۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
بازارچه مرزی گمیشان- حسنقلی ترکمنستان راه اندازی می شود
نماینده مردم غرب گلستان در مجلس:

بازارچه مرزی گمیشان- حسنقلی ترکمنستان راه اندازی می شود

گرگان- ایری، نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان گفت که با راه اندازی و ایجاد بازارچه مرزی شهرگمیشان ایران - شهرحسنقلی ترکمنستان اقتصاد این استان مرزی و کم برخوردار رونق می یابد.

عبدالجلال ایری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: اولین مرز گمرکی گلستان با سابقه حدود ۱۰۰ ساله در شهر گمیشان قرار داشت که بخشی از تبادلات تجاری و صادرات در آن انجام می شد که بر اثر تحولات سیاسی- اقتصادی حدود نیم قرن پیش تعطیل شده است.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در چندسال اخیر و پس از کش و قوس های فراوان مکاتبات و موافقت های اولیه بین دو وزارت خانه امور خارجه ترکمنستان و ایران برای ایجاد یک بازارچه مرزی و در نهایت راه اندازی گمرک در منطقه انجام شده است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر بازرگانان ترکمنستانی محصولات وارداتی خود را از تهران یا دیگر نقاط کشور از مسیر سرخس عبور می دهند، یعنی تریلرهای حامل محصولات صادراتی به ترکمنستان با عبور از گرگان با طی حدود ۵۰۰ کیلومتر به منطقه سرخس رسیده و در ادامه با طی ۵۰۰ کیلومتر در داخل خاک ترکمنستان به بندرترکمن باشی کراسنوودسک ترکمنستان (در ۱۰۰ کیلومتری گمیشان) می رسند تا از این بندر به سوی روسیه و دیگر کشورها صادر شوند.

ایری ادامه داد: اگر بازارچه مرزی گمیشان و گمرک آن راه اندازی شود برای ترانزیت هر محموله هزار کیلومتر مسیر جاده ای صرفه جویی می شود و این مسافت قیمت تمام شده را بسیار زیاد کاهش می دهد.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد بازارچه مرزی در گمیشان جزو یکی از مصوبات سفر چند ماه قبل آیت الله رییسی به ترکمنستان بود که بین آقای قاسمی و همتای ترکمنستانی وی در وزارت راه به امضا رسید.

وی گفت: باید بپذیریم که منافع ایجاد بازارچه و گمرک در منطقه گمیشان و حسنقلی ترکمنستان برای طرف ایرانی بیشتر است و باید اهتمام و تلاش برای نهایی شدن این پروژه از سمت ایران بیشتر باشد.

شهرستان گمیشان در شمال غربی استان گلستان و در مجاورت کشور ترکمنستان واقع است‌ و شهر حسنقلی ترکمنستان با مرز ایران حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

کد خبر: ۱۴۱٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ترکمن IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      1 0
      سلام اگه مهیا شود برای منطقه عالی میشود.
    • سعید IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      2 0
      سه ساله مرز برا ترانزیت بسته است.شما اول این مشکل را حل کنید بعد به فکر بازارچه و بودجه بازارچه باشید.متاسفانه بعضی ها یه طزهایی میدن که انگار نه انگار تو ایران زندگی میکنند ادم ببه شک و تردید میافتده
    • اسحاق DE ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      1 0
      به امید موفقیت ایوالله آقای ایری موفق و منصور باشید