۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۶
فیلترهای خودرو ۳۵ درصد گران می شود| تعامل نیروگاه بهتر از خودروسازان
یک فعال صنعت فیلتر در گفت و گو با «بازار»

فیلترهای خودرو ۳۵ درصد گران می شود| تعامل نیروگاه بهتر از خودروسازان

صالحسری، فعال صنعت فیلتر، به «بازار» گفت: در سال جاری فیلترهای خودرو ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد، هرچندکه وزارت صمت به دلیل کنترل قیمت برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: فیلتر یکی از قطعات مصرفی و مهم خودرو است که سلامت عملکرد خودرو را ضمانت می کند. در اواخر سال گذشته در بازار لوازم یدکی شنیده می شد که نمونه های تقلبی این قطعه به وفور یافت می شود. مساله ای که اگر با روغن موتور تقلبی در یک خودرو جمع می شدند، می توانست سفر مالک خودرو را لغو و هزینه های هنگفت تعمیراتی تحمیل کند. از سوی در سال جاری شاهد افزایش قیمت بسیاری از قطعات خودرو هستیم، موضوعی که می تواند زمینه را برای جولان تولیدکنندگان تقلبی در بازار فراهم کند. وزارت صمت نیز به جای ارائه راهکار به دنبال مدیریت دستوری بازار است، شیوه ای که می تواند التهاب قیمتی را بیشتر کند. برای بررسی وضعیت تولید فیلتر خودرو در کشور با کورش صالحسری، فعال صنعت فیلتر به گفت و گو پرداختیم:

* در سال جاری تولیدکنندگان فیلتر با چه چالش های مواجه هستند و فیلترسازان عمدتا در تامین کدام بخش از مواداولیه مشکل دارند؟
چندسالی است که به دلیل مشکلات ناشی از انتقال ارز از کشور، واردات مواد اولیه به ویژه کاغذ فیلتر با چالش جدی همراه شده است. کاغذ فیلتر تولید داخلی ندارد و باتوجه به اینکه بحث اصلی و تکنولوژی فیلتر روی کاغذ فیلتر است، بنابراین از اهمیت فراوانی در صنعت برخوردار است. شرکت ها عمدتا برای واردات این کالا با مشکل مواجه هستند، زمان ارسال وجه تا زمانی که کاغذ را دریافت می کنند، به شدت طولانی است. بنابراین فقط بحث قیمت کاغذ در این میان نیست، بلکه بحث توقف سرمایه برای نقل و انتقال مالی در کنار ریسک آن ها به شدت قیمت مواد اولیه را افزایش می دهد.

باتوجه به اینکه وزارت صمت در بحث کنترل قیمت ها تمرکز و مانع از افزایش قیمت ها می شود، تولیدکنندگان برای شروع سال و تعیین قیمت با مشکل مواجه هستند

* در سال جاری باتوجه به چالش های مالی که به آن اشاره کردید، آیا برنامه ای برای افزایش قیمت فیلترهای خودرو دارید؟
در سال جاری با افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها مزید بر علت شده و ظاهرا افزایش بهای را شرکت ها پیش بینی کردند، اما باتوجه به اینکه وزارت صمت در بحث کنترل قیمت ها تمرکز و مانع از افزایش قیمت ها می شود، تولیدکنندگان برای شروع سال و تعیین قیمت با مشکل مواجه هستند.

اگر قیمت نرمال فیلتر را در نظر بگیریم و شرکتی نیز در این میان افزایش بها پایان سال را نداشته باشد، در سال جاری فیلترهای خودرو ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد

* به عنوان مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده فیلتر خودرو، پیشنهاد چند درصدی افزایش بها این محصول را داشتید؟
فکر می کنم با توجه به افزایش نرخ نهاده های تولید و در نظر گرفتن مدل های پینشهاد تولید، برخی از تولیدکنندگان پایان هر سال قیمت محصولات خود را افزایش می دهند. برخی دیگر از شرکت ها نیز در ابتدا هر سال افزایش محصولات را اعلام می کنند. افزایش قیمتی که در ابتدا هر سال رخ می دهد، دقیق تر است. زیرا قیمت ارز چندان متغییر و نرخ دستمزدها نیز مشخص می شود. اگر قیمت نرمال فیلتر را در نظر بگیریم و شرکتی نیز در این میان افزایش بها پایان سال را نداشته باشد، در سال جاری فیلترهای خودرو ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد.

فیلترهای خودرو 35 درصد گران می شود|تعامل نیروگاه بهتر از خودروسازان

تولیدکنندگان زیر پله ای مشغول به تولیدات فیلترهای مشابه فیلترهای چینی شدند، این نوع تولیدکنندگان اغلب محصولات خود را به شرکت های برند در کشور ارائه می دهند

* در بازار لوازم یدکی شنیده می شود فیلترهای خودرو تقلبی وجود دارد، برای حل این مساله آیا راهکاری را تولیدکنندگان داشتند؟
پیشتر سختگیرهای قابل توجهی برای ممانعت از واردات فیلترهای ساخته شده به کشور انجام شد. این مساله شروع خوبی داشت، اما تولیدکنندگان زیر پله ای مشغول به تولیدات فیلترهای مشابه فیلترهای چینی شدند. علاوه بر اینکه فیلتر تولید کردند، بسته بندی مناسب را انتخاب و مشابه محصولات چینی به بازار عرضه کردند. این نوع تولیدکنندگان اغلب محصولات خود را به شرکت های برند در کشور ارائه می دهند، بنابراین شرکت ها باید جانب انصاف را رعایت کنند و از خرید خودداری کنند. اگر این مساله رخ دهد، بازار یک دست خواهیم داشت، ولی متاسفانه برای اینکه برخی از شرکت ها بخواهند ضررهای خود را از منبعی تامین کنند، این فیلترهای کم کیفیت را با برند خود عرضه می کنند. تنها راه حل این موضوع نیز فقط نظارت سازمان استاندارد است، این سازمان به دلیل داشتن تجهیزات مناسب برای تست و کنترل به راحتی می توانند تشخیص دهند که این فیلتر تقلبی است یا نه، اگر سازمان استاندارد بازرسی بیشتری انجام دهد این موضوع رخ نخواهد داد.

* سازمان استاندارد از چه محل و منبعی باید بازرسی را شروع کند که به تولید کننده اصلی برسد؟
معمولا از مسیر تعویض روغن می توانند به شرکت های تولید کننده این محصولات برسند، البته برخی از تعویض روغن ها مبادرت به خرید فیلترهای فیک کرده و به دلیل عدم تشخیص از سوی مالکان خودروها، خسارات و هزینه های تعمیری فراوانی را به مالکان تحمیل می کند. این موضوع در بازار روغن موتور با سو استفاده از بسته بندی برندهای معتبر محصول قلابی عرضه می کنند. شرکت ها اگر نمایندگان معتبر و شبکه توزیع قوی داشته باشند، این چینین قطعات تقلبی وارد بازار نخواهد شد.

* آیا با خودروسازان تعامل برای عرضه محصول دارید؟ اگر پاسخ مثبت است، پرداخت مطالبات خودروسازان به قطعه سازان چگونه است؟
همانطور که می دانید خودروسازان مستقیم اقدام به خرید محصول نمی کنند، معمولا از طریق شرکت های خدمات پس از فروش یا تامین کنندگان زنجیره تامین، ارتباطات برقرار می کنند. برخی از شرکت های مذکور به ما مراجعه و پارت های مورد نیاز به صورت مقطعی خریداری می کنند، پیش از خرید نیز تست ریپورت دریافت و براساس درخواست آنان بسته بندی انجام می شود. البته سعی دارند که از چند تامین کننده اقدام به خرید محصول کنند تا وابسته به یک شرکت نباشند. بارها نیز همکاری داشتیم، اما خودروسازان به صورت مستقیم از ما خرید نداشتند. این درحالی است که نیروگاه های کشور به دلیل وجود تکنولوژی نانو فیلتر در مجموعه ما، مستقیما از شرکت ما خرید دارند.

علاقمند هستیم که مشتریان ارزش و اهمیت فیلتر را درک کنند. نیروگاه ها متخصصین فنی و ماهر خوبی دارند که می توانند کیفیت را به راحتی تشخیص دهند

* تعامل نیروگاه ها از خودروسازان با شما به عنوان تولیدکننده فیلتر بهتر است؟
بله، زیرا همواره علاقمند هستیم که مشتریان ارزش و اهمیت فیلتر را درک کنند. نیروگاه ها متخصصین فنی و ماهر خوبی دارند که می توانند کیفیت را به راحتی تشخیص دهند. اما از آن سو اتوسرویس ها علاقه دارند، فیلترهای ارزان را تهیه و بفروش برسانند که سود بیشتری داشته باشند. گفتنی است که مکاتبات عدیده ای با خودروسازان داشتیم، به طور مثال شرکت زامیاد برای یک محصول جدید خود فیلتر آن را به مجموعه ما واگذار و بخش مهندسی نیز خواسته آنان را تامین می کنند. به هرحال خودروسازان از تولیدکننده با قیمت مناسب اقدام به خرید می کند، طی ۳۰ سال تولید و عرضه محصول بارها خودروسازان و خدمات پس از فروش آن ها از محصولات ما استفاده کردند.

کد خبر: ۱۴۵٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha