۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
قطار شهری مشهد شتاب می‌خواهد| اختصاص یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مترو
با حضور وزیر کشور بررسی شد؛

قطار شهری مشهد شتاب می‌خواهد| اختصاص یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مترو

مشهد- عملیات اجرایی خطوط سوم و چهارم قطار شهری مشهد به ترتیب از سال ۹۵ و هم‌چنین ۹۸ آغازشده که برای شتاب بخشیدن به این پرروژه بنا بر گفته شهردار مشهد ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بازار-گروه استان‌ها: خط‌ یک قطار شهری مشهد که بیش از ۱۰ سال قبل به بهره‌برداری رسیده است، هنوز از کمبود ۶۰ واگن رنج می‌برد و معلوم نیست با همین روند در سال‌های آینده بتواند جواب‌گوی سیل عظیم مسافران درون‌شهری مسیر ۲۴ کیلومتری نخ‌ریسی به وکیل‌آباد باشداز طرفی شاید خط ‌دو مترو مشهد را به‌عنوان بی‌نقص‌ترین خط زیرزمینی این شهر بدانیم، اما هنوز یک ایستگاه مهم این پروژه بزرگ چشم‌انتظار اعتبار برای تکمیل است و ۴۶ کیلومتر از خطوط در حال اجرای سه و چهار مترو مشهد نیز با ردیف‌های کم‌جان فعلی، شاید تا سال‌ها رنگ اتمام را به خود نبینند.

این‌ها در حالی است که دولت بدهی میلیاردی به مترو مشهد دارد و توسعه ناوگان ریلی شهر که علاوه بر مجاوران بارگاه منور رضوی، باید پاسخ‌گوی بیش از ۳۰ میلیون نفر زائر سالانه این کلان‌شهر باشد لذا این موضوع عزم ملی و نیز نگاه و بودجه ملی را می‌طلبد.

بنا بر اظهارات مسئولان اگر تا سه سال پیش ساخت هر کیلومتر مترو در مشهد ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت حالا این نرخ به مبلغ یک هزار میلیارد تومان رسیده است و این در حالی است که با وجود این قیمت‌های لجام‌گسیخته هرسال رقم در نظر گرفته‌ شده برای ردیف بودجه مترو مشهد با افتی شدید مواجه بوده است.

در حال حاضر بودجه مترو و در سال ۱۴۰۱ با ۲/۶ درصد کاهش به ۴۲میلیارد تومان رسیده است که با یک حساب سرانگشتی از ارقام لازم برای ساخت هر کیلومتر قطار شهری، نباید چندان امیدی به پیشرفت چشم‌گیر مترو مشهد داشت.

قطار شهری مشهد شتاب می‌خواهد| اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای مترو

خط ‌یک قطار شهری مشهد نیز که بیش از ۱۰ سال قبل به بهره‌برداری رسیده است، هنوز از کمبود ۶۰ واگن رنج می‌برد و معلوم نیست با همین روند در سال‌های آینده بتواند جواب‌گوی سیل عظیم مسافران درون‌شهری مسیر ۲۴ کیلومتری نخ‌ریسی به وکیل‌آباد باشد.

از طرفی خط ‌دو مترو مشهد به‌عنوان یکی از استاندارد ترین خطوط زیرزمینی مشهد اما هنوز یک ایستگاه مهم این پروژه بزرگ چشم‌انتظار اعتبار برای تکمیل است. ۴۶ کیلومتر از خطوط در حال اجرای سه و چهار مترو مشهد هم با ردیف‌های کم‌جان فعلی، شاید تا سال‌ها رنگ اتمام را به خود نبینند.

این‌ها در حالی است که دولت بدهی میلیاردی به مترو مشهد دارد و توسعه ناوگان ریلی شهر که علاوه بر مجاوران بارگاه منور رضوی، باید پاسخ‌گوی بیش از ۳۰ میلیون نفر زائر سالانه این کلان‌شهر باشد، عزم ملی و نیز نگاه و بودجه ملی را می‌طلبد که تحقق آن بی‌شک باید از سوی نماینده عالی دولت در خراسان رضوی و نمایندگان این شهر و استان در خانه ملت پیگیری شود.

درخواست ۵ میلیارد تومانی شهرداری
به گزارش خبرنگار بازار شهردار مشهد مقدس عصر چهارشنبه در مراسم آغاز عملیات ساخت و تجهیز ایستگاه‌های فاز اول خط سوم قطار شهری مشهد به حرم مطهر رضوی با حضور وزیر کشور در این رابطه اظهار کرد: امروز نیز با حضور وزیر محترم کشور، ساخت و معماری ایستگاه‌های فاز یک خط ۳ متروی مشهد آغازشده است که امیدواریم بتوانیم در یک مدت‌زمان معقولی تحویل مردم عزیز بدهیم.

سید عبدالله ارجائی گفت: درخواست شهرداری ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این فاز از مترو مشهد است که اگر دولت محترم کمک کنند این آمادگی راداریم تا در فاز بعدی قسمت غربی شهر مشهد مقدس یعنی قاسم‌آباد را هم به هسته مرکزی میدان شهدا متصل کنیم.

وی اذعان کرد: البته تأمین مالی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای فاز ۲ از عهده شهرداری به‌تنهایی برنمی‌آید و دولت باید در این زمینه کمک قابل‌توجهی بکند.

اختصاص بودجه هزار میلیارد تومانی
وزیر کشور نیز در حاشیه هجدهمین سفر استانی رئیس‌جمهوری که به مشهد مقدس سفرکرده بود عصر چهارشنبه در مراسم آغاز عملیات ساخت و تجهیز ایستگاه‌های فاز اول خط سوم قطار شهری مشهد به حرم مطهر رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حداقل هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای ساخت قطار شهری مشهد در سال ۱۴۰۱ اختصاص‌یافته‌ است.

احمد وحیدی افزود: البته ممکن است این مبالغ کفایت نکند لذا سعی در افزایش مبالغ اوراق مشارکت برای پیشرفت عملیات اجرایی خط سوم مترو مشهد را داریم.

وی هم چنین اذعان کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این پروژه در مشهد اختصاص یافت .

وزیر کشوربا اشاره به ضرورت مترو برای شهر مقدس مشهد و تامین رفاه حال شهروندان و به ویژه زائران اظهار کرد: برای ظرفیت‌سازی جدید در راستای خدمت بهتر به زائران و مجاوران بارگاه رضوی باید تلاش بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

قطار شهری مشهد شتاب می‌خواهد| اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای مترو

وحیدی با تاکید بر اتصال خطوط قطار شهری در هسته مرکزی مشهد و همچنین رسیدن مترو به حرم مطهر رضوی اذعان کرد: مشهد الگوی قدرت معنوی و فرهنگی و کانون قدرت جمهوری اسلامی است و هر کاری در نظام جمهوری اسلامی عبادت است ولی در مشهد فضیلت اضافه تری دارد.

تاریخچه مترو مشهد
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.

عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.

اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.

عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.

عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مردادماه ۱۳۹۸ آغاز شد.

کد خبر: ۱۴۳٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha