۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
تخصیص اعتبار برای رفع تنش آبی مشهد|خطوط آب‌رسانی روستایی اصلاح می‌شود
گزارش بازار از سفر وزیر نیرو به خراسان رضوی؛

تخصیص اعتبار برای رفع تنش آبی مشهد|خطوط آب‌رسانی روستایی اصلاح می‌شود

مشهد – در حالی‌که کاهش بارندگی‌ها از حالا موجب دغدغه مسئولان شهری و روستای شده بود وعده وزیر نیرو به‌منظور اختصاص بودجه برای رفع تنش آبی روزنه‌ای از امید را در دل کشاورزان و شهروندان ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ علی‌اکبر محرابیان در سفر دوروزه خود ضمن بازدید از شهرستان‌های گناباد، بجستان، داورزن،تربیت حیدریه و هم‌چنین مشهد مقدس برای رفع تنش آبی و هم‌چنین تأمین برق قول‌ها و وعده‌های دلگرم‌کننده‌ای داد.

خطوط انتقال آب گناباد طرف ۳ سال اصلاح می‌شود
به گزارش خبرنگار بازار وزیر نیرو در سفر خود به استان خراسان رضوی با حضور در جمع نخبگان، تولیدکنندگان و کارآفرینان شهرستان گناباد اظهار کرد: خراسان رضوی، اولین استان کشور در برخورداری از بودجه ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

به گفته وی اعتبارات مصوب سفرهای استانی دولت در سال ۱۴۰۰به‌طور کامل پرداخت شد و در سال ۱۴۰۱ هم اعتبارات مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته‌شده است.

محرابیان تجهیز تنها سه درصد اراضی کشاورزی به سیستم تحت‌فشار آبیاری را ناچیز ارزیابی کرد و بر تغییر روش‌های آبیاری تأکید و کشاورزان شهرستان گناباد را به استفاده از این نوع آبیاری توصیه کرد.

وزیر نیرو همچنین اعلام کرد: آب‌رسانی به۱۰ هزار روستا با تأمین کامل اعتبار و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهاد ها و گروه‌های جهادی و خیرین به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی کشور در ۳۱ استان شروع‌شده است.

وی از فرماندار و نماینده گناباد خواست روستاهای مواجه با مشکل آب شرب در شهرستان را اعلام کنند تا در فهرست وزارت نیرو گنجانده شوند و وعده داد این روستاها و همچنین خط انتقال آب و نقاط فرسوده شبکه توزیع آب شهر گناباد سه سال اصلاح خواهد شد و تصفیه‌خانه فاضلاب گناباد نیز با اختصاص اعتبار ویژه تکمیل خواهد شد.

تخصیص اعتبار برای رفع تنش آبی مشهد|خطوط آب‌رسانی روستایی اصلاح می‌شود

محرابیان مهم‌ترین هدف دولت در سفرهای استانی را توجه عادلانه به نقاط مختلف کشور و رفع موانع رشد و توسعه استان‌ها دانست و اظهار داشت: قبل از هر سفر ، جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی برگزار و نیازها و دیدگاه‌های مدیران در پیش‌نویس مصوبات لحاظ می‌شود.

وی بر ضرورت بهره‌وری آب تأکید کرد و بابیان اینکه بهره‌وری در آب یک ضرورت است نه انتخاب گفت:امنیت غذایی و رشد اشتغال، صنعت و تولید نیازمند افزایش بهره‌وری از آب است.

وی در همین رابطه به برخی واحدهای صنعتی موفق در ابداع و ساخت تجهیزات نوین آبیاری زیرسطحی اشاره کرد که بهره‌وری آب را تا شش برابر و تولید محصولات کشاورزی را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

شتاب بخشی در احداث نیروگاه برق تربت‌حیدریه
علی‌اکبر محرابیان روز پنجشنبه هم چنین در حاشیه بازدید از نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی راشد تربت‌حیدریه بازدید کرد و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تابستان امسال ۲۷ واحد نیروگاهی شامل چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات، به‌علاوه هزار مگاوات ارتقای توان و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر وارد شبکه برق‌رسانی کشور می‌شود و نیروگاه برق راشد تربت‌حیدریه از نیروگاه‌هایی است که این دوره اوج مصرف تابستان ۱۴۰۱ وارد مدار می‌شود.

وی ادامه داد: سرعت پیشرفت ساخت نیروگاه برق راشد تربت‌حیدریه مطلوب است و طی ۲ ماه گذشته ۲۶ درصد پیشرفت داشته و تمام عرصه‌های آن فعال است و با این سرعت مرحله نخست آن خردادماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو برای راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدید پذیر ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌ریزی کرده است و این نیروگاه‌ها با حمایت دولت و مجلس و ورود بخش خصوصی طی چهار سال آینده به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

تخصیص اعتبار برای رفع تنش آبی مشهد
وزیر نیرو هم‌چنین عصر پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از طرح جمع‌آوری آب چاه‌های شهر مشهد با اشاره به اینکه میزان نزولات جوی در خراسان رضوی و به‌ویژه در مشهد نسبت به متوسط درازمدت و حتی سال گذشته کمتر بوده است گفت: به همین منظور مبلغ سه هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب مصوبه سفر استانی هیئت دولت به مشهد و خراسان رضوی برای رفع دائمی تنش آبی این کلان‌شهر اختصاص یافت.

تخصیص اعتبار برای رفع تنش آبی مشهد|خطوط آب‌رسانی روستایی اصلاح می‌شود

علی‌اکبر محرابیان افزود: بخش قابل‌توجهی از این اعتبار در بودجه ۱۴۰۱ تأمین می‌شود و در صورت ضرورت این اعتبار تقویت خواهد شد.

محرابیان با اشاره به این موضوع که مشهد هیچ سهمی از بابت اعتبارات محرومیت‌زدایی و جهاد آب‌رسانی ندارد اظهار کرد: به همین منظور ۱۰۰ میلیارد تومان از این محل برای تأمین آب روستاهای شهرستان مشهد تخصیص می‌یابد.

وزیر نیرو ادامه داد: در نوروز امسال مشهد پذیرای مسافران زیادی بود و رکورد مصرف آب شرب این شهر در این ایام زده شد که مانوری برای فصل گرما و شرایط سخت در پیش به شمار می‌رود.

محرابیان گفت: شهر مشهد به هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت برای تقویت شبکه نیاز دارد که با بهره‌برداری از طرح امروز حدود یک‌سوم این نیاز برطرف می‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با توجه به بودجه سال ۱۴۰۱ دولت، سال خوبی ازنظر اعتبارات برای موضوع آب شرب و فاضلاب در نظر گرفته است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد، لذا باید تلاش کرد در بدترین شرایط آب مطمئن و پایدار برای زائران و مجاوران تأمین شود.

رفع مشکلات ارزی نیروگاه داورزن
وزیر نیرو هم‌چنین روز پنجشنبه در بازدید از نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی داورزن از رفع مشکلات ارزی این نیروگاه خبر داد و گفت: موضوع تبدیل ریال به ارز آن در مرحله پیگیری است.

علی‌اکبر محرابیان در این بازدید اظهار کرد: عملیات اجرایی این نیروگاه در داورزن طی سال‌های گذشته پیشرفت اندکی داشت که طی دو سه ماه گذشته اعتبارات خوبی به آن تزریق و پیگیری‌های مستمر مرحله نخست این نیروگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو گفت: با آغاز به کار دولت سیزدهم وزارت نیرو برنامه ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر را طی چهار سال تدوین کرد و این موضوع موردتوجه قرارگرفته است.

احداث نیروگاه خورشیدی در بجستان
وزیر نیرو هم چنین در ادامه سفر خود در چهارچوب نخستین سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به استان خراسان رضوی رضوی به نمایندگی از رییس جمهور برای بررسی مسایل و مشکلات به شهرستان بجستان واقع در جنوب استان خراسان رضوی سفر کرد.

وی در جمع خبرنگاران این شهرستان از اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال در سفر استانی هیئت دولت به خراسان رضوی برای اجرای طرح های آبرسانی، برق رسانی و رفع مشکلات این بخش در بجستان خبر داد.

علی اکبر محرابیان افزود: با توجه به مشکلات تامین آب بجستان تصمیم‌های خوبی در خصوص احداث آب شیرین کن در این منطقه اتخاذ و قرار شده که تا پایان سال‌جاری بخش اعظم آن اجرا و آب پایدار مورد نیاز این خطه تامین شود و در مدار بهره برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار لازم برای تصفیه خانه فاضلاب شهرک فرهنگیان بجستان، گفت: قرار بر این شد که برق مورد نیاز برای سرمایه گذاران در واحدهای تولیدی این شهرستان بدون محدودیت تامین شود.

وزیر نیرو گفت: شهرستانهای گناباد و بجستان با توجه به موقعیت خود از ظرفیت‌های زیادی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی برخوردار است و وزارت نیرو از سرمایه گذاری در این بخش حمایت می کند.

وی اضافه کرد: نیروگاه خورشیدی ۳۰ مگاواتی در گناباد و ۱۰ مگاواتی در شهرستان بجستان ایجاد می‌شود.

کد خبر: ۱۴۳٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha