اعمال شده است که بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ محصول گوجه فرنگی پنجمین محصول با تولید بالا در ایران بوده است. به طوری که این داده های آماری نشان می دهد: در مدت نامبرده ۵ میلیون و ۷۸۰ هزار تن گوجه فرنگی در ایران تولید شده است.

از سوی دیگر در حالی که محمد رحیم نیازی عضو انجمن سیب زمینی کاران کشور در خصوص میزان تولید سیب زمینی در کشور در سال ۱۴۰۰ به خبرنگار بازار گفت: حجم تولید سیب زمینی در مجموع کشت های پاییزه و تابستانه در کشور ۵ میلیون تن بوده است، بر اساس گزارش سازمان فائو سیب زمینی ششمین محصول با تولید بالای ایران بوده است. این گزارش حاکی از این است که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در ایران حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی تولید شده است.

به گفته فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران حدود ۶۰۰ هزار تن بادمجان تولید کرده و در جایگاه ششم برترین تولید کنندگان این محصول جای گرفته است

ایران؛ هفتمین تولید کننده بزرگ پیاز| در سال۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران حدود ۶۰۰ هزار تن بادمجان تولید و عرضه کرد
بر اساس این گزارش یکی دیگر از محصولات کشاورزی که ایران با توجه به تحولات اخیر در منطقه صادرات آن را ممنوع اعلام کرده، محصول پیاز است. بر اساس آمارهای سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران ۲ میلیون تن پیاز تولید کرده است. این در حالی است که داده های آماری فائو بیانگر این است که در مدت نامبرده کشور ایران هفتمین تولید کننده بزرگ این محصول بوده است و بعد از کشورهای «هند، چین، ایالات متحده، مصر، ترکیه و پاکستان» قرار دارد. گفتنی است بر اساس این داده های منتشر شده از سوی فائو کشور هند در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ به عنوان بزرگترین تولید کننده حدود ۲۸ میلیون تن پیاز تولید کرده است.

بادمجان دیگر محصول کشاورزی است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اخیرا ممنوعیت صادرات آن اعلام شده است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران تولیدی حدود ۶۰۰ هزار تن داشته است و به این ترتیب در جایگاه ششم برترین تولید کنندگان محصول بادمجان جای گرفته است.

بر اساس این گزارش در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشورهای «چین با تولید ۳۶ و نیم میلون تن، هند با تولید حدود ۱۳ میلیون تن، مصر با تولید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن، ترکیه با تولید بالغ بر ۸۰۰ هزار تن، و اندونزی با تولیدی بالغ بر ۶۰۰ هزار تن» در جایگاه اول تا پنجم دنیا قرار دارند و پس از آنها نیز ایران جایگاه ششم دنیا را از آنِ خود کرده است.

شایان ذکر است بر اساس گزارش دریافتی از میادین شهرداری تهران در آخرین روز فروردین ماه هر کیلوگرم سیب زمینی در میادین شهرداری تهران با نرخ ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می شود. از سوی دیگر قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در حال حاضر ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است و قیمت هر کیلوگرم پیاز ۷هزار و ۲۰۰ تومان است. همچنین هر کیلوگرم بادمجان دلمه ای امروز با نرخ ۸هزار و ۶۰۰ تومان به مصرف کنندگان عرضه می شود.

کد خبر: ۱۴۶٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha