۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
موفقیت استارت تاپ ها در گرو پشتیبانی مالی و حمایت ارگانهای خاص است
گفتگوی بازار با کارشناس بازاریابی؛

موفقیت استارت تاپ ها در گرو پشتیبانی مالی و حمایت ارگانهای خاص است

امیرعلی موسی خانی، دکترای علوم اقتصادی براین باور است استارت اپ ها تنها در صورت داشتن پشتیبانی مالی- اعتباری و از طرف یک ارگان دولتی- خصولتی یا خصوصی بزرگ می توانند موفق باشند.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: با وجودی که از جمله اهرمهای شتابدهی در حوزه فناوری خدمات مالی ، استارتاپ ها هستند اما همچنان کسب و کارهای نوپا در این حوزه به طور موثر نتوانسته عمل کنند. به طوریکه «امیرعلی موسی خانی» معتقد است، استارت اپ ها تنها در صورت داشتن پشتیبانی مالی- اعتباری و از طرف یک ارگان دولتی- خصولتی یا خصوصی بزرگ می توانند در این حوزه موفق باشند.

برای آگاهی از راهکارهای توسعه فین تک در ایران خبرگزاری بازار گفتگویی با امیرعلی موسی خانی انجام داده است.

امیرعلی موسی خانی، دکترای علوم اقتصادی، دانشگاه تهران را دارد. وی به عنوان مشاور مدیر عامل و مشاور اقتصادی، کارشناس بازاریابی، مدیر فاینانس در ارگانهایی همچون شرکت موننکو- مپنا، هلدینگ میلاد شهر- بانک قوامین - موسسه مطالعات بین المللی صنعت برق فرداد- بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مرکز پژوهش و آموزش بانک توسعه صادرت ایران همچنین به عنوان عضو کارگروه صادراتی کشور، سازمان توسعه تجارت فعالیت داشته است. همچنین سوابق تدریس و تالیف و پژوهشی را هم در کارنامه کاری خود دارد.

* به نظر شما فناوری های نوظهور در فین تک در سال پیشرو چیست؟
باتوجه به اینکه یکی از اهداف فین تک های نوظهور، تامین مالی ارزان قیمت از بازار است، و همچنین اغلب فین تکها توسط افراد جوان و باسابقه کاری کم در بازارهای مالی و فیزیکی به امید کسب سود و یا پول باداورده انجام میشود، بنظرم اغلب فین تکها در این حوزه ایجاد پول خصوصی (نشر سهام یا موارد دیگر) خواهد بود که دیری هم نخواهند پایید.

* چه راهکارهایی در ارتقای فناوری خدمات مالی در کشورها وجود دارد؟
به نظر من راهکاری که می‌شود ارایه داد، به مردم و سرمایه گذاران است که در این پروژه ها بدون شناخت و نیز بدون کسب اطلاع از راه اندازندگان و پردازشگران آن، اقدام به سرمایه گذاری در آنها نکنند تا هم خودشان متضرر نشوند و هم آن افراد نتوانند پول مفت به دست بیاورند. حسب گفته بن برنانکه رییس فدرال رزرو، در این سالها، تنها فناوری نوظهور مالی_ بانکی، استفاده از ATM ها بوده و هیچکدام یک از فین تک ها کار واقعی به دردبخور انجام نداده اند جز تامین مالی خودشان و سهامدارانشان.

* در ایران چه چالشهایی در این حوزه است؟
در ایران هم چالش اصلی، تحمیق مردم با انواع روشهای فین تک به امید کسب سود کلان است که در عمل نتیجه ای جز بازی با جمع صفر نیست؛ یعنی باختن عمده مردم و بردن اقلیت ( قانون پرتو) و لذا مردم بنظرم در داراییهای سنتی سرمایه گذاری کنند، بهتر هست برایشان.

* به نظر شما استارتاپ ها چگونه می توانند نقش موثرتری در این زمینه داشته باشند؟
استارت اپ ها تنها در صورت داشتن پشتیبانی مالی- اعتباری و حیثیتی از طرف یک ارگان دولتی- خصولتی یا خصوصی بزرگ که به نوعی توان تضمین پول مردم را داشته باشد، می توانند موفق باشند و نقش موثری در پیشبرد شان داشته باشند.

* اثر ارزهای رمزپایه بر فین تک چیست؟
اثر رمزارزهای پایه بر فین تک ها: به نظر من رمزارزهای دولتی که فرقی با چاپ پول ندارند، می توانند کمک شایانی به فین تک ها داشته باشند ولی رمزارزهای خصوصی به جز بیت کوین و ۵ عدد رمزارز برتر، به دلیل عدم ثبات و...نمی توانند تاثیر خوب بلندمدت داشته باشند.

کد خبر: ۱۴۱٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha