۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
آغاز بزرگترین طرح معدن طلا و مس جهان در پاکستان| سرمایه گذاری ۱۰ میلیاردی دلاری در همسایگی ایران
بازار گزارش می دهد 

آغاز بزرگترین طرح معدن طلا و مس جهان در پاکستان| سرمایه گذاری ۱۰ میلیاردی دلاری در همسایگی ایران

بریک گلد کانادایی برای پایان دادن به اختلافات با پاکستان، پروژه Reko Diq را از سر می گیرد.

بازار؛ گروه صنعت: بریک گلد به مناقشه طولانی مدت با پاکستان پایان داد و اکنون توسعه یکی از بزرگترین پروژه های معدن طلا و مس جهان را بر اساس توافق نامه ای که روز یکشنبه امضا شد آغاز خواهد کرد.

شوکت تارین وزیر دارایی پاکستان در باره این توافق نامه گفت: بر اساس این قرارداد خارج از دادگاه، جریمه ۱۱ میلیارد دلاری که توسط دادگاه داوری بانک جهانی علیه پاکستان و سایر تعهدات اعمال شده است لغو خواهد شد و بریک و شرکای آن ۱۰ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری خواهند کرد.

پروژه Reko Diq در جنوب غربی پاکستان که میزبان یکی از بزرگترین ذخایر مس و طلای توسعه نیافته جهان است، در سال ۲۰۱۱ پس از اینکه پاکستان مجوز توسعه آن را از بریک گلد و آنتوفاگاستا شیلی رد کرد، به حالت تعلیق درآمد.

بریک در بیانیه‌ ای اعلام کرد که این پروژه را که اجاره معدن، مجوز اکتشاف و حقوق سطح اعطا می‌ شود به زودی اجرا خواهد کرد.

در بیانیه جداگانه ای، آنتوفاگاستا نیز اعلام کرد: با خروج از پروژه موافقت کرده است زیرا استراتژی رشد آن اکنون بر تولید مس و محصولات جانبی در قاره آمریکا متمرکز شده است.

بر این اساس ۵۰ درصد پروژه جدید متعلق به بریک گلد خواهد بود. در بیانیه دفتر عمران خان، نخست وزیر، پس از مراسم امضای قرارداد در اسلام آباد، آمده است: ۵۰ درصد باقی مانده سهام متعلق به پاکستان است که به طور مساوی بین دولت فدرال و دولت ایالتی بلوچیستا تقسیم می شود.

سرمایه گذاری مشترک بریک- آنتوفاگاستا بیش از یک دهه پیش ذخایر عظیم معدنی را در پای یک آتشفشان خاموش در منطقه بلوچستان در مرزهای پاکستان با ایران و افغانستان کشف کرد. شایان ذکر است که تاکنون در این طرح بزرگ بیش از از ۲۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

گفتنی است شرکت بریک گلد یک شرکت استخراج معادن و فلزات کانادایی است که به‌ عنوان بزرگترین تولیدکننده طلای جهان شناخته می‌ شود.

کد خبر: ۱۴۱٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha