۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲
در سرمایه گذاری کل به بن بست رسیدیم|  تحقق شعار سال در بازار سرمایه اثری دارد؟
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد:

در سرمایه گذاری کل به بن بست رسیدیم| تحقق شعار سال در بازار سرمایه اثری دارد؟

استاد دانشگاه گفت: موضوع دانش بنیان وقتی تقویت شود می تواند بنگاه ها و صنایع مختلف و بخش اقتصادی با اقتصاد جهانی ارتباط بیشتری پیدا کند.

بازار؛ گروه ایران: کمیل طیبی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار درباره تحقق شعار امسال گفت: شرکت های دانش بنیان یا شرکت هایی که به عنوان بنگاه اقتصادی مطرح می شوند و می خواهند پایه و مبنای دانشی را داشته باشند و از سرمایه دانش بهره مند شوند عمدتاً شرکت های کوچک و متوسط یا بنگاه های کوچک و متوسط هستند. ویژگی شرکت های دانش بنیان رقابت پذیری، خلاقیت، کارآفرینی است.

وی ادامه داد: مشکلی که این بنگاه ها دارند تامین منابع مالی است که در مقایسه با شرکت های بزرگ قدرت چانه زنی را ندارند. بنابراین، برای تحقق شعار امسال؛ تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی که مطرح شده حمایت های مالی از این شرکت های کوچک و متوسط یا بنگاه های کوچک و متوسط بسیار می تواند تاثیرگذار باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: وقتی این بنگاه ها حمایت های مالی شوند می توانند سراغ برنامه ها و ایده هایی خود بروند که نیاز است دولت یا مقامات مسئول، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و ... برنامه هایی را برای اینکه این بحث تحقیق و توسعه پیدا کند، داشته باشند. برنامه هایی که جنبه ارشادی و نظارتی دارد و می تواند از بالا به پائین یعنی از سمت دولت و اتاق بازرگانی به این شرکت های کوچک و متوسط منتقل شود آنجاست که کمک می کند تا مبنا و اساس کار بر پایه دانش شکل بگیرد.

طیبی اظهار کرد: اصل و اصولی که شرکت های دانش بنیان دارند، بنگاه های اقتصادی و شرکت های تولیدی که باید از دانش به کارگیری همچنین سرمایه فیزیکی، منابع انسانی و تکنولوژی و منابع فناوری را داشته باشند که این شرکت ها نیاز به حمایت های مالی دارند و هم از سوی دیگر برنامه منسجمی که شرکت ها وقتی تامین باشند بتوانند به آن سمت پیش بروند و تشکیل سرمایه دانش را بدهند تا بتواند این شرکت ها به طور کلی سرمایه دانش را شکل دهند.

وقتی این نوع شرکت ها شکل گیرد و امید داشته باشیم که نرخ رشد در این شرکت بوجود می آید؛ یعنی بعنوان شرکت های ایجادکننده شغل مطرح شوند می توانند سطح درآمدی خود را افزایش دهند و این از طریق ارتقای ظرفیت تولیدی طبیعتاً می توانند ارتباط و همبستگی بیشتر بازار سرمایه داشته باشند

او گفت: امروزه در تولید علاوه بر سرمایه فیزیکی سرمایه انسانی کارآمد مورد نیاز است و این سرمایه انسانی رابطه مکملی با سرمایه دانش داشته باشد که بهره وری نیروی انسانی و بهره وری سرمایه فیزیکی هم افزایش پیدا می کند. اینجاست که می توان گفت یک بنگاه یا شرکت مبتنی بر شرکت دانش بنیان است که می تواند اشتغالزایی براساس خلاقیت ها و کارآفرینی های جدیدی رقم بزند.

طیبی در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت موجود اقتصادی آیا شعار سال می تواند تاثیری در بازار سرمایه بگذارد؟ بیان کرد: بله. وقتی این نوع شرکت ها شکل گیرد و امید داشته باشیم که نرخ رشد در این شرکت بوجود می آید؛ یعنی بعنوان شرکت های ایجادکننده شغل مطرح شوند می توانند سطح درآمدی خود را افزایش دهند و این از طریق ارتقای ظرفیت تولیدی طبیعتاً می توانند ارتباط و همبستگی بیشتر بازار سرمایه داشته باشند. بازار سرمایه برای تامین منابع و اینکه بتوانند سهام بخرند مربوط به شرکت های کوچک و متوسط می شود. البته به عنوان یک بنگاه اقتصادی می تواند به عنوان شرکت حقیقی هم وارد این نوع بازار شود. در هر صورت تقویت و حمایت از این شرکت ها زمینه های مختلفی را ایجاد می کند همچنین اشتغالزایی بوجود می آید. وقتی ایجاد درآمد شود طبیعی است که می تواند ارتباطی با بازار سرمایه داشته باشد.

در ارتباط بخش خارجی اقتصاد ما با اقتصاد جهانی یک حالت قفل شدگی دیده می شود که موضوع دانش بنیان وقتی تقویت شود، می تواند بنگاه ها و صنایع مختلف و بخش اقتصادی با اقتصاد جهانی ارتباط بیشتری پیدا کند

این استاد دانشگاه اشاره کرد: وقتی شعار سال موضوع اصلی اقتصادی و به روز است می تواند برای آن برنامه ریزی کرد و کار را جلو ببریم. به نظر من، باید دو سناریو را در نظر گرفته شود. اگر این شعار مهم تحقق نیابد همین شرایط و وضع موجود را مشاهده می کنیم. سناریو دوم، در این کار پیشرفت اتفاق افتد و یک نمود بیشتری را از این تولید مبتنی بر دانش بتوانیم مشاهده کنیم طبیعتاً به رشد اقتصادی کشور کمک می کند که این کمک در خارج شدن از این شرایط اقتصادی کنونی موثر است. متاسفانه در سرمایه گذاری کل به بن بست رسیده ایم؛ یا در ارتباط بخش خارجی اقتصاد ما با اقتصاد جهانی یک حالت قفل شدگی دیده می شود که موضوع دانش بنیان وقتی تقویت شود، می تواند بنگاه ها و صنایع مختلف و بخش اقتصادی با اقتصاد جهانی ارتباط بیشتری پیدا کند. در این شرایط موجود و تحریم های موجود که بازارهای اقتصادی خود را طی این مدت از دست دادیم در تحقق شعار اتفاق می افتد.

کد خبر: ۱۴۲٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha