۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
آمار غیرواقعی در صنعت گردشگری سمی مهلک برای آینده و توسعه آن
یادداشت؛

آمار غیرواقعی در صنعت گردشگری سمی مهلک برای آینده و توسعه آن

همدان- «وجود اطلاعات و آمار دقیق در صنعت گردشگری می‌تواند آینده گردشگری منطقه‌ای را رقم بزند و موفقیت یا عدم موفقیت آن را تعیین کند» این جمله بخشی از یادداشت طاهره شهابی برای بازار است که می خوانید.

طاهره شهابی*؛ بازار: استان همدان با دارا بودن صدها اثر تاریخی و طبیعی، همواره یکی از مقاصد گردشگری ایران بوده و با فروکش کردن اپیدمی بیماری کرونا بازهم شاهد حضور گردشگران در این استان خواهیم بود کما اینکه نوروز امسال چشمه‌ای از علاقه حضور گردشگران در همدان را شاهد بودیم و درحالی‌که هنوز کرونا جسته‌وگریخته می‌تاخت حال و هوای نوروز امسال با نوروزهای دو سال گذشته متفاوت بود تا ثابت کند همدان می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری مردم در تعطیلات و یا ایام تابستان باشد.

همدان به لحاظ فرهنگی بسیار غنی بوده و عالمان، هنرمندان و بزرگان این سرزمین نام و نشانی در ایران و جهان دارند تا آنجا که به‌واسطه آن‌ها تا حدودی همدان در جهان شناخته‌شده است؛ البته همدان با داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد همچون آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه، گنبد علویان، سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری ازجمله شهرهای مطرح در بحث گردشگری است اما اینکه تا کجا برای معرفی آن موفق ظاهر خواهیم شد جای تأمل دارد.

همدان به‌عنوان استانی پرجاذبه و پایتخت تاریخ و تمدن در منطقه نه‌تنها باید با برنامه و ریزبینانه در مسیر معرفی قدم بردارد بلکه نیازمند آمار دقیق از گردشگران خود نیز است

کارشناسان بارها بر این نکته که باید دقیق و شفاف در این زمینه عمل کرد تأکید داشته و معتقدند همدان به‌عنوان استانی پرجاذبه و پایتخت تاریخ و تمدن در منطقه نه‌تنها باید با برنامه و ریزبینانه در مسیر معرفی قدم بردارد بلکه نیازمند آمار دقیق از گردشگران خود نیز است.

صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از پویاترین صنعت‌های پول‌ساز، بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است و حجم جابه‌جایی پول و اطلاعات و تکنولوژی در این صنعت و البته میزان اشتغال‌زایی در آن‌چنان گسترده است که گاهی باعث شگفتی دست‌اندرکاران گردشگری شده است.

بر همین اساس به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان گردشگری وجود اطلاعات و آمار دقیق در این صنعت پویا می‌تواند آینده گردشگری منطقه‌ای را رقم بزند و موفقیت یا عدم موفقیت آن را تعیین کند.

این اهمیت آن‌چنان است که هرسال سازمان جهانی گردشگری نسبت به انتشار این اطلاعات و آمار اقدام می‌کند و با انتشار کتابچه‌های حاوی این اطلاعات، سعی می‌کند علاوه بر تعیین سیاست‌های کلان خود در این زمینه، راهنمایی برای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران این صنعت باشد.

آمار غیرواقعی در صنعت گردشگری سمی مهلک برای آینده و توسعه آن است و همدان به‌عنوان استانی پرجاذبه و پایتخت تاریخ و تمدن در منطقه باید آمار دقیقی از صنعت گردشگری برای خود داشته باشد

نباید کتمان کنیم که آمار غیرواقعی در صنعت گردشگری سمی مهلک برای آینده و توسعه آن است و همدان به‌عنوان استانی پرجاذبه و پایتخت تاریخ و تمدن در منطقه باید آمار دقیقی از صنعت گردشگری برای خود داشته باشد.

می‌دانیم که سرمایه‌گذاران در هر صنعتی برای سرمایه‌گذاری ابتدا به آمار موجود در صنف خود مراجعه و سپس اقدام می‌کنند که در این راستا صنعت گردشگری هم از دیگر صنایع مستثنا نیست.

تنها در یک فاکتور اگر سرمایه‌گذار خصوصی به آمار گردشگری ورودی استان همدان نگاه کند این جرقه در ذهنش روشن می‌شود که سرمایه‌گذاری درزمینهٔ مراکز اقامتی استان همدان به‌صرفه است و تقاضای تأسیس هتل یا هتل آپارتمان را می‌دهد.

جملات عنوان‌شده گویای این واقعیت است که مستندسازی و ارائه آمار دقیق مسیر را برای سرمایه‌گذاری درست در هر بخشی ازجمله گردشگری هموار و رسیدن به اهداف ترسیم‌شده را سهل‌تر می‌کند بنابراین باید در این زمینه تلاش‌ها جدی‌تر شود تا در جذب سرمایه‌گذاران موفق ظاهر شویم.

نباید از این نکته غافل شویم که آمارسازی ها در این زمینه نه تنها سودی به همراه ندارد بلکه در قراردادن سرمایه گذاران در مسیر درست نیز نقش اشتباهی را اجرا می کند تا آنجا که شاید علاقمندی که به دنبال توسعه صنعت گردشگری است را از این مسیر منحرف و ذهن وی را نسبت به گردشگری دچار بدبین کند بنابراین بهتر است شفافیت را ملاک قرار داده و واقع بین باشیم.

* فعال رسانه ای

کد خبر: ۱۴۴٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha