۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
تورم بالا معضل اقتصاد| سوء مدیریت منابع از موانع توسعه اقتصادی است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تورم بالا معضل اقتصاد| سوء مدیریت منابع از موانع توسعه اقتصادی است

شیراز - برخی کارشناسان اعتقاد دارند که تورم بالا، فرار سرمایه و فرسایش قدرت خرید مردم همراه با سوء مدیریت منابع و در نتیجه تضعیف زیرساخت های کشور بخشی از واقعیت های اقتصادی محسوب می شوند.

بازار، گروه استان ها: یکی از مشکلات جامعه ما نبود امنیت اقتصادی و یا ضعف آن در بین اقشار اجتماعی است امنیت اقتصادی همان شرایط حیاتی اقتصادی بوده و عبارتست از برقراری نظم بین عوامل اساسی تهیه مایحتاج معیشتی انسان یعنی منابع اولیه، تولید، توزیع کار و درآمد اعضای جامعه، بطوریکه نیازهای ضروری آنها تأمین شود و آنها از فقدان و یا حتی احتمال فقدان این ضروریات احساس خطر ننموده و آرامش و آسایش آنها سلب نگردد.

امنیت اقتصادی را عبارت از میزان حفظ و ارتقای شیوه زندگی مردم یک جامعه از طریق تأمین کالاها و خدمات، هم از مجرای عملکرد داخلی و هم حضور در بازارهای بین المللی" تعریف کرده اند. در نگاهی دیگر، امنیت اقتصادی یعنی وضعیتی که در آن واحدهای تولیدی بتوانند بدون برخی نگرانی ها ، دست به برنامه ریزی درازمدت بزنند.

یکی از مشکلات جامعه ما نبود امنیت اقتصادی و یا ضعف آن در بین اقشار اجتماعی است

در تعریفی دیگر فراهم کردن یک فضای حقوقی، اجتماعی، سیاسی که در چارچوب آن طرحهای سرمایه گذاری و فعالیتهای اقتصادی بتواند از آغاز اجرا تا مرحله بهره برداری و از مرحله بهره برداری تا پایان کار به دور از اخلالها و آشفتگیهای بیرونی عمل کند، به امنیت اقتصادی تعبیر شده است اما در مقابل امنیت اقتصادی ، بی ثباتی اقتصادی است؛ به گفته کارشناسان اقتصادی هیج چیزی به اندازه بی ثباتی اقتصادی نمیتواند جامعه را به پرتگاه فروپاشی اخلاقی اجتماعی و اقتصادی بکشاند. به همین دلیل قریب به اتفاق جوامع، نخستین هدفگذاری خود را «ثبات اقتصادی» تعیین کرده اند .

موضوع افزایش قیمت ها و نوسانات بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی است ؛ اما بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان امر علت اصلی این نوسانات ؛ نبود کنترل و ضعف در نظارت، سواستفاده و بی انصافی برخی از دیت اندرکاران بازار و ضعف ساختاری در حوزه اقتصادی را از جمله دلایل اصلی نابسامانی های اقتصادی موجود می دانند در این باره با سهراب شرفی رئیس خانه صنعت معدن استان فارس به گفتگو نشستیم.

*تحریم، سوءمدیریت و همه گیری کرونا همه در عملکرد منفی اقتصادی چند سال گذشته نقش داشتند؟
عدم پیش بینی پذیر بودن، کاهش قدرت خرید مردم و نبود سرمایه گذاری از موانع بزرگ رشد اقتصادی ایران است زیرا رشد و توسعه اقتصادی نیازمند رونق کسب و کار، افزایش سرمایه گذاری ها، مقابله با فساد و رانت و دیپلماسی قوی اقتصادی است در حالی که تحریم ها ، سوءمدیریت و همه گیری کرونا همه در عملکرد منفی اقتصادی چند سال گذشته نقش داشتند شکی نیست که لغو احتمالی تحریم ها مسیر مطلوبی برای بهبود اقتصادی خواهد بود.

عدم پیش بینی پذیر بودن، کاهش قدرت خرید مردم و نبود سرمایه گذاری از موانع بزرگ رشد اقتصادی ایران است

نقش تحریم ها در بی ثباتی های اقتصادی به مراتب کمتر از سوء مدیریت ها است نگران کننده ترین روند فعلی در اقتصاد. تورم بالا است که تا زمانی که به کمبودهای ساختاری فعلی مانند کسری بودجه بالا و رشد بی رویه عرضه پول وجود داشته باشد ، مهار نخواهد شد.

اقتصاد سالم با وجود تولید پویا و ثبات اقتصادی حاصل می شود ، می گوید بروز بی ثباتی در بازارهای کالا و خدمات و دارایی، پیامدهای منفی رفاهی و بالطبع اجتماعی غیرقابل اغماضی در ابعاد مختلف برای اقتصاد خواهد داشت ، آنچه مسلم است اقتصاد نتوانسته به اندازه کافی سرمایه گذاری کند ، که باعث کاهش عملکرد کلی اقتصاد در آینده می شود.

*دلیل کاهش سرمایه گذاری چیست؟
کمبود سرمایه گذاریهای سرمایه ای تا حدی ناشی از وضعیت مالی دولت است، زیرا سرمایه گذاریهای زیربنایی برنامه ریزی شده محقق نشده است از سوی دیگر کاهش بی ثباتی های اقتصادی یک ضرورت انکارناپذیر است که باید اقداماتی در راستای آن مشخص و پیگیری شود.

نقش تحریم ها در بی ثباتی های اقتصادی به مراتب کمتر از سوء مدیریت ها است

از جمله کارآمدترین راه های برای بهبود اقتصادی بازگشت به برجام است زیرا به دولت و بنگاه های اقتصادی کشور اجازه دسترسی به سیستم مالی بین المللی را می دهد و تقاضا برای بخش بانکی داخلی را کاهش می دهد با این حال لغو احتمالی تحریم ها باید با سیاست های اقتصادی عاقلانه همراه باشد تا بتواند اقتصاد را به شکل متوازن توسعه دهد. برخی از این موارد باید برای رفع کسری بودجه و برخی برای انجام سرمایه گذاری های زیربنایی مورد نیاز استفاده شود.

*آیا جهت سرمایه گذاری ما تغییر می کند؟
چنانچه بستر اقتصادی موجود و چشم انداز آینده حاکی از امنیت سرمایه و تثبیت اقتصادی سیاسی باشد، برای سرمایه گذاری بلندمدت تقویت می شود و در غیر این صورت با وجود نبود وجود امنیت سرمایه گذاری حتی در شرایطی که فرار سرمایه به خارج از مرزها روی ندهد، عملا سرمایه در جهت نوع معاملاتی و احتکاری هدایت می شود .

افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی مورد تاکید ما است همچنین جذب منابع مالی برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در رشد و توسعه اقتصادی کشور اهمیت زیادی دارد در حالی که در طول سال های گذشته سرمایه گذاری در بخش های مختلف روند نزولی محسوسی را تجربه کرده است. سرمایه گذاری، موتور محرک رشد اقتصادی انجام است و به علت نبود سرمایه گذاری در طول سال گذشته های گذشته، اقتصاد ایران عملا کوچکتر شده است.

کد خبر: ۱۴۳٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha