۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
بورس، معاملات "بازار باز" را بر باد داد
گزارش "بازار" از روزهای پررونق بازار سرمایه و خواب بهاری بازارهای موازی

بورس، معاملات "بازار باز" را بر باد داد

با وجودی که قرار بود عملیات بازار باز دیروز انجام شود اما کمبود نقدینگی در بازار بین‌بانکی موجب شد تا این معامله شکل عملی به خود نگیرد. کارشناسان دلیل اصلی برگزار نشدن عملیات بازار باز را رونق بازار سرمایه و ورود نقدینگی بانک ها به چنین بازاری عنوان می کنند.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار- بازار سرمایه این روزها همچنان می تازد و هیج رقیبی را پیش روی خود نمی بیند تا جایی که خیلی از سپرده گذاران بانکی سرمایه های خود را از بانک خارج و اقدام به سرمایه گذاری در این بازار مطمئن و پرسود کرده اند.

بورس که در پی رکود سایر بازارها به عنوان شاخص ترین بازار سودآور و فعال کشور مدتهاست ردای سبزش را به تن کرده است، روز به روز پررونق تر می شود. هر چند در مواقع کوتاهی شاخص های این بازار سیر نزولی به خود می گیرد اما پس از چند روز دوباره سبز پوش می شود.

شاخص بورس از نیمه سال گذشته همچون لوبیای سحرآمیز نمو کرده و سایر بازارها را زیر ارتفاع بلند شاخص های خود برای استراحت در حالت انتظار گذاشته است.

اگر چه برخی کارشناسان معتقدند؛ رشد بی حد و حصر شاخص بورس در شرایطی که کالاهای تولیدی داخل در پی تحریم های بین المللی علیه کشورمان از بازار فروش آنچنانی برخوردار نیستند، احتمال حبابی بودن را دارد اما سرمایه گذاران این روزها حلوای نقد را به از سیلی نسیه می دانند و بازار سرمایه را به عنوان بازاری سودده در کوتاه مدت انتخاب کرده اند چرا که می دانند سایر بازارها چون مسکن، سکه و ارز در مقابل بازار پرجنب و جوش بورس از بازدهی قابل توجه لحظه ای و کوتاه مدتی برخوردار نیستند.

ترکش رشد شاخص ها در بازار سرمایه حتی به معاملات بانک مرکزی (معامله بازار باز) نیز اصابت کرده است چرا که دیروز هیچ اوراقی در عملیات بازار باز فروخته نشد.

نقدینگی بانکها وارد بورس شده است

مدیرعامل پیشین بانک اقتصادنوین، در گفتگو با "خبرگزاری بازار" درباره علت عدم انجام معاملات بازار باز در روز چهارشنبه، گفت: به نظر می رسد بانک ها در این روزهایی که بورس سودهای کلانی را نصیب سرمایه گذارانش می کند، ترجیحداده اند که سرمایه های خود را به این بازار پرسود ببرند. در چنین شرایطی است که کمبود نقدینگی در بانک ها باعث شده است تا معامله بازار بازار که قرار بود دیروز انجام شود، عملیاتی نشود.

فرید ضیاالمالکی به رشد بازار سرمایه به نسبت سایر بازارهای دیگر در کشور اشاره کرد و افزود: زمانی که بازار بورس به قدری سودآوراست که حتی افراد ناشی و بی تجربه نیز برای سرمایه گذاری به این بازار پرسود هجوم آورده اند، بنابراین نباید انتظار داشت که سایر بازارها چون معاملات بازار بین بانکی، بازار ارز، طلا و...پررونق باشد.

وی با بیان این که نقدینگی ها اکنون به سمت بازارسرمایه سرازیر شده است، افزود: به همین منظور معامله بازار باز که قرار بود دیروز انجام شود مورد استقبال قرار نگرفت چرا که نقدینگی بانک ها جذب بازار سرمایه شده است. معاملات بازارباز در صورتی انجام می شود که بانک ها منابع مالی مازاد قابل توجهی برای خرید اوراق داشته باشند.

این کارشناس پولی و بانکی به رشد ۲۰۰ درصدی بازدهی بازار سرمایه طی یک سال اخیر اشاره کرد و اظهارداشت: بورس به موجب روزهای درخشانی که دارد سایر بازارها را تحت تاثیر خود قرارداده است، این موضوع باعث شده تا سرمایه گذاران برای سود آوری اقبال چندانی به معامله در بازارهای دیگر را نداشته باشند.

عملیات بازار باز بدون مشتری

به گزارش " بازار" بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به بالا بودن قیمت پیشنهادی فروش اوراق که نشان‌دهنده عدم کمبود نقدینگی در بازار بین‌بانکی است، پیشنهاد ارایه شده از طرف یک بانک برای فروش اوراق، رد شده و بنابراین در روز چهارشنبه (۲۷ فروردین‌ماه) معامله‌ای در عملیات بازار باز انجام نشد.

پس از اطلاعیه روز دوشنبه (۲۵ فروردین‌ماه) در خصوص موضع بانک مرکزی در عملیات بازار باز، یک بانک سفارش فروش قطعی اوراق بهادار دولتی خود را در روز سه‌شنبه (۲۶ فروردین‌ماه) و در حجمی محدود از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کرد.

 با توجه به بالا بودن قیمت پیشنهادی فروش اوراق که نشان‌دهنده عدم کمبود نقدینگی در بازار بین‌بانکی است، بانک مرکزی پیشنهاد مزبور را رد کرده و بنابراین در روز چهارشنبه (۲۷ فروردین‌ماه) معامله‌ای نداشت.

همچنین، بانک مرکزی روز چهارشنبه (۳ اردیبهشت‌ماه) در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی، دوباره عملیات بازار باز را اجرا می‌کند.

موضع بانک مرکزی (خرید یا فروش اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، در روز دوشنبه (اول اردیبهشت‌ماه) از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام خواهد شد.

پس از انتشار اطلاعیه فوق، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه (۲ اردیبهشت‌ماه) از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

کد خبر: ۱۴٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha