۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
کام تلخ قند قهستان| سرمایه‌گذاری میلیاردی خاک می‌خورد
بازار گزارش می‌دهد؛

کام تلخ قند قهستان| سرمایه‌گذاری میلیاردی خاک می‌خورد

بیرجند- تعطیلی هشت ساله قند قهستان و خاک خوردن تجهیزات میلیاردی‌اش کام کارگران این کارخانه را تلخ کرده این در حالی است که وعده‌های مسئولان برای بازگشایی نافرجام مانده است.

بازار، گروه استان‌ها: بیکاری و نبود شغل برای جوانان در خراسان جنوبی در حالی موج می‌زند که سرمایه گذاری‌های میلیاردی به دلیل برخی غفلت‌ها زیر گرد و خاک پنهان شده و سال‌ها در سکوت و فراموشی فرو رفته‌اند.

اگرچه وجود برخی قوانین دست و پا گیر و موانع و مشکلات، انگیزه فعالان اقتصادی را سلب کرده و بر بسیاری از کارخانه‌های کوچک و بعضاً بزرگ قفل تعطیلی زده اما در این بین تلخ شدن کام قند قهستان بعد از سال‌ها فعالیت، بسیاری از مردم به ویژه قشر کارگر را رنجور کرده است.

کارخانه‌ای که سال ۱۳۴۰ با هدف ایجاد اشتغال و تثبیت جمعیت درمیان راه اندازی شد. همچنین تولیداتش بیش از ۵۰ سال کام مردم را شیرین می‌کرد اما حالا کام خودش تلخ شده و به دلیل برخی مشکلات و سو مدیریت‌ها سال ۹۲ تعطیل شد.

سال ۹۴ بود که تغییراتی در سهام داران اصلی کارخانه ایجاد شد و جمعی از سرمایه گذاران برای احیای مجدد کارخانه وارد میدان شدند اما تلاش‌شان حکایت سال‌ها دویدن و نرسیدن شد.

اکنون هشت سال از تعطیلی کارخانه می‌گذرد وعده‌های مسئولان برای بازگشایی و راه اندازی دوباره این سرمایه گذاری عظیم هنوز به فرجام نرسیده است. اگرچه طی این سال‌ها قند قهستان موضوع بسیاری از میزگردهای مسئولان بود و بسیار هم مورد بازدید قرار گرفت اما قول و قرارها در همان صورت جلسه‌های کاغذی باقی مانده است.

وعده‌های شیرین مسئولان برای احیای قند قهستان
علیرضا محمودی راد، رئیس هیأت مدیره کارخانه قند قهستان دوازدهم اسفند ماه ۱۳۹۹ در جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری استان برای راه اندازی کارخانه در صورت جذب چغندرقند برای سال آینده اعلام آمادگی کرد و افزود: مهمترین مشکل کارخانه تهیه مواد اولیه و شکر خام برای تولید است.

وی ظرفیت این کارخانه را تبدیل ۱۰۰ هزار تن چغندرقند دانست و بیان کرد: با جذب ۴۰ هزار تن چغندرقند می‌توانیم کارخانه قند قهستان را مهرماه سال آینده راه اندازی کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در بازدید میدانی از بخش‌های مختلف این کارخانه گفت: کارخانه قند قهستان در شهرستان درمیان با تلاش مستمر سرمایه‌گذاران در سال جاری احیا و راه‌اندازی می‌شود.

کام تلخ قند قهستان| سرمایه‌گذاری میلیاردی خاک می‌خورد

عباس جرجانی ادامه داد: امید است تا مهر امسال و همزمان با زمان برداشت محصول چغندرقند شاهد آغاز تولید در این کارخانه باشیم.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی دهم اسفند ماه ۱۳۹۹ در جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری برای پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی استان با اشاره به بازدید میدانی از کارخانه قند قهستان طی یکسال و نیم گذشته، گفت: این واحد تولیدی با قدمت بیش از نیم قرن از ظرفیت‌های خوب تولیدی در استان بوده که با مشکلات و مطالبات فراوان تعطیل شده لذا پیگیری رفع مشکلات و راه اندازی مجدد آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اکنون ۸۰ درصد ماشین آلات این کارخانه بازسازی شده و آماده فعالیت و بهره برداری تا ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ است، ادامه داد: با توجه به اینکه شکر و قند جزو کالاهای اساسی است باید سهم تولید این اقلام در استان افزایش یابد.

بیکاری حاصل ۲۸ سال کارگری
یکی از کارگران کارخانه قند قهستان در گفت و گو با بازار بیان کرد: قریب به ۲۸ سال در کارخانه کار می‌کردم اما الان بیکار هستم.

احمدی با بیان اینکه تعطیلی کارخانه افراد زیادی را بیکار کرد، افزود: از مسئولان خواستاریم در راستای احیای مجدد کارخانه همکاری کنند چراکه با راه اندازی این پروژه افراد زیادی شاغل می‌شوند.

تاکنون از رسانه‌ها و مطبوعات قول‌هایی از جانب مسئولان برای راه اندازی کارخانه قند قهستان شنیده‌ایم اما تاکنون عملی نشده است

وی خواستار حمایت از این سرمایه گذاری بزرگ شد و گفت: در حال حاضر جوانان زیادی از درمیان جویای کار بوده که می‌توانند در این کارخانه مشغول به کار شوند.

احمدی بیان کرد: تاکنون از رسانه‌ها و مطبوعات قول‌هایی از جانب مسئولان برای راه اندازی کارخانه قند قهستان شنیده‌ایم اما تاکنون عملی نشده است.

کارگران چشم انتظار احیای مجدد کارخانه
یکی دیگر از کارگران در گفت و گو با بازار بیان کرد: این کارخانه بیش از ۱۴ هزار تن تولید شکر و برای ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم داشته است.

مودی با اشاره به تعطیلی هشت ساله کارخانه، گفت: برای خاک خوردن این تجهیزات میلیاردی افسوس می‌خوریم و خواستار توجه مسئولان هستیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کارگران ۲۵ سال در این کارخانه فعالیت داشتند تا بیمه شأن تکمیل شود اما تعطیلی کارخانه آنها را چشم انتظار گذاشته است.

این کارگر بیان کرد: سال ۹۸ تصمیم گرفتند که کارخانه را ظرف مدت شش‌ماه راه اندازی کنند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: مسئولان این همه پیرامون رونق تولید شعار می‌دهند در حالی که این سرمایه در حال هدر رفتن است.

کام تلخ قند قهستان| سرمایه‌گذاری میلیاردی خاک می‌خورد

تلخی‌های قند قهستان
مدیرعامل کارخانه قند قهستان هم در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: تاکنون ۲۷ میلیارد برای تعمیر تجهیزات کارخانه هزینه شده و پروژه آماده به کار است.

نورالدین عظیمی با بیان اینکه محصول چغندرقند را در مهرماه برداشت می‌کنیم، افزود: تلاش می‌شود تا برداشت محصول اصلی، کارخانه را ظرف یک یا دو دوره با شکر خام روشن کنیم.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی کارخانه اظهار کرد: چهار ماه به دنبال ثبت علامت تجاری و بیش از شش ماه پیگیر دریافت سیب سلامت هستیم اما هنوز موفق به اخذ آن نشدیم.

فاروقی، مدیر کارخانه هم در این خصوص بیان کرد: متأسفانه برخی از سیاست‌های دولت‌ها و مدیریت‌های غلط طی سال ۹۲ باعث تعطیلی کارخانه شد که نیازمند توجه مسئولان است.

فاصله ۵۰ کیلومتری تا مرز افغانستان و نزدیکی به چابهار مهم‌ترین مزیت کارخانه بوده که بر اهمیت توجه به آن می‌افزاید. در حال حاضر هشت سال از خاک خوردن تجهیزات میلیاردی کارخانه می‌گذرد و سرمایه گذارانش چشم انتظار گشوده شدن چتر حمایت مسئولان هستند.

کد خبر: ۱۴۶٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha