۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
نقش کمرنگ محصولات دانش‌بنیان در صادرات| فعالیت‌های علمی نیاز به بستر سازی دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

نقش کمرنگ محصولات دانش‌بنیان در صادرات| فعالیت‌های علمی نیاز به بستر سازی دارد

مشهد- تأسیس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دنیا شتاب قابل‌ملاحظه‌ای داشته و نقش این مؤسسات و کارکردهای متنوع آن به‌عنوان بخشی از زیرساخت‌های نوآوری و فناوری در هر کشوری روزبه‌روز آشکارتر می‌شود.

بازار- گروه استان‌ها: امروزه پارک‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری نقش بسیار عمده‌ای در پیشبرد اقتصادها ایفا می‌کنند، پارک‌های علم و فناوری علاوه بر امکان فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌محور و کارآفرین در یک محیط اقتصادی، بستر لازم برای انتقال و توسعه فناوری، تولید باارزش افزوده بالا، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ورود کارآفرینان و واحدهای صنعتی به بازارهای جهانی را هم فراهم می‌کنند.

پارک علم و فناوری خراسان رضوی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در همین راستا و با هدف تحقق آرمان توسعه فناوری کشور در سطح ملی و بین‌المللی در سال ۱۳۸۱ آغاز به کارکرده و تاکنون بیش از ۸۰۰ واحد فناوری و شرکت دانش‌بنیان را موردحمایت قرار داده است.

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تبریک فرارسیدن سال نو؛ امسال را «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری کردند لذا به‌منظور بررسی راهکارها و نیازهای رسیدن به این هدف با تنی چند از صاحب‌نظران در این حوزه به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

جای خالی محصولات دانش‌بنیان در صادرات
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: باید توجه داشته باشیم که این نام‌گذاری از طرف رهبر معظم انقلاب صرفاً یک شعار نیست و لذا باید در این حوزه از هرگونه شعارزدگی پرهیز و خودداری کنیم و از همین ابتدای سال عمل کردن را در دستور کار قرار دهیم.

محمدحسین روشنک بابیان اینکه محصولات و تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس کپی‌برداری و یا بر پایه مونتاژ تولید نمی شوند اذعان می‌کند: افزود: اگرچه در برخی حوزه‌ها مانندصنعت هوافضا، صنایع هسته‌ای و نظامی در کشور کالاهای دانش‌بنیان وجود دارد اما هنوز در حوزه صادرات محصولات علمی خود پیشتاز نیست.

نقش کمرنگ محصولات دانش‌بنیان در صادرات| فعالیت‌های علمی نیاز به بستر سازی دارد

عضو اتاق بازرگانی خراسان اظهار می‌کند: اگر نگاهی به فهرست محصولات صادراتی خراسان رضوی بیندازیم به‌خوبی نمایان است که کالاها و محصولات دانش‌بنیان جای چندان زیادی نداشته و بسیار این موضوع در حوزه صادرات کمرنگ است.

رئیس کانون کارآفرینان استان خراسان با اشاره به نیازها و ضرورت‌های این حوزه و در راستای منویات مقام معظم رهبری اذعان می کند: در این راستا ابتدا باید به دانشگاه‌ها؛ جوانان و نخبگان بهای بیشتری داده شود و زیرساخت حضور بدون دغدغه آن‌ها برای حضور در پروژه‌های تحقیقاتی در این مراکز فراهم شود.

وی بابیان اینکه متأسفانه در حوزه صنعت و تولید برخی از محصولات هنوز درگیر صنعت مونتاژ و کپی کاری ماری هستیم اظهار می کند: رای اصلاح این رویه غلط و هزینه‌بر بهترین وسیله بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به عرصه جدید تولیدات و محصولات در دنیا هستیم.

وی سرمایه‌گذاری؛ توجه به دانشگاه‌های آموزشی و کاربردی و هم‌چنین پرهیز از شعارزدگی و میدان دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان تا صادرات محصولات با فناوری جدید را از ملزومات تحقق یافتن سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین عنوان می کند.

روشنک یادآئر می شود: در حال حاضر در حوزه دانش‌بنیان زیرساخت‌های لازم در کشور ضعیف بوده و این زیرساخت‌ها باید تقویت شود زیرا حوزه دانش‌بنیان کسب یک دانش و اجرای آن است و تقلید یا کپی‌برداری یک کالا نیست.

مدیریت جهادی لازم داریم
مشاور رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در امور رسانه نیز بابیان اینکه دانش‌بنیان‌ها موتور توسعه کشورها هستند به بازار گفت: ما باید بتوانیم دانش خودمان را به سمتی گرایش دهیم که نیازهای کشورهای همسایه را برطرف کنیم، زیرا آن چیزی که برای ما در این تبادلات مهم است اشتغال پایدار است و مرکز علمی فناوری به‌عنوان پیشران و مرکز کنترل همه این مسائل چه در خصوصی‌ها و چه دولتی‌ها با توجه به زیرساخت دانش‌بنیان بودن شکل می‌گیرد.

نقش کمرنگ محصولات دانش‌بنیان در صادرات| فعالیت‌های علمی نیاز به بستر سازی دارد

سید محمدهادی عرفانیان تهرانی با تأکید بر اینکه حساسیت شعار سال با مراکز دانش‌بنیان است و باید بتوانیم از تمام ظرفیت این مراکز استفاده کنیم، عنوان کرد: در بحث اقتصاد، صنعت، تولید و اشتغال‌زایی، مشکل بزرگمان تحریم است که در بحث تأمین مواد اولیه ما را با مشکل مواجه کرده و یکی از کارهای دانش‌بنیان‌ها همین مهندسی معکوس است و اینکه نخبه‌های دانشگاهی بدانند که پس از فراغت از تحصیل جایی وجود دارد که مشغول فعالیت شوند و از آن‌ها حمایت می‌شود.

وی اظهار کرد: وقتی عنوان می‌شود دانش‌بنیان، اقتصاد مقاومتی را هم در کنار خود باید داشته باشد و وقتی صحبت از اشتغال می‌شود باید یک مدیریت جهادی در کنارش باشد.

بستر فعالیت دانش‌بنیان باید تقویت شود
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه تولید مبتنی بر دانش و استفاده از ظرفیت عظیم سرمایه انسانی کشور که باعث ایجاد فناوری‌های صنعت ساز شوند باید مدنظر قرار گیرد به بازار گفت: ازاین‌رو تولید مبتنی بر دانش ضمن ایجاد ارزش‌افزوده بالا و ایجاد اشتغال در جامعه هدف که بیشترین آمار بیکاری و یا فعالیت در حوزه‌های غیرتخصصی رادارند موجب ایجاد امید در جوانان و ارتقای نشاط جامعه می‌شود.

مسعود میرزائی شهرابی ورود دانش‌بنیان‌ها را به عرصه تولید موجب افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری محصولات دانست و گفت: توجه ویژه به دانش‌بنیان‌ها و ورود آن‌ها به عرصه تولید به‌طور حتم استقلال کشور را در حوزه‌های امنیت، بهداشت و انرژی تضمین می‌کند و در نیل به خودکفایی در محصولات استراتژیک و قطع وابستگی و جلوگیری از خام فروشی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حوزه‌های زیست‌فناوری، نانو، هوافضا و انرژی هسته‌ای که خوشبختانه کشور در مرز دانش قرار دارد مرهون تأکیدات مقام معظم رهبری و بکار گیری نیروهای دانشی و جهادی بوده است.

نقش کمرنگ محصولات دانش‌بنیان در صادرات| فعالیت‌های علمی نیاز به بستر سازی دارد

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بابیان اینکه فعالیت دانش‌بنیان باید در راستای نیازسنجی و متناسب با بازار و هم‌چنین کمبودهای کشورهای همسایه و منطقه‌ای برنامه‌ریزی شود اظهار کرد: ایجاد پردیس تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی با رویکرد دستیابی به امنیت غذایی با همکاری نهادهای ذی‌ربط و حمایت از استقرار مراکز نوآوری صنایع بزرگ به‌ویژه در حوزه صنایع غذایی از برنامه‌های ویژه پارک علم و فناوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ است.

میرزائی گفت: بکار گیری دانش و فناوری پیشرفته با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در محصولات غذایی پایه ازجمله خوراک دام، انواع بذر، نهاده‌های روغنی و افزایش بهره‌وری، کیفیت و رقابت‌پذیری محصولات و خدمات این حوزه مدنظر خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های شرکت دانش‌بنیان نیز اظهار کرد: تأمین منابع مالی متناسب با نیازها و شرایط این نوع شرکت‌ها؛ تأمین فضای استقرار متناسب با نیاز نیروی انسانی نخبگانی و امکانات و دسترسی مناسب برای آن‌ها و هم‌چنین پرداخت به‌موقع مطالبات آن‌ها توسط دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری از نیازهای اولیه برای ثبات این شرکت‌هاست.

میرزایی افزود: ما امروزه نیازمند رسوخ دانش و به‌ویژه همکاری دانش‌بنیان‌ها در صنایع مادر هستیم تا قدرت رقابت و بهره‌وری را افزایش داده و بر کیفیت تولید بیفزاییم.

وی اذعان کرد: در همین راستا باید حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کاربردی با توجه بیشتری مدنظر قرار گیرد و در زمان پاسخگویی به نیازهای بخش خصوصی دانش‌بنیان و حذف بروکراسی‌ها تعجیل شود.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی هم چنین توجه ویژه به سرمایه‌های انسانی نخبگانی و اعطای فرصت تصمیم سازی به آنها، گسترش نفوذ فناوری در صنایع پایه و ظرفیت‌های مغفول مانده استان را از مولفه های مهم در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان کرد.

کد خبر: ۱۴۵٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha