۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
سال جاری خودروها افزایش چشمگیر قیمت نخواهند داشت|تمایل شدید بازار به کراس اوورها
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با بازار:

سال جاری خودروها افزایش چشمگیر قیمت نخواهند داشت|تمایل شدید بازار به کراس اوورها

صدرایی کارشناس صنعت خودرو، گفت: باتوجه به سیگنال های مثبت برجام و قوت گرفتن واردات خودرو، معتقدم رقابت در بازار بیشتر و قطعات منفصله بیشتری وارد و تولید افزایش خواهد داشت، قیمتها نیز رشدچندانی نمیکند.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو در سال جاری سرنوشت نامعلومی دارد، این بازار سالی با کاهش تیراژ، کاهش عرضه و پایین آمدن قدرت مشتریان را پشت سر گذاشت. اما اکنون با برخی از خبرهای خوب در خصوص صنعت خودرو شاید بتوان امید به بهبود شرایط خودروسازی داشت. از آن سو شاهد هستیم که خودروسازان داخلی تمایل فراوانی به همکاری با شرکای خارجی برای بهبود ساختار صنعت دارند، اما چالش تحریم های ظالمانه این فرصت را دریغ کرده است، هرچند که کارنامه خودروسازان در سه ماه نخست سال جاری نمایان خواهد شد، اما باید دید که دولت چه تصمیماتی برای این صنعت خواهد داشت. از این رو برای بررسی آینده بازار خودرو در سال جاری با بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم.

معتقدم رقابت در بازار بیشتر خواهد شد و قطعات منفصله بیشتری وارد و تولید افزایش خواهد داشت. حداقل این مساله سبب می شود در بازار مشروط بر تحقق موارد مذکور، شاهد رشد قیمت در سال جاری و سال های بعد نخواهیم بود

* باتوجه به اینکه سال گذشته وضعیت بازار خودرو در کشور چندان مطلوب نبود، تکلیف واردات مشخص نشد و تولیدات درکنار عرضه کاهش داشت، به نظر شما به عنوان یک کارشناس صنعت خودرو، امسال بازار خودرو به چه هدفی پیش خواهد رفت؟
باتوجه به سیگنال های مثبتی که از مذاکرات به تهران مخابره می شود، از سوی احتمال واردات خودرو قوت و بیشتر به اجرایی شدن نزدیک شده است، اگر آنچه که تاکنون بیان کردم تحقق پیدا کند، قطعا بازار خودرو امسال متفاوت از سه یا چهار سال اخیر که رکود و سکون را تجربه کردیم، خواهد بود. معتقدم رقابت در بازار بیشتر خواهد شد و قطعات منفصله بیشتری وارد و تولید افزایش خواهد داشت. حداقل این مساله سبب می شود در بازار مشروط بر تحقق موارد مذکور، شاهد رشد قیمت در سال جاری و سال های بعد نخواهیم بود.

* به بحث تولید و عرضه اشاره کردید، به نظر شما اگر تولید و عرضه افزایش یابد، چه مقدار باید شاهد کاهش قیمت ها در بازار خواهیم بود؟
قیمت ها بستگی به قیمت ارز دارد، باتوجه به اینکه دولت دلار را با قیمت ۲۴ هزار تومان براساس بودجه مشخص کرده است، نشان می دهد که دلار تمایل به کاهش قیمت ندارد. معتقد هستم اگر تولید را افزایش دهند، دیگر شاهد افزایش قیمت شدید نخواهیم بود. شاید چند درصد بها خودروها افزایش یابد، اما اینکه یک خودرو ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کند، در سال جاری چنین مساله ای رخ نخواهد داد.

ساختار اقتصادی ایران این اجازه را نمی دهد که خصوصی سازی به معنای حقیقی و منطبق با تصورات مردم رخ دهد. قطعا مافیایی که پشت پرده خودروسازی هستند این اجازه را نخواهند داد. اگر یک روزی خودروسازان دولتی، خصوصی شوند، چابک تر خواهند شد

* باتوجه به سابقه فعالیت شما در صنعت خودروسازی، اگر ایران خودرو و سایپا خصوصی شوند، بحث رقابت در این میان به کدام سمت خواهد رفت؟ نظر شما در باره خصوصی سازی چیست؟
ابتدا باید دید که خودروسازان دولتی چه نوع خصوصی سازی را تجربه خواهند کرد، اگر خصولتی شوند که تفاوت چندانی را تجربه نخواهد کرد. به نظرم ساختار اقتصادی ایران این اجازه را نمی دهد که خصوصی سازی به معنای حقیقی و منطبق با تصورات مردم رخ نخواهد داد. قطعا مافیایی که پشت پرده خودروسازی هستند این اجازه را نخواهند داد. اگر یک روزی خودروسازان دولتی، خصوصی شوند، چابک تر خواهند شد و رقابت افزایش خواهد یافت. حمایت های فراوان دیگر از آن ها وجود نخواهد داشت و مجبور هستند که تلاش بیشتر برای ارتقا محصول انجام دهند.

سال جاری خودروها افزایش چشمگیر قیمت نخواهند داشت|تمایل شدید بازار به کراس اوورها

* شاهد بودیم که کرونا سلیقه مشتریان در بازار خودرو را تغییر داد، به نظر شما در سال جاری سلیقه مشتریان برای کدام یک از محصولات کراس اوور، سدان و هاچ بک افزایش خواهد یافت؟
در تمام بازارهای جهانی سلیقه مشتریان به سمت خودروهای کراس اوور حرکت کرده است، در کشور نیز شاهد این مساله هستیم که خودروهای جدید بخش خوصی که عرضه می شوند، همگی شاسی بلند و کراس اوور هستند. تصور دارم که این تغییر رویه در تمام دنیا از جمله ایران در حال شکل گیری است. به طور مثال فولکس واگن معروف ترین سدان خود را حذف و به سمت کراس اوور حرکت کرده است، این سال ها، سال های مرگ سدان ها و قوت گرفتن کراس اوور ها است.

* به عنوان پرسش آخر، در سال جاری از دولت باید چه انتظاری داشت و برای واردات چه موضوعی باید رخ دهد؟
به نظرم، اگر دولت شرایط را رقابتی، مداخالت خود را کاهش و جریانات عادی ایجاد و تسهیل شرایط زیر بنایی فراهم و قوانین نظارتی را ایجاد کند، تولید به سمت بهبود حرکت خواهد کرد. بارها اشاره شده که باید یک برنامه کلان صنعتی و اقتصادی را ایجاد کرد، برنامه ها مدون و ساختار مدیریتی کشور باید تغییرات ایجاد کرد، مدیران ایرانی و جهانی را جذب و افکار نوین را به کار گرفت. ساختار فاسد را از بین برده و ساختار کارآ را جایگزین کرد و واردات هرچه سریعتر ایجاد شود تا با خودروهای داخلی رقابت کند. برای بازار خودرو باید خودروهای اقتصادی در گام نخست وارد شود و فعالا واردات خودرو لوکس انجام نشود، در فازهای بعدی که مشکلات مالی کشور مرتفع شد، باید به سراغ خودروهای لوکس رفت.

Normal ۰ false false false EN-US X-NONE FA

کد خبر: ۱۴۲٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha