۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
آینده تبادلات مالی با رمزارزها گره خورده است
کارشناس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران:

آینده تبادلات مالی با رمزارزها گره خورده است

میلاد پورحسین، کارشناس رسمی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران معتقد است آینده دارایی ها، ارتباطات و تبادلات مالی، اطلاعات با رمزارزها گره خورده است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: با توجه به اینکه بازار رمزاررها بازاری پرنوسان است؛ اما در عین جذاب برای سرمایه گذاران خرد وکلان به شمار می رود. با این وجود بازاری پرریسک نیز است. به طوریکه به باور کارشناسان اولین مرحله برای ورود به این بازار جذاب . پرریسک داشتن آگاهی و بالا بردن دانش خود از این بازار است.

درهمین راستا گفتگویی با میلاد پورحسین انجام داده ایم که در ادامه میتوانید بخوانید.

میلاد پورحسین، کارشناس رسمی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، مدرس ارشد سازمان فرهنگی‌ هنری شهرداری تهران، مدیر آموزش آکادمی آمانج (CLO at amanj) و مدرس ومدیر گروه کامپیوتر در مهارت‌ گستران آتبین است.

*ارزهای رمزنگاری شده چگونه می توانند بر رونق اقتصادی کشورها تأثیر بگذارند؟
رمزارزها در واقع شکل جدیدی از دارایی هستند که علاوه بر داشتن ارزش معادل ارزی یا اسکناسی خیلی از آنها دارای ارزش افزوده هایی هستند که این امر بخاطر قابلیت ها و امکاناتی است که در اختیار کاربران شبکه خودشان قرار میدهند، برای مثال شاید بتوانیم بگوییم تا ۵ سال آینده شبکه ترون برای تمام گیمر های دنیا وقتی بازگشایی بشود تمام پاداش های درون بازی، خریدهای درون برنامه ای، داشتن قدرت در پلتفرم های بازی به میزان دارایی معادل گیمر در شبکه ترون وابستگی دارد، برای مثال کسی که ۱۰۰۰ ترون دارد قدرت و قابلیت های بیشتری نسبت به کسی که ۵۰۰ ترون دارد، خواهد داشت.

از طرفی ماهیت رمز ارزها بدلیل نقض کامل محدودیت و تحریم در سرتاسر دنیا و عدم تمرکز دارایی در یک نقطه به شدت مستعد همه گیر شدن جایگزینی با ارزهای سنتی هست. همین فرآیند سبب میشود تا مخاطبان و کاربران بیشتری به سمت این شبکه ها روانه بشوند و سرمایه گذاری های بیشتری انجام بدهند و اولین نتیجه تغییر شکل کامل دارایی و بعد از آن افزایش ارزش معادل هر سهم از دارایی در شبکه هست.

*چشم انداز رمزارزها را در حوزه سرمایه گذاری چگونه می بینید؟
به نظر من برای سرمایه گذاری واقعا حوزه جذاب و پر سودی هست؛ منتها باید این دانش و آگاهی برای فرد سرمایه گذار بوجود بیاید وهیچ کس یک شبه ره صد ساله نمیرود، درست است که این بازار هم مثل ارزهای سنتی نوسانات و چالش های خودش را دارد ولی باید بگویم کل بازار رمزارزها در مرحله طفولیت خودشان به سر می برند و حتی خیلی از پلتفرم ها با مرحله بلوغ اولیه نرسیدند چه برسد به بلوغ کامل و عملیاتی شدن؛ در نتیجه باید بدانید آینده دارایی ها و ارتباطات و تبادلات مالی، اطلاعات و ... با رمزارزها گره خورده است.

*به نظر شما چالشها و موارد مربوط به قانونی شدن رمزارز در ایران چه مواردی هستند ؟
در مورد قانونی شدن رمزارزها باید بگویم، اتفاقا کشور ما جزو ۲۰ کشور اول در دنیا بوده که خیلی سریع به سمت رمزارزها و شروع به فعالیت کرده است، اما کشور ما ایران با خرید و فروش رمزارزها هیچ مشکلی ندارد و وزارت صمت، اتاق بازرگانی، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی کلی سایت آنلاین را به صورت غیر مستقیم تأیید و حمایت هم میکنند پس خرید و فروش رمزارزها در ایران به ازای پرداخت معادل ریالی هیچ مشکلی ندارد، اما چیزی که در ایران ممنوع هست اول؛ خرید کالا یا محصول و پرداخت رمزارز بجای ریال هست ممکن بپرسید چرا؟

جوابش ساده است، پول شویی... خیلی از مافیاهای بین المللی پول های نقد خودشان را به تابلوهای و تابلو فرش های نفیس تبدیل میکنند که قیمت هر کدام میلیارد ها دلار است؛ چون هم حمل و نقلش راحت است هم خیلی قابل پیگیری نیست،یا فرض کنید یک فردی از یک صرافی یا طلا فروشی و معادل ۱۰ میلیون دلار ارز یا طلا خرید میکند، سوالی که پیش می آید این است که این فرد این میزان پول را از کجا آورده است؟

ممکن است از محل فروش اسلحه یا قاچاق مواد مخدر بوده باشد؟ پرداخت در شبکه مالی داخل کشور ما میتواند چالش های تروریستی و قاچاق اسلحه و موارد مخدر رو بیشتر کند؛ از طرفی چون متأسفانه هیچ زیرساخت و تجهیزات سخت افزاری بومی نداریم تقریبا ارتباطات اینترنتی رو نمیتوانیم کنترل کنیم و ممکن است به هر شکلی مورد حملات سایبری قرار بگیریم؛ در نتیجه فعلا دولت نمیتواند مجوز رسمی برای این فعالیت ها صادر کند.

* چه توصیه ای برای افرادی که روی رمزارزها سرمایه گذاری می کنند دارید؟
اولین توصیه من این است که کتاب «اثر مرکب» نوشته دارن عاردی را بخوانند ،بعد باید بدانید شما وقتی بذر یک گیاه را می کارید یک شبه رشد نمیکند و تنومند نمیشود مدت ها وقت میگذارید، آب می دهید، جایش عوض میکنید تا نور و دمای مناسب داشته باشد، حتی ممکن است چندبار بذر خراب شوند تا یاد بگیرید باید چطور با آن گیاه رفتار کنید، بازار سرمایه (چه رمزارزها چه بازار سنتی) همه چالش برانگیزند و این جزو لاینفک این بازارهاست در بطن و وجود این بازار چالش هست، خلاصه کلام توصیه اصلی من: اولا؛ مطالعه، دوما، مطالعه و سوماً؛ صبر و صبر و صبر.

همچنین بخاطر داشته باشید، هیچ کس به جز خودتان دلش برای دارایی شما نمی سوزد، اینکه میگویند: این پکیج آموزشی فلان بخر این کار را بکن ... این ها هم محتوای زرد و مضحک رسانه ای است که نباید در دامش بیافتید، از افراد متخصص مشورت بگیرید اما بدانید که تصمیم نهایی را خودتان می گیرید. بازم تأکید میکنم صبر داشته باشید، صبر.

*به عنوان پرسش پایانی، به نظر شما متاورس چه تأثیری بر سرمایه گذاری در این حوزه دارد؟
در مورد متاورس فعلا فقط میتوانم برداشت خودم را بگویم، متاورس یا «فرا جهان» در واقع نشان میدهد که بشر از این ماهیت فیزیکی و محدود کننده توانسته همزمان در کالبد دیگری ظاهر بشود، رویکرد جدیدی که شبکه متاورس دارد به دنیا نشان میدهد و جدای از بحث بازی و سرگرمی این فناوری در واقع کوتاه کننده خیلی از مسافت ها و فاصله هاست و در مسائل نظامی، پژوهشی، آزمایشگاهی، فناوری و انتقال داده های عظیم بسیار پرکاربرد هست.

از طرفی وقتی شبکه یا مجموعه ای این همه قابلیت و امکانات دارد چه خوب است که قابلیت های مالی و سرمایه گذاری هم به آن اضافه بشود و شبکه های مالی مجازی غیر متمرکز راه اندازی بشوند، اتفاقی شاهد آن بودید مثل «خرید زمین های مجازی»، یک لحظه فرض کنید که متاورس شبیه دنیای واقعی با موقعیت های دقیق باشد در دنیای واقعی ما اهرم فشاری در فلان منطقه یک قاره داشته باشیم و از داخل این دنیا بتوانیم کنترل کنیم یا به آن فرمان بدهیم پس در این صورت در دنیای واقعی المانی داریم که از یک مغز و هوش مجازی تغذیه میکند (این مغز در واقع مجموعه ای از الگوریتم های هوش مصنوعی هست) و مطمئناً در دنیای مجازی متاورس نمیشود با اسکناس خرید کرد پس باید بدانید اولین الزام دنیا متاورس برای سرمایه گذاری دارایی مجازی یا همان رمزارزهاست. در پایان باید باید اشاره کنم از فناوری های جدید غافل نشوید و به جریان بپیوندید.

کد خبر: ۱۴۴٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha