۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱
تحقق شعار سال با اصلاح بانک ها در ارایه تسهیلات| تولید دانش بنیان، موتور اقتصاد را روشن می کند
«بازار» گزارش می دهد؛

تحقق شعار سال با اصلاح بانک ها در ارایه تسهیلات| تولید دانش بنیان، موتور اقتصاد را روشن می کند

مقام معظم رهبری در حالی سالجاری را بنام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی» مزین کرد که تحقق چنین شعاری نیازمند تلاش همگانی، همراهی بانک ها و مدیران دستگاهها دولتی برای توسعه تولید و اشتغالزایی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:‌ توجه به بخش تولید و اشتغالزایی همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، آنطور که شعار اغلب سالها طی یکی دو دهه اخیر نام و نشانی از توسعه و توجه به تولید دارد. اهمیت به این موضوع علاوه بر ایجاد اشتغال و تحریک و تسریع چرخ اقتصاد کشور، موجب می شود تا با تکیه بر توان داخل و خودباوری از ظرفیت ها و قابلیت های فراوان موجود در راستای پیشرفت و قطع وابستگی ها به خوبی استفاده کرد.

توجه به بخش تولید برای توسعه و پیشرفت، نیازمند برنامه ریزی دقیق کارشناسانه همراه با همگامی دستگاههای دولتی و از همه مهمتر تامین منابع مالی مورد نیاز بنگاههای اقتصادی و مراکز تولید است که در این شرایط بانک ها نقش مهم و تعیین کننده ای در تحقق چنین هدفی دارند

گریز از وابستگی و مصرف گرایی با حرکت به سمت رونق تولید
به گفته کارشناسان توسعه و پیشرفت زمانی حاصل می شود که تولید در کشور از رشد و رونق خاصی برخوردار باشد زیرا بی توجهی به بخش تولید، کشور را تبدیل به مصرف کننده کالاهای خارجی می کند.
نکته قابل توجه این است که ایران اسلامی به دلیل برخورداری از ذخائر و منابع طبیعی فراوان همچون نفت و گاز، ذغال سنگ، سنگ آهک، خاک مرغوب و داشتن شرایط ۴ فصل در طول سال همراه با موقعیت مناسب جغرافیایی دارای امتیاز ویژه ای است که باید به نحوه شایسته از آن استفاده کرد تا تولید و اشتغالزایی در کشور تحریک و بیش از پیش متحول شود.
البته توجه به بخش تولید برای توسعه و پیشرفت، نیازمند برنامه ریزی دقیق کارشناسانه، همراه با همگامی دستگاه های دولتی و از همه مهمتر تامین منابع مالی مورد نیاز بنگاههای اقتصادی و مراکز تولید است که در این شرایط بانک ها نقش مهم و تعیین کننده ای در تحقق چنین هدفی دارند چرا که بخش تولید برای بقا و توسعه نیازمند منابع مالی و سرمایه در گردش هستند. این در حالی است که بانکها نیز باید شرایط لازم را برای تامین منابع مالی داشته باشند.
آنچه مقام معظم رهبری درخصوص شعار سال جدید بیان داشته اند، بیانگر توجه به حفظ استقلال کشور و خودکفایی است زیرا کلید رمز قطع وابستگی تکیه بر توان داخل و استفاده از ظرفیت های موجود با تحرک بخشی تولید است.

ایران دارای مزایا و امتیازهای فروانی است، استعدادها و ظرفیت های کم نظیری که در صورت فعال کردن آن به راحتی می توان بستر اشتغال گسترده را در کشور فراهم کرد چرا که استعدادهای بالقوه موجود چنانچه بالفعل شوند تاثیر بسزایی بر تحول بخشی اقتصاد خواهند داشت

رونق تولید سر منشاء رشد اقتصادی کشور
اسفندیار شاه منصوری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره اقدام و ایجاد راهکارهای لازم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ یعنی توجه به بخش «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی» گفت:‌ رونق تولید سر منشاء رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال است که حرکت در این مسیر اقتصاد کشور را متحول می کند.
وی با بیان اینکه رونق تولید نیازمند برنامه ریزی است و بدون همراهی همه جانبه نمی توان به اهداف مد نظر در این زمینه رسید عنوان کرد:‌ ایران دارای مزایا و امتیازهای فراوان درهمه بخش های اقتصادی است، استعدادها و ظرفیت های کم نظیری که در صورت فعال کردن آن به راحتی می توان بستر اشتغال گسترده را بیش از پیش در کشور فراهم کرد چرا که استعدادهای بالقوه موجود چنانچه بالفعل شوند تاثیر بسزایی بر تحول بخشی اقتصاد به جای می گذارند.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ مهمترین بنگاه اقتصادی خدمات رسان برای توسعه تولید و اشتغالزایی، بانک ها هستند، زیرا بانک ها به عنوان تنها منبع و مرجع بزرگ مالی در راه اندازی مشاغل و فعال کردن کسب و کارها همچنین توسعه تولید نقش تعیین کننده ای دارند. اما باید دید که آنها چگونه می توانند همراهی لازم را در این زمینه داشته باشند زیرا بانک ها نیز محدودیت هایی در پرداخت تسهیلات دارند که موانع سد راه در این مسیر باید به خوبی مرتفع شود.

بانک ها باید سازو کار لازم تعریف شده ای را برای پرداخت تسهیلات به بخش تولید داشته باشند تا در صورت تامین نیاز انیوه بخش تولید، با مشکل مواجه نشوند

موانع سد راه بانک ها در پرداخت تسهیلات مرتفع شود
شاه منصوری در ادامه افزود:‌ منبع درآمد بانک ها از محل سپرده گذاری، تسهیلات دهی و اخذ کارمزدی است که در قبال ارایه خدمات انجام داده می شود، بنابراین بانک ها باید سازو کار لازم تعریف شده ای را برای پرداخت تسهیلات به بخش تولید داشته باشند تا در صورت تامین نیاز انیوه بخش تولید با مشکل مواجه نشوند.
وی موتور محرکه توسعه بخش تولید را تامین منابع مالی بنگاههای اقتصادی و کسب وکارها توسط سیستم بانکی عنوان کرد و اظهارداشت:‌ هر چند بانک ها برای رونق بخش تولید در ارایه وام و تسهیلات باید پیش قدم باشند اما پرداخت دستوری تسهیلات بانکی بدون بررسی و عواقب آن نیز احتمالا با واکنش منفی بانک ها همراه خواهد شد با این وجود اقدامات لازم برای ترغیب بانک ها به پرداخت وام و تسهیلات آنگونه که بخش تولید رونق یابد به کارگرفته شود.
این کارشناس اقتصادی درادامه به نقش توسعه مراکزدانش بنیان برای رونق تولید و پیشرفت کشور با استفاده و بهره گیری از علم و تکنولوژی مدرن اشاره کرد و اظهارداشت: از آنجایی که تولید دیگر چون گذشته سنتی نیست و بسمت تکنولوژی مدرن پیش رفته است بنابراین تامین منابع مالی توسط بانک ها به دانش بنیان ها باید طوری باشد که فعالان این عرصه با خلاقیت از تکنولوژی های روز دنیا برای تولید استفاده کنند نه اینکه از فن آوری های قدیمی بهره گیری نمایند چرا که تولید در دنیا همسان با علم و تکنولوژی در حال پیشرفت است.

مقام معظم رهبری خوشبختانه طی ۱۰ سال گذشته چشم انداز نقشه راه توسعه تولید ملی را به مسئولان و مردم گوشزد می کند، شعار امسال نیز تا حدودی تکمیل زنجیره توجه به بخش تولید البته با ارزش افزوده تمرکز بر تولید دانش بنیان و اشتغالزایی است که باید مورد توجه قرارگیرد

ترسیم نقشه راه پیشرفت با چشم انداز توجه به تولید
حسین گروسی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت:‌ مقام معظم رهبری خوشبختانه طی ۱۰ سال گذشته چشم انداز نقشه راه توسعه تولید ملی را به مسئولان و مردم گوشزد می کند، شعار امسال نیز تا حدودی تکمیل زنجیره توجه به بخش تولید البته با ارزش افزوده تمرکز بر تولید دانش بنیان و اشتغالزایی است که باید مورد توجه همه قرارگیرد.
وی با بیان اینکه اهمیت به تولید دانش بنیان تا جایی است که اکنون خدمات نیز دانش بنیان شده است، گفت: تولید باید با هدف صادرات وارزآوری انجام شود، حال با توجه به توسعه علم و تکنولوژی در دنیا بنابراین تولید نیز باید با آخرین تکنولوژی روز دنیا صورت گیرد تا کالا و محصولاتی که ساخته می شوند، بازار فروش و خریدار داشته باشند.
عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:‌ مقام معظم رهبری شعار امسال را هوشمندانه مطرح کرده اند چرا که تولید نیز باید همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی پیشرفته انجام شود زیرا اگر تولید از استاندارد و کیفیت لازم برخوردار نشود فقط انبارها را پر خواهد کرد و خریداری ندارد. بنابراین باید با فعال کردن بیش از پیش مناطق آزاد و ویژه قتصادی وحرکت در مسیر تولید دانش بنیان دروازه تجارت جهانی را بر روی تولیدات کیفی گشود، این در حالی است که طبق بند ۱۱ اقتصاد مقاومتی بر انتقال فن آوری نوین به کشوربرای تولید کیفی دانش بنیان تاکید ویژه شده است.
بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ تا موتور تولید روشن نشود، خبری از رشد اقتصادی نخواهد بود، بنابراین تمرکز و توجه به این بخش ضروری است تا تولید با استفاده از تکنولوژی مدرن روز دنیا و فن آوری های نوین انجام شود در چنین شرایطی حرکت جدی در مسیر تولید دانش بنیان از اهمیت ویژه ای برخودار بوده که باید مد نظر قرار گیرد.


کد خبر: ۱۴۲٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      شعارهای بی محتوا و نسنجیده !!!! فقط بنر !!!
    • ایرج IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      بهتر است سازمان های نظارتی بویژه سازمان بازرسی به قضیه دادن وام به شرکت های دانش بنیان نظارت کامل داشته باشد . بزودی شرکت های دانش بنیان صوری زیادی ثبت شده و با آشنا بازی وام های کلان از بانک ها گرفته و در جا های دیگری سرمایه گزاری خواهند کرد ....این شرکت های روی کاغذ طبق تجربه بسیار راحت تر از شرکت های دانش بنیان واقعی به این وام ها دسترسی خواهند داشت . چون دانش بنیان های واقعی از راه قانون برای دریافت وام وارد می شوند و شرکت های دانش بنیان صوری از راه رفاقت و پارتی بازی ... راه رفاقت در درخواست وام از بانک معمولا بدون مقدمه به گاوصندوق بانک منتهی می شود . ولی راه قانون پیچیده است ...
    • رجب صفروف IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      0 0
      بهیچ عنوان راه مناسبی نیست.این کار باعث افزایش مطالبات بانکها میشود.همان بلایی که وامهای تبصره ۳ و خوداشغالی بسر منابع بانکها آورد.دانش بنیانها اکثرا میخواهند از رانت و ارتباط با اولیاء بالا دستی نسبت به اخذتسهیلات کم بهره اقدام کنند و در اصل این منابع در جای دیگری سرمایه گذاری میشود.دانش بنیان سیخی چنده؟