۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۴
کمک به اشتغال و ارزآوری با بومی‌سازی محصولات در کشور

کمک به اشتغال و ارزآوری با بومی‌سازی محصولات در کشور

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه متبوع ایران گفت: بومی سازی محصولات علاوه بر کمک به وضعیت اشتغال و جلوگیری از خروج ارز، می‌تواند برای کشور ارزآوری هم به دنبال داشته باشد.

به گزارش بازار، مهدی بستانچی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه متبوع ایران درخصوص ارتباط میان سیستم‌های تهویه مطبوع با دانش بنیان گفت: در انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان را داریم که محصولات مختلفی را تولید می‌کنند. این محصولات از پوشش‌هایی که در این سیستم‌ها استفاده می‌شود گرفته تا ادوات و تجهیزاتی مثل دستگاه‌های کشش، دستگاه‌های اندازه گیری که برخی از این محصولات تا چندین سال گذشته صد در صد وارداتی بودند.

وی ادامه داد: اما امروز به همت این همکاران و شرکت‌هایی که در انجمن ما هستند، محصولاتی را تولید کرده اند و به جرات می‌توانم بگویم که اعضای انجمن تقریبا همه از این محصولات به صورت داخلی استفاده می‌کنند. به طور کل، محصولات تولیدی توسط این شرکت‌ها هم کیفیت مناسب و قابل قبولی نسبت به مشابه‌های خارجی دارند و هم به لحاظ قیمتی، از قیمت مناسبی برخوردارند.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه متبوع ایران با اشاره به اینکه هنوز در بخش‌های مختلف وابستگی به خارج وجود دارد، افزود: اینکه بگوییم صنعتی صد در صد به عنوان صنایع مادر، صد در صد تولید داخلی شده، به آن معنا شکل نگرفته و شکل نمی‌گیرد. امکان تولیدش وجود دارد، اما در واقع جنبه اقتصادی و در واقع وجهه اقتصادی محصولات به واسطه اینکه این شرکت‌ها عموما شرکت‌های خصوصی هستند باید سودآوری داشته باشند تا آن بنگاه اقتصادی بتواند کارش را انجام دهد به تبع آن هنوز صد در صد داخلی سازی نشده است، ولی خیلی از موارد با عمق خیلی زیاد داخلی سازی شده و امروزه در صنعت استفاده می‌شود.

وی گفت: ما شرکت‌های زیادی را داریم که در این صنعت بیش از ۵۰ سال قدمت دارند و با تکنولوژی‌های روز محصولاتی را تولید می‌کنند. صنعت تهویه مطبوع جزو قدیمی‌ترین صنایع است که با این رویکرد نوین در کشور مورد استفاده قرار گرفته است که البته تجربه این صنعت را در بادگیرهای یزد یا در شهرهای دیگر داشته ایم.

مهدی بستانچی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه متبوع با عنوان اینکه محصولات قبلا در حوزه‌های مختلف از جمله طراحی و محصول، صد در صد وارداتی بوده و توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد، افزود: اما اکنون صد در صد طراحی این محصولات، بومی سازی شده است. همچنین بیش از ۷۰ درصد از محصولات نیز بومی سازی شده‌اند که این امر هم به وضعیت اشتغال در کشور و هم جلوگیری از خروج ارز کمک می‌کند. همچنین باتوجه به استانداردهای بین المللی که توانستیم در این صنعت کسب کنیم، برخی از این محصولات به کشورهای منطقه صادر می‌شوند و ارزآوری هم برای کشور دارد.

بستانچی در خصوص بیشترین کاربرد استفاده از این دستگاه‌ها گفت: بیشترین استفاده از سیستم‌های فن‌ها و جت فن ها، در تونل‌های بین شهری و جاده‌ای است. جت فن‌هایی تعبیه شده در سقف تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو از جمله کاربردهای استفاده از این دستگاه‌ها هستند.

مهدی بستانچی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه متبوع ایران در خصوص حمایت مسئولان از این صنعت در دوران همه‌گیری کرونا گفت: در دوران کرونا اعضای انجمن تولیدکنندگان، محصولاتی را تولید کردند که خیلی مناسب و متناسب با شرایط کرونا بود. بحث تصفیه هوا جزو موارد خیلی مهم بود چراکه ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود، ولی کمترین توجه در این حوزه به محصولات و سیستم‌های تهویه مطبوع شد. در بحث حمایت از محصولات نیز می‌توانم بگویم صنعت تهویه مطبوع جزو صنایعی است که تا به امروز کمترین حمایت را همیشه داشته تا صنعتگران این حوزه با مشکلات زیادی اعم از نقدینگی تا تامین نهاده‌های تولیدی از جمله فولاد مواجهند.

کد خبر: ۱۴۳٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha