۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
پیش‌بینی تولید ۵۵ هزار مگاوات ساعت انرژی روزانه نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در تابستان ۱۴۰۱

پیش‌بینی تولید ۵۵ هزار مگاوات ساعت انرژی روزانه نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در تابستان ۱۴۰۱

مدیرکل دفتر توسعه نظام‌های فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ برق‌آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، جواد حاجیانی، با اشاره به آخرین وضعیت تعمیرات نیروگاه‌های برق‌آبی انجام شده، اظهار کرد: تاکنون تعمیرات سالیانه ۱۱ هزار و ۵۸۲ مگاوات از واحدهای نیروگاه‌های برق آبی کشور به پایان رسیده و ۳۸۰ مگاوات مربوط به واحدهای ۳ و ۴ دز و واحد ۳ شهید عباسپور نیز تا پایان اردیبهشت‌ماه وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود در سال‌جاری همه واحدهای برق‌آبی به ظرفیت ۱۲ هزار و ۱۸۷ مگاوات در پیک تابستان آماده بهره‌برداری باشند و این در حالی است که در سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۷۲ مگاوات ظرفیت نیروگاهی آماده بهره‌برداری و ۳۱۵ مگاوات به‌دلیل مشکلات مالی و تامین قطعات خارج از مدار بود.

این گزارش حاکی است، با تاکید وزیر نیرو بر بهره‌برداری مناسب از نیروگاه‌های برق‌آبی در زمستان سال گذشته، آب برای تابستان پیش‌رو ذخیره‌سازی شد. این اقدام محرابیان علاوه بر ایجاد تلاش مضاعف در صنعت برق، باعث عبور موفق و بدون خاموشی وزارت نیرو از زمستان شد که توجه همگان را به این موضوع جلب کرد؛ چرا که در سال‌های گذشته معمولا با عدم مدیریت سوخت و استفاده از آب پشت سدها برای تولید برق، این وزارتخانه در تابستان به مشکل برمی‌خورد که تابستان ۱۴۰۰ به عنوان نمونه‌ای بارز از این چالش، ناترازی بالای ۱۵ هزار مگاوات را به همراه داشت.

همچنین وزارت نیرو در ادامه با انجام اقدامات مناسب و زمانبندی مشخص در پروسه تعمیرات سالیانه نیروگاه‌های برق‌آبی موجب شد تمامی واحدهای برق‌آبی برای پیک تابستان آماده شوند.

به‌رغم خشکسالی موجود کشور، پیش‌بینی می‌شود متوسط انرژی تولیدی روزانه نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در تابستان امسال ۵۵ هزار مگاوات ساعت باشد که نسبت به متوسط انرژی تولید شده در سال گذشته (۴۶ هزار و ۱۸۸ مگاوات ساعت)، حدود ۲۰ درصد افزایش تولید خواهد داشت. همچنین پیش‌بینی متوسط ظرفیت قابل تولید نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در تابستان امسال با هشت ساعت کارکرد ۶۸۷۵ مگاوات است که در سال گذشته با تلاش فراوان به ۵۷۷۳ مگاوات رسیده بود.

بنابر این گزارش، نیروگاه‌های برق‌آبی یکی از ارکان صنعت نیروگاهی کشور است که به‌رغم محدودیت نسبی منابع آبی کشور در سال‌های اخیر همواره نقشی اساسی در پایدارسازی شبکه سراسری برق و تامین بار پیک را به عهده داشته است. این نیروگاه‌ها نیازی به سوخت ندارند و به لحاظ حفظ محیط زیست و ذخایر آبی، یاری‌رسان مجموعه صنعت برق در کشور هستند.

نیروگاه‌های برق‌آبی، انرژی مورد نیاز خود را برای تولید برق از جریان آب رودخانه‌ها با کانال‌های انتقال آب تامین می‌کنند که در حال حاضر ۵۹ نیروگاه برق‌آبی در قالب ۱۶۲ واحد در ایران وجود دارد که بخش عمده آن از جریان آب و یا انرژی پتانسیل آب پشت سدها و آب بندها است.

کد خبر: ۱۴۵٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha