۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
لزوم شفاف سازی وزارت صمت در تمدید پروانه معدن خواف
کارشناس حوزه معادن مطرح کرد

لزوم شفاف سازی وزارت صمت در تمدید پروانه معدن خواف

کارشناس حوزه معادن گفت: دولت و وزارت صمت وظیفه دارند درباره دلایل تمدید نکردن پروانه معدن خواف شفاف سازی کنند.

به گزارش بازار، سعید صمدی درباره ساز و کار تمدید پروانه و مجوزمعادن افزود: معدن کار با سرمایه گذاری در معادن، زیربنا، کارخانه و مسایل متعدد برای معدن انجام می‌دهد که معمولا طول دوره یک معدن بزرگ و تجهیزآن پنج تا شش سال زمان می‌برد و معدن کار برای زمان و سرمایه گذاری خود باید مطمئن باشد در دوره بهره برداری اش دچار مشکل و مساله نخواهد شد.

وی ادامه داد:بر اساس عرفی که از ابتدا تا کنون پایه گزاری شده معادن پس از پایان دوره بهره برداریش به صورت خودکار پروانه شان تمدید می‌شد.

این کارشناس معادن توضیح داد: به زبانی دیگر یعنی معدنکاران با ارائه درخواستی، طرح جدید استخراج می‌دادند و پس از بررسی در بعضی از معادن میزان استخراج پایین‌تر می‌آمده و هیچ کس هم اضطرابی برای اینکه پروانه تمدید نشود، نداشت و به همین دلیل هم بدون کوچکترین تردیدی سرمایه گذاری می‌کردند و در جهت تجهیز معادن برای فعالیت بلندمدت کارمی کردند.

صمدی افزود: اما اگر قرار باشد معدن کار اضطراب داشته باشد که بعد از اینکه پروانه بهره برداری اش تمام شد امکان تمدید تاریخ آن نباشد، اصل سرمایه گذاری در معدن را به خطر می‌اندازد البته در این چند سال فقط یکی دو مورد این اتفاق افتاد.

وی گفت: دنیای معدن دنیای کوچکی است و همه شرایط معادن مختلف را می‌شناسند و اگر وزارتخانه شفاف سازی می‌کرد که چرا این یکی دو معدن از جمله خواف پروانه اش را تمدید نمی‌کند شاید این مسایل و مشکلات پیش نمی‌آمد، ولی وقتی که شفاف سازی نکردند، لشکری از دارندگان پروانه معدنی هستند که بعضا ۲، ۳، ۵ تا ۷ سال دیگر ممکن است تاریخ پروانه معدنی شان به اتمام برسد، از الان اضطراب دارند که وقتی تاریخش به اتمام رسید و تمدید نکردند، تکلیف سرمایه گذاری آن‌ها چه می‌شود.

این فعال حوزه معادن یادآور شد: پس در مجموع به اعتقاد من دولت و وزارتخانه وظیفه شفاف سازی داشت و توضیحاتی که در ارتباط با تمدید نکردن پروانه معدنی به خصوص در حوزه خواف ارائه شد برای من به عنوان یک معدنکار و کارشناس معدن توضیحات قانع کننده‌ای نبود، اما اگر شفاف سازی می‌کردند و تمام توضیحات لازم را ارائه می‌دادند شاید جامعه معادن هم موافق این داستان بود و از نظر آن‌ها حمایت می‌کردند.

کد خبر: ۱۴۳٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha