۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
۸۸ روز کمتر از پارسال آب داریم| کاهش ۲۶۴ میلیون مترمکعبی موجودی سدهای تهران
بی توجهی برخی از مشترکین نسبت به بحران آبی در پایتخت

۸۸ روز کمتر از پارسال آب داریم| کاهش ۲۶۴ میلیون مترمکعبی موجودی سدهای تهران

موجودی سدهای تهران نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۶۴ میلیون مترمکعب کمتر است. این میزان کاهش به معنای این است که ۸۸ روز آب کمتر داریم با این وجود همچنان مصرف بالای برخی از مشترکین هستیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هشدارها نسبت به خشکسالی و کمبود و احتمال قطعی آب امسال زودتر از همیشه آغاز شده است. آنگونه که آمارها نشان می دهد نیمی از سدهای کشور خالی هستند.
گزارش‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد که میزان کل ورودی سدها از ابتدای سال آبی تاکنون ۱۹.۵۸ میلیارد مترمکعب بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته که عددی معادل ۲۰.۶ میلیارد مترمکعب بوده پنج درصد کاهش داشته است. البته شرایط در برخی از استان های کشور نگران کننده تر است.
موجودی سدها نسبت به پارسال که خشک ترین سال در نیم قرن اخیر لقب گرفته بود، ۲۶۴ میلیون مترمکعب کمتر است. از طرفی در حوزه عملکردی استان تهران از ابتدای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تاکنون ۱۵۵ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که این میزان در مقایسه با ۲۰۸ میلی‌متر متوسط بلندمدت ۵۳ ساله، ۲۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

شرایط در استان های دیگر هم چنگی به دل نمی زند. آن‌طور که رئیس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده، امسال علاوه بر گرد و خاک به احتمال زیاد مانند سال گذشته، آبرسانی به بسیاری از شهرهای کوچک هم با تانکر انجام خواهد شد.
به گفته احد وظیفه، امسال استان‌های فلات مرکزی، استان‌های جنوب شرقی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، سمنان و برخی دیگر از استان‌ها با کم‌بارشی مواجه هستند و چون جمعیت بالا و اقلیم خشک دارند، نیازمند این خواهند بود که مانند سال قبل با تانکر آبرسانی شوند.

موجودی سدهای تهران نسبت به سال گذشته ۲۶۴ میلیون مترمکعب کمتر است. معنای دیگر این کاهش این است که در نخستین ماه نسبت به سال گذشته ۸۸ روز اب کمتر داریم

۸۸ روز کمتر از پارسال آب داریم
بر اساس آمار اعلامی مصرف در تهران در ۲۱ فروردین امسال به ۳میلیارد و ۶۶ میلیون لیتر رسیده است. با فرض جمعیت ثابت تهران ۱۰ میلیون نفر می توان ادعا کرد که هر تهرانی حدود ۳۰۰ لیتر آب در این شبانه روز مصرف می کند. به عبارت دیگر یک خانواده ۴ نفره روزانه ۱۲۰۰ لیتر و ماهانه ۳۶ هزار لیتر یا به عبارت دیگر ۳۶ متر مکعب آب مصرف کرده است. برای درک بزرگی این عدد باید بدانید که این میزان مصرف مثل این است که یک حال پذیرایی یا یه واحد ۳۶ متری را تاسقف پر از آب کرده باشیم.

جالب است که بدانید متوسط مصرف روزانه آب یک تهرانی بیش از ۱۵۰ لیتر در روز است. این حجم از آب در شرایطی مصرف می شود که ذخیره سدهای تهران به ۴۴۸ میلیون مترمکعب رسیده است. حال آنکه موجودی سدها در مدت مشابه سال گذشته ۷۱۲ میلیون مترمکعب بوده است. کاهش ۲۶۴ میلیون مترمکعبی ذخایر سدهای تهران به معنای این است در نخستین ماه نسبت به سال گذشته ۸۸ روز اب کمتر داریم. با این وجود هنوز برخی از مشترکین آب اعتقادی به مدیریت مصرف ندارند.

هدایت فهمی کارشناس حوزه آب در اینباره به بازار می گوید: اگر بخواهیم ریشه‌ای این مشکل را حل کنیم، واقعا باید عزم ملی ایجاد شود و با حرف و شعار شدنی نیست.

او که مهم ترین بحران کشور را خشکسالی می داند، گفت: بحران ریزگردهایی که در روزهای گذشته شاهد آن بودیم حاصل همین خسکسالی است. ضمن اینکه وقتی میزان بارندگی در کشور کاهش می یابد فشار بیشتری برای برداشت آب از منابع زیر زمینی وارد می شود تا کمبود آب جبران شود. این فشار در حالی است که ما بخش زیادی از منابع تجدید پذیر خود مصرف کرده ایم. فهمی ادامه داد: اگر وضعیت همین‌طور ادامه یابد قطعا با مشکل تأمین آب در تهران هم مواجه هستیم. در این شرایط به آب زیرزمینی مراجعه می‌شود.

یک خانواده ۴ نفره روزانه ۱۲۰۰ لیتر و ماهانه ۳۶ هزار لیتر یا به عبارت دیگر ۳۶ متر مکعب آب مصرف کرده است. برای درک بزرگی این عدد باید بدانید که این میزان مصرف مثل این است که یک حال پذیرایی یا یه واحد ۳۶ متری را تاسقف پر از آب کرده باشیم

بهار خشک تهران و لزوم همکاری مشترکین
به گزارش شرکت آب و منطقه ای تهران از ابتدای فروردین ماه تاکنون فقط ۵.۱ میلی‌متر نزولات جوی در استان تهران به ثبت رسیده است. این میزان بارندگی نسبت به متوسط بلندمدت ( ۲۴ میلی‌متر) حدود ۷۸ درصد کاهش را نشان می دهد.

محمدرضا بختیاری مدیر عامل شرکت آبفای تهران امیدوار است با تغییرات تعرفه ای که از ابتدای فروردین امسال اجرایی شده، مصرف مشترکین پر مصرف حداقل ۱۰ درصد کاهش یابد. اما گذر از بحران آب در پایتخت همکاری بیشتری را در بین تمامی بخش ها می‌طلبد. همین حالا از خودمان شروع کنیم.

کد خبر: ۱۴۵٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha