۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
مسیر «توسعه» از کریدور ایران می‌گذرد

مسیر «توسعه» از کریدور ایران می‌گذرد

معاون پژوهش مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت نهاد ریاست‌جمهوری لزوم توجه دولت به موقعیت گذرگاهی کشورمان را متذکر شد و توسعه این مسیر را موجب رونق تجارت عنوان کرد.

به گزارش بازار، صابر میرزایی دررابطه‌با موضوع اقتصاد بدون بودجه، اظهار کرد: بحث بودجه به هزینه‌های دولت مربوط می‌شود و اقتصاد اگر به سرمایه نیازمند باشد، بایستی از منابع خود تأمین گردد.

وی با بیان این مطلب افزود: برای اقتصادی که توسط دولت مدیریت شده و تبعاً هزینه‌هایی دارد، نیازمندِ بودجه هستیم و نمی‌توان بودجه‌ای اندک در اختیار داشت؛ این مسئله از دیرباز برای ایرانیان اهمیت داشته و دولت همواره نقش ریل‌گذار اقتصادی را بر عهده گرفته و موجب رونق سایر بخش‌ها بوده است.

به گفته میرزایی اقتصاد بدون بودجه و مدیریتِ اقتصادیِ منهای نفت را باید از یکدیگر تفکیک کرد؛ چنان که هزینه‌های دولت باید به‌قدری کاهش داده شود که بدون آسیب به خدمات‌رسانی، بتوان از مواهب آن بهره‌مند شد.

وی ادامه داد: دولت‌ها وظایف مختلفی بر عهده دارند که نخستینِ آن برقراری امنیت است و همه دول دنیا نیز به این مهم متعهد هستند که خواه نخواه نیازمند بودجه هستند؛ اما می‌توان از طریق شیوه‌هایی هزینه‌های این بخش را بهینه کرد.

میرزایی همچنین ایجاد نظم را از دیگر وظایف دولت برشمرد و تاکید کرد: به‌منظور ایجاد نظم در کسب‌وکار و زندگی مردم لازم است قواعدی در نظر گرفته شود که صدور مجوز و استاندارد از آن جمله است.
این تنظیم‌گری نیازمندِ بودجه چندانی نیست و اگر به‌خوبی پیاده‌سازی کند، دولت را از هزینه کردهای دیگر بی‌نیاز خواهد کرد.

معاون پژوهش مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت نهاد ریاست‌جمهوری ادامه داد: هر کشوری که شکلِ گذرگاهی داشته باشد، از چنین فرصتی به‌منظور درآمدهای ترانزیتی بهره‌برداری خواهد کرد و تلاش می‌کند خدمات حمل‌ونقل را رونق دهد که موجب توسعه صنعت همان کشور خواهد بود.

میرزایی با بیان این که در چنین پروژه‌هایی، منابع بودجه‌ای به‌صورت هوشمندانه تخصیص نیافته است، خاطرنشان کرد: این منابع به رانت‌هایی تبدیل می‌شود که به‌صورت برعکس عمل می‌کند و به‌جای این که نیرویی پیش‌برنده باشد، تأثیرات تخریبی داشته و موجب درون‌گرا شدن کشور می‌گردد.

وی همچنین تاکید کرد کشور باید به سمت بهره‌وری بیشتر برود تا منابع جدید آزاد شود؛ هرچند آمادگی لازم برای ورود کشورمان به دنیاهای - تک وجود دارد و از طرفی ایرانیان باید مدیریت مکانیزم‌های مالی و نقدینگی را فرابگیرند.

میرزایی با بیان این مطلب افزود: اعتبار به معنای همان منابعی است که باید از سوی بانک مرکزی تخصیص یابد و حتی اگر درآمد نفتی نیز وجود نداشته باشد، از این طریق می‌توان برنامه‌های توسعه‌ای را پیاده‌سازی نمود.

وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: همکاری دولت در این میان بسیار مهم است؛ چراکه عدم همکاری دولت ایجاد بن‌بست خواهد کرد؛ مثلاً برای گذرگاه بودنِ کشورمان و توسعه یافتن از این مسیر، [دولت باید به کمک کریدورهای بندری در جنوب بشتابد].

کد خبر: ۱۴۲٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha