۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
ترامپ نگران انتخاب مجدد خود است!/ ناتوانی نئولیبرالیسم در برابر کرونا
استاد دانشگاه آرکانزانس در گفتگو با بازار:

ترامپ نگران انتخاب مجدد خود است!/ ناتوانی نئولیبرالیسم در برابر کرونا

«جاکوب آیوسدران» معتقد است دونالد ترامپ هم نگران انتخاب مجدد خود و هم نگران بازار سهام خود بوده از طرفی نمی تواند نسبت به جان مردم امریکا بی تفاوت باشد زیرا برای انتخاب مجدد به آراء همین مردم و نمایندگان آنها احتیاج دارد.

فاطمه محمدی پور؛ خبرگزاری بازار - «جارد رودریگز» در مقاله ای با عنوان« بیماری همه گیر کووید ۱۹ طاعون نئولیبرالیسم را نشان می دهد» می گوید: بحران ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» فراتر از یک بحران پزشکی و بحرانی سیاسی و ایدئولوژیک است. بیماری ناشی از ویروس کرونا از معضلات نئولیبرالیسم پرده برداشته و ریشه این بحران را باید در غفلت دولت‌های لیبرال از رسیدگی به مسائل سلامت عمومی و محدود کردن فعالیت‌ نهادهای فعال در این حوزه جستجو کرد.

وی در ادامه می نویسد: آمریکایی‌ها در عصری زندگی می‌کنند که نئولیبرالیسم دست به جنگ افروزی علیه عموم مردم زده و نابرابری را به عنوان یک فضیلت مورد تقدیر قرار می‌دهد. خود نئولیبرالیسم بیماری همه‌گیر ریشه‌داری است که مسئول کمبودها در زمینه تخت‌های بیمارستان، تجهیزات پزشکی و رفاه جمعی بوده  و نسبت به نابودی زندگی بشر کاملا بی تفاوت است.

به اعتقاد آقای رودریگز وحشیگری همه گیر نئولیبرالیسم درسخنان ترامپ در ۲۴ مارس ۲۰۲۰ در مورد آغاز فعالیت های اقتصادی تا عیدپاک مشهود بود. پیام نه چندان پنهان و وحشتناک اقدامات ترامپ این است که فرصت طلبی سیاسی، محرک سود و آغوش یک ایدئولوژی ظالمانه نئولیبرال بدون معذرت خواهی مورد استقبال دولت ترامپ قرار گرفته اند. وقتی نوبت به انتخاب نجات جان یا اقتصاد می رسد، به نظر می رسد ترامپ بیشتر نگران سرنوشت وال استریت است.

در این ارتباط خبرنگار بازار مصاحبه‌ای با «پروفسورجاکوب آیوسدران» استاد دانشگاه ایالتی آرکانزاس آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

جارد رودریگز در طی مقاله ای می نویسد: بحران ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» فراتر از یک بحران پزشکی بوده و بحرانی سیاسی و ایدئولوژیک است. همچنین این بحران پرده از معضلات نئولیبرالیسم برداشته است. نظر شما در این ارتباط چیست؟

اینکه سرمایه داری و نئولیبرالیسم نتوانسته به بحران ناشی از ویروس کرونا پاسخ دهد بر هیچ کس پوشیده نیست. نئولیبرالیسم در تلاش است ضمن گسترش بازار آزاد، نقش دولت را تا حد ممکن محدود کند. در بحران فعلی این دولتها هستند که به مقابله با ویروس کرونا پرداخته اند و بازار آزاد خود به شدت تحت تاثیر بحران قرار گرفته و عملا پاسخگو نیست.

از طرفی نئولیبرالیسم بر فرد تاکید می کند این در حالی است که جوامع اکنون به مسئولیت های جمعی نیاز دارند. کرونا ویروس برای نظام مبتنی بر نئولیبرالیسم پدیده ای قابل پیش بینی نبود بنابراین مواجهه با چنین بحرانی برای کشورهای غربی بسیار سخت و دشوار است.

 نئولیبرالیسم نتوانسته به بحران ناشی از ویروس کرونا پاسخ دهد وبر هیچ کس پوشیده نیست در حالی که در بحران فعلی این دولتها هستند که به مقابله با ویروس کرونا پرداخته اند و بازار آزاد خود به شدت تحت تاثیر بحران قرار گرفته و عملا پاسخگو نیست از همین رو مواجهه با چنین بحرانی برای کشورهای غربی بسیار سخت و دشوار است

 آقای رودریگز معتقد است آمریکایی‌ها در عصری زندگی می‌کنند که نئولیبرالیسم دست به جنگ افروزی علیه عموم مردم زده و نابرابری را به عنوان یک فضیلت مورد تقدیر قرار می‌دهد. این عصر از مفهوم مسئولیت فردی حمایت کرده و همبستگی‌های اجتماعی را به نابودی می‌کشاند. نظر شما در این مورد چیست؟

به نظر من نئولیبرالیسم نتوانست برابری و آزادی را برای همه افراد به طور یکسان به ارمغان آورد. همانطور که در سوال قبل گفتم نئولیبرالیسم بر فرد تاکید نموده و همبستگی های اجتماعی را تضعیف می کند و در این ارتباط با آقای رودریگز موافقم.

به نظر شما دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور امریکا بیشتر نگران انتخاب مجدد خود بوده یا نگران جان مردم است؟

وی هم نگران انتخاب مجدد خود و هم نگران بازار سهام خود بوده از طرفی نمی تواند نسبت به جان مردم امریکا بی تفاوت باشد. دونالد ترامپ برای انتخاب مجدد به آراء همین مردم و نمایندگان آنها احتیاج دارد.

اقدامات دونالد ترامپ جهت مقابله با بیماری همه گیر کووید ۱۹ را چگونه ارزیابی می کنید؟

رئیس جمهور ترامپ در ابتدا واکنش جدی در مقابل این بحران نداشت و حتی سعی نمود مردم را متقاعد کند بحرانی آنها را تهدید نمی کند. اما به سرعت شاهد شیوع بیماری کووید ۱۹ در این کشور و افزایش مرگ ناشی از این بیماری شدیم. اینکه امریکا اکنون در صدر کشورهای مبتلا به ویروس قرار داشته و از نظر میزان افراد فوت شده در اثر این بیماری نیز در صدر جدول قرار دارد گویای همه چیز است.

لازم به ذکر است که دونالد ترامپ مثل سایر روسای جمهور تلاش نمود با اعلام بسته حمایتی و کاهش نرخ بهره فدرال رزرو تا حدودی از کاهش اقتصادی ویروس کرونا بکاهد.

به نظر من دونالد ترامپ اگر می خواهد در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز میدان شود باید سریعتر و قوی تر با ویروس کرونا مقابله کند زیرا اگر فعالیت اقتصادی بیشتر از این متوقف شود تبعات اقتصادی دارد که می تواند نتیجه انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد.

کد خبر: ۱۴٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha