۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۳
دانش‌بنیان‌ها و خودکفایی در تولید قطعات الکترونیک خودرو
دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو مطرح کرد

دانش‌بنیان‌ها و خودکفایی در تولید قطعات الکترونیک خودرو

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو گفت: شرکتهای دانش بنیان با ورود به عرصه قطعه سازی بویژه قطعات الکترونیک خودرو نقش موثری در خودکفایی این قطعات به عنوان معضل جهانی ایفا می کنند.

به گزارش بازار، مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو در گفتگو با رسانه ملی پیرامون نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنعت قطعه‌سازی گفت: ما در هر خودرو به صورت میانگین ۱۶۰۰ یورو ارزبری داریم که یک‌سوم آن مربوط به قطعاتی است که خودروساز و قطعه‌ساز وظیفه داشتند که ما را در آن حوزه خودکفا کنند مثل سیستم‌های هیدرولیک فرمان، سیستم‌های تعلیق و ترمز یا برخی از سیستم‌های الکترونیکی که در طی ۳ سال گذشته اقدامات بسیار مثبتی در این حوزه صورت گرفته و نزدیک به ۴۰۰ میلیون یورو در سال صرفه‌جویی شده است.

وی افزود: یک‌سوم دیگر مربوط به مواد اولیه است یعنی صنعت خودرو مصرف‌کننده آن است مثل انواع خاصی از آلیاژهای فولادی یا آلیاژهای آلومینیومی که اصلاً در حیطه کاری صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور نیست که به آن حوزه‌ها ورود کند و در همه جای دنیا نیز همینطور است. امروز ورق استیل در کشور تولید نمی‌شود و ما ناچار هستیم که وارد کنیم و متاسفانه زیرساخت‌های آن نیز در کشور موجود نیست.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو در رابطه با نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه تصریح کرد:‌ شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کمک ویژه‌ای در این حوزه انجام دهند و تا الان نیز اقدامات خوبی را انجام داده‌اند. بحث قطعات با سطح تکنولوژی بسیار بالا، قسمتی است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در آن ورود کنند که عموماً‌ قطعات الکترونیک هستند و امروز معضل تمام دنیا است. امروز نزدیک به ۳۰ درصد ارزبری ما به قطعات الکترونیک بازمی‌گردد.

وی به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و بیان داشت:‌ این شرکت‌ها نیاز به سرمایه دارند و اینکه به شعار اکتفا کنیم اما سرمایه آنها را تامین نکنیم خروجی مناسبی نخواهد داشت. افراد حاضر در شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان کشور هستند اما امروز به جایی رسیدند که نیاز به سرمایه‌ و سرمایه‌گذار دارند. امروز در دنیا موضوع چیپست‌های الکترونیکی معضلی برای تمام خودروسازان دنیا است. در سال‌های گذشته تولید خودروی شرکت‌های کره‌ای، آلمانی و آمریکایی نیز نزدیک به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده که معضل آنها نیز همین قطعات الکترونیکی بوده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو با بیان اینکه ما در ایران از نظر علم، ‌ تکنولوژی و فناوری این قابلیت را داریم که به جایی برسیم که آنها را تولید کنیم خاطرنشان کرد: تماس ما با شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت دائمی است و این شرکت‌ها با صنعت خودرو و قطعه بسیار خوب همکاری می‌کنند اما امروز خودروساز به دلیل مشکلات مالی توانایی سرمایه‌گذاری ندارد و صنعت قطعه‌سازی نیز همین مشکلات را دارد و اگر قرار است که از شعار به شعور برسیم باید به این سمت حرکت کنیم که تامین منابع مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان انجام بدهیم که اگر این اتفاق بیافتد آن قسمت یک‌سوم ارزبری را کاهش خواهیم داد.

بیگلو در پاسخ به سوال مجری درباره پروژه های در دست همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: پروژه‌هایی همچون پروژه ضدسرفت، بخش زیادی از قطعات الکترونیکی بر روی بحث داغ این روزها یعنی ایربگ، بخش‌هایی از کامپیوترهای خودرو، سیستم‌های ترمز و تعلیق، دوربین‌ها و سیستم‌های دید خودرو بوده است. این پروژه‌ها حاصل همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های قطعه‌ساز است چراکه هر شرکت دانش‌بنیان با یک شرکت قطعه‌ساز اشتراک کسب و کار را شروع کرده است و در این اشتراک، قطعه را به نتیجه می‌رساند.

کد خبر: ۱۴۳٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha