۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
بزرگترین پایانه زمینی کشور در خوی به بهره برداری می رسد
اردبهشت ماه امسال؛

بزرگترین پایانه زمینی کشور در خوی به بهره برداری می رسد

ارومیه -تا پایان اردیبهشت سال جاری پایانه مرز رازی خوی به عنوان مجهزترین پایانه مرزی کشور با حضور سران دوکشور ایران و ترکیه به بهره برداری می رسد.

بازار؛ گروه استان ها: پایانه رازی خوی با آخرین استانداردهای جهانی در ۱۲ هکتار زمین و ۹ هزار مترمربع زیربنا در مرز ایران و ترکیه در مراحل پایانی ساخت و تجهیز قرار دارد.

شهرستان خوی نزدیکترین مسیر ریلی و زمینی به کشور ترکیه و قاره اروپا است و این نزدیکی و امن بودن مسیر چشم گردشگران داخلی و خارجی برای حضور در خوی و تردد از مرز «رازی - کاپی کوی» به همراه دارد.

خوی از چندین قرن قبل نیز مسیر راه جاده ابریشم و تردد کاروانان از شرق تا غرب بود بطوریکه شهر خوی در سفرنامه های جهانگردانانی چون ناصر خسرو و مارکوپولو به نیکی و اهمیت و زیبایی یاد شده است.

در حال حاضر مرز رازی و جاده استراتژیکی خوی - قطور همان احیای جاده ابریشم است که نگاه های گردشگران، تجار و بازرگانان داخلی و خارجی را بسوی خود جلب کرده است.

بر اساس پیش بینی کارشناسان بالغ بر ۲ میلیون مسافر و گردشگر از مرز رازی در سال آینده تردد خواهند کرد که این سیل گردشگران به سمت خوی قابل تامل است و باید خوی خود را برای روزهای طلایی حضور گردشگران در تمامی ابعاد آماده کند.

در کنار بهره برداری از پایانه جدید مرز رازی خوی، ۲۴ ساعته شدن فعالیت پایانه و راه اندازی بازارچه مرزی رازی خوی نیز ضروری به نظر می رسد.

بزرگترین پایانه زمینی کشور در خوی به بهره برداری می رسد

۳۵۰۰ میلیارد ریال برای احداث پایانه مرز رازی خوی هزینه شده است
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور امروز در حاشیه بازدید از روند ساخت این پایانه در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: تاکنون برای ساخت و احداث و تکمیل پایانه رازی ۳هزار و ۵۰۰میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

دولت مصمم به توسعه روابط تجاری، اقتصادی و توسعه گردشگری با کشور دوست و همسایه ترکیه است که بر این اساس ساخت، توسعه و تکمیل پایانه مرزی رازی یکی از اولویت ها و برنامه های مهم سازمان در سالجاری بوده و پیش بینی می شود این پایانه مرزی در اردیبهشت ماه سال جاری به بهره برداری برسد

داریوش امانی اظهار کرد: دولت مصمم به توسعه روابط تجاری، اقتصادی و توسعه گردشگری با کشور دوست و همسایه ترکیه است که بر این اساس ساخت، توسعه و تکمیل پایانه مرزی رازی یکی از اولویت ها و برنامه های مهم سازمان در سالجاری بوده و پیش بینی می شود این پایانه مرزی در اردیبهشت ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: عملیات ساخت سالن تجاری و مسافری پایانه مرزی رازی بصورت یک ساختمان تجمیع شده به اتمام رسیده و عملیات عمرانی بخشی از محوطه این پایانه مرزی که بدلیل شرایط نامساعدجوی منطقه در فصل سرما به کندی پیش رفت تا دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

امانی با بیان اینکه جاده قطور با توجه کوتاهی مسافت ۴۰۰ کیلومتری در مقایسه با سایر مسیرهای ایران به ترکیه مورد توجه و علاقه مسافران و گردشگران خارجی است، اضافه کرد: تعریض و ساخت محور خوی - قطور - رازی برعهده شرکت ساخت و توسعه راهها است و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای پس از اتمام عملیات ساخت آن وظیفه ایمن سازی ، نصب علائم و خط کشی محور را برعهده خواهد داشت.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به افزایش سفرها از طریق مسیر مرز رازی اظهار کرد: ما انتظار داشتیم افزایش سفر زمینی از مرز رازی به ۳۰ درصد برسد که امروز شاهد افزایش ۴۸ درصدی سفرمردم به کشور ترکیه نسبت به سال گذشته هستیم.

وی درباره تکمیل باند دوم جاده خوی - قطور- رازی نیز بیان داشت: با توجه به اینکه این جاده ترانزیتی و پایانه مرزی آبروی کشور به حساب می آیند، تلاش می کنیم تا هرچه سریعتر به اتمام برسد.

امانی افزود:ایمن سازی، نصب علایم و روکش آسفالت و راه دسترسی به پایانه رازی در فهرست طرح ها و اعتبارات اولویت دار امسال دولت سیزدهم قرار گرفته است.

بزرگترین پایانه زمینی کشور در خوی به بهره برداری می رسد

بازارچه پایانه رازی خوی بازگشایی می شود
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نقش بازارچه پایانه رازی در شکوفایی اقتصاد منطقه گفت: این بازارچه، به همت مسئولین مربوطه هرچه سریع تر به جهت منبع ارتزاق دائمی برای اهالی و جوانان و برای رونق اقتصادی منطقه و استان آذربایجان غربی بازگشایی می شود.

عادل نجف زاده با بیان اینکه استراتژی اقتصادی دولت بر افزایش تبادلات اقتصادی کشور با کشورهای همسایه است که تراز این تبادلات به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید، عنوان کرد: پایانه رازی به علت نزدیکی به استان وان ترکیه و استقبال طرف ترک از ساخت این پایانه یکی از مهمترین پایانه های مرزی کشور در تردد مسافر و ترانزیت کالاست که در تعطیلات نوروزی روزانه بیش از ۴ هزار نفر مسافر و گردشکر ازاین پایانه تردد می کنند.

با توجه به‌ اینکه یک چهارم پایانه های مرزی کشور در شمال غربی و آذر بایجان، مخصوصا در آذربایجان‌ غربی و خوی وجود دارد در پایان اردیبهشت ماه افتتاح بزرگترین پایانه مرزی کشور در خوی انجام می شود

وی به افتتاح رسمی این پایانه اشاره کرد و گفت: با توجه به‌ اینکه یک چهارم پایانه های مرزی کشور در شمال غربی و آذر بایجان، مخصوصا در آذربایجان‌ غربی و خوی وجود دارد در پایان اردیبهشت ماه افتتاح بزرگترین پایانه مرزی کشور در خوی انجام می شود.

نماینده مردم شهرستان های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، پایانه مرزی رازی را ظرفیت مهم لجستیکی منطقه یاد کرد و افزود: اقدامات بسیار خوبی در پایانه مرزی رازی انجام می گیرد که نیاز است درخصوص ساخت جاده مربوطه نیز تلاش ها مضاعف و برنامه ها در اسرع وقت عملیاتی شود.

بزرگترین پایانه زمینی کشور در خوی به بهره برداری می رسد

مرز رازی خوی باید به صورت شبانه روزی فعالیت کند
نجف‌زاده با تاکید بر اینکه مرز رازی خوی باید به صورت شبانه‌روزی فعالیت کند، اظهار داشت: فعال‌سازی این مرز جزو درخواست‌های جدی دولت ترکیه هم به شمار می‌رود و آنها برای رشد اقتصادی شهرهای مرزی خود درخواست فعالیت شبانه‌روزی این مرز را داده‌اند.

وی با اشاره به موضوع پیله‌وری در مرزها گفت: دولت باید کارت‌های پیله‌وری را ساماندهی و به صورت شفافی عنوان کند که روش اخذ مالیات چیست و از سوی دیگر متاسفانه برخی حساب بانکی و حساب یارانه‌ای مرزنشینان دارای کارت پیله‌وری، بسته شده است در حالی که این کار عادلانه نیست.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت باید راهکاری برای تقویت اقتصاد و معیشت مرزنشینان ارائه دهد بیان کرد: شهرستان خوی یکی از شهرهای قدرتمند توسعه‌محور کشور است و باید به این امر اهمیت فراوان داده شود.

نجف‌زاده در ادامه با ابراز تاسف از فرار سرمایه‌گذاران استانی به سایر شهرها از جمله تبریز افزود: در سایر استان‌ها مشوق‌ها، بسترها، تغییررفتارها و رویکردهایی در قبال سرمایه‌گذاران وجود دارد در حالی که در آذربایجان‌غربی این چنین نیست.

مرز رازی خوی سومین مرز رسمی ایران با ترکیه در آذربایجان غربی است و نقش موثری در رونق اقتصادی منطقه دارد،گمرک مرزی رازی در فاصله ۷۵ کیلومتری غرب شهرستان خوی و در مرز ایران با کشور ترکیه قرار دارد.

خوی از شهرهای شمالی آذربایجان غربی بوده و حدود ۱۳۰ کیلومتر با ارومیه، مرکز استان فاصله دارد.

کد خبر: ۱۴۲٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بی طرف IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 0
      اول نوشته تون باید بجای ارومیه می نوشتین آذربایجان غربی
    • حمیدرضا IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      ممنون کاری اقتصادی وعالی بودلطفاجهت ابادانی شهرستان خوی ازمدیران شایسته وکاربلداستفاده شودبنده به شهرداری منطقه۲مراجعه کرده وبابرخوردغیرمنطقی معاون شهرداری منطقه۲مواحه شدم وخودم کارمندهستم وحدود۲۰سال مراجعه فعلامشکل حل نشده وکاراداریم قانونی بوده لطفارسیدگی کنید
    • عادل IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      1 0
      خوی هم شده شبیه استان خوزستان ،روی نفت خوابیدیم و شکم گشنه، خدا انصاف بده مسولین سابق رو .