۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
چتر کرونا بر سر اقتصاد مازندارن؛ صنعت کیش و خدمات مات شد
بازار گزارش می‌دهد؛

چتر کرونا بر سر اقتصاد مازندارن؛ صنعت کیش و خدمات مات شد

آمل - با گسترده شدن چتر کرونا بر سر اقتصاد مازندران، نسخه گردشگری پیچیده شد و خدمات را تا آستانه تعطیلی کشانده است.

خبرگزاری بازار؛ حدود ۶۰ روز از روزهای کرونایی می‌گذرد، صنعت نیمه جان شده اما خدمات و دیگر بخش‌ها از جمله گردشگری در حالت احتضار قرارگرفته‌اند و بر شمار بیکاران افزوده‌شده است.

در این اوضاع‌واحوال کرونایی، حال صنایع غذایی و سلولزی و بهداشت خوب است و با چند شیفت در حال فعالیت هستند و بازارشان سکه است. دو هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی در مازندران فعالیت دارد که بسیاری از این واحدها فتیله تولید را پایین کشیدند و به‌روزهای پساکرونایی و رونق دوباره می‌اندیشند.

بحران‌های کارگری نداشتیم

ئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه در اوضاع‌واحوال کرونا مشکلی را برای صنایع غذایی ایجاد نکرده و بسیاری با چند شیفت در حال فعالیت هستند، افزود: در این اوضاع‌واحوال کرونایی کارخانه‌ای مانند کاله حدود دو میلیارد تومان به بخش سلامت و درمان استان نیز کمک کرده است.

حسینقلی قوانلو درباره فعالیت حوزه‌های صنعت و خدمات در مازندران اظهار داشت: تاکنون بحران‌های کارگری و تجمعات را در استان نداشتیم و تا ۲۰ فروردین تمامی صنایع غذایی و شوینده استان را روزانه و مرتب رصد می‌کردیم.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل شرایط کرونایی اصراری به فعالیت برخی صنایع مانند سوله سازی‌ها نداشتیم و این صنایع به‌نوعی در خواب بوده است اما تاکنون گزارشی از بحران‌های کارگری نداشتیم.

اوضاع صنایع رصد می‌شود

رئیس سازمان صمت مازندران با اظهار اینکه تمامی حقوق کارگران حتی در ماه اسفند نیز توسط صنایع پرداخت‌شده است، یادآور شد: تاکنون به‌رغم شیوع کرونا مشکل خاصی نداشتیم و بااین‌حال به‌تمامی روسای شهرستان‌ها گفته شد تا اوضاع صنایع را رصد کنند.

قوانلو بابیان اینکه بیشترین آسیب کرونا به حوزه خدمات و بازار بوده است، یادآور شد: شیوع کرونا موجب شد تا بسیاری از واحدهای خدماتی و برخی صنایع کوچک با یک شیفت کار و فعالیت داشته باشند.

قوانلو با اشاره به اینکه صنایع غذایی در اوضاع‌واحوال کرونایی بیشترین رونق را داشته است، افزود: ۴۵ درصد ارزش‌افزوده صنعت استان مربوط به صنایع غذایی است که این صنایع در این اوضاع پررونق بوده است.

درمجموع می‌توان نتیجه گرفته بخش صنعت استان در شرایط کرونایی کمتر آسیب‌دیده و بیشترین آسیب مربوط به حوزه خدمات بوده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یادآور شد: درمجموع می‌توان نتیجه گرفته بخش صنعت استان در شرایط کرونایی کمتر آسیب‌دیده است و بیشترین آسیب مربوط به حوزه خدمات بوده است.

گردشگری مازندران ازجمله بخش‌هایی است که بیشترین خسارت‌ها را در شرایط کرونایی دیده است و تعطیلی تأسیسات و مراکز گردشگری و اقامتی مازندران موجب شده تا آورده اقتصادی این بخش در دو ماه گذشته نزدیک به صفر باشد.

علاوه بر گردشگری صنایع کانی، صنعت خودروسازی، تولیدکنندگان میله‌گرد و برق ساختمانی در مازندران از شیوع کرونا تحت تأثیر قرارگرفته‌اند و میزان فروش و تولیدات آنان به حداقل رسیده است.

نسخه گردشگری پیجیده شد

علیرضا امینی یک فعال حوزه گردشگری در مازندران بابیان اینکه گردشگری هم‌زمان با شیوع کرونا در استان دچار تعطیلی و رکود شده است، می‌گوید: شیوع کرونا تمام پنبه‌های صنعت گردشگری در استان مازندران را رشته کرد و قامت گردشگری استان را زیر بار انبوه مشکلات خم کرد.

وی اظهار داشت: سال قبل به دلیل سیلاب و بارندگی‌های بهاری بسیاری از گردشگران سفر خود را به مازندران لغو کردند و امسال شیوع کرونا نسخه این صنعت را درهم پیچید و سبب ضرر و زیان فراوان به این بخش شده است که جبران آن سال‌ها زمان خواهد برد.

تعدیل نیروی کار و تعطیلی سوغات کرونا برای حوزه گردشگری

این فعال حوزه گردشگری بابیان اینکه ارائه تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی چاره رفع مشکلات صنعت گردشگری و فعالان این بخش نخواهد بود، یادآور شد: تعدیل نیروی کار و تعطیلی سوغات کرونا برای حوزه گردشگری است که نمی‌توان این خسارت‌ها را با تسهیلات ۱۲ درصدی جبران کرد.

۷۶ هزار تخت اقامت گردشگری مازندران در ۶۰ روز گذشته خالی مانده است و خسارت‌های این بخش با حساب سرانگشی به بیش از دو هزار میلیارد ریال خواهد رسید و به گفته ایرج عاشوری دبیر جامعه هتل‌داران مازندران، تسهیلات در نظر گرفته‌شده نمی‌تواند به‌راحتی خسارت‌های فراوان واردشده به حوزه گردشگری و خدمات مازندران را جبران کند و باید راهکار اساسی در این زمینه اتخاذ شود.

امینی همچنین بابیان اینکه تسهیلات نمی‌تواند دردی از بخش گردشگری دوا کند و سبب بدهکاری بیشتر مجموعه‌های گردشگری به بانک‌ها خواهد شد، افزود: دولت باید بسته‌های حمایتی برای کارگران و شاغلان حوزه گردشگری در نظر گیرد و برای رونق دوباره گردشگری پس از ایام کرونا، کارت‌های سفر طراحی کند.

صنعت ورشکسته مرغداری

شیوع کرونا و تعطیلی گردشگری و مراکز اقامتی به بخش‌های دیگری ازجمله صنعت مرغداری در مازندران هم لطمه فراوان زد و بسیاری از مرغداران به دلیل عدم فروش، متضرر و ورشکسته شدند و حتی کاهش قیمت برای فروش بیشتر نتوانست، به‌صورت موقت این صنعت را از ورشکستگی نجات دهد.

تبعات کرونا و سایه نحس آن بر حوزه‌های مختلف در ماه‌های آتی بیشتر نمایان می‌شود و روزهای کرونایی درواقع همانند آتش زیر خاکستر است که شعله‌های آن در صورت عدم برنامه جامع حمایتی در آینده‌ای نه‌چندان دور زبانه خواهد کشید.

کد خبر: ۱۴٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha